سبزی که با الهام از دنباله فیبوناچی شکل گرفته است!

+1
سبزی که با الهام از دنباله فیبوناچی شکل گرفته است!

اگر سبزیجات و ریاضی را در کنار هم قرار دهید، شاید دو مورد از ناخوشایندترین خاطرات کودکی بعضی از ما را یادآوری کنند. این امر بویژه در مورد سبزی عجیبی که قصد داریم به شما عزیزان معرفی کنیم صدق می‌کند؛ چرا که هر دو را جمع بسته است. اکنون بسیاری از کودکان دیروز و بزرگسالان امروز قطعاً قادرند پیچیدگی این سبزی کمیاب را درک کنند.

از نظر ظاهری این سبزی فرمی فراکتال (Fractal) دارد؛ یعنی تمامی جزئیات و بخش‌های آن به نوعی به تمامیت مجموعه شباهت دارند. یک مجموعه هندسی که از هر مقیاس یا زاویه‌ای که به آن بنگریم تقریبا مشابه هم هستند. هر بروکلی از گل‌های کوچک‌تری شکل گرفته که از همان فرم کلی سبزی تقلید کرده‌اند؛ به طوری که هر کدام از این گل‌ها هم به نوبه خود یک بروکلی کاملند؛ منتها در ابعاد و اندازه کوچک‌تر. حتی خودشان دارای گل‌هایی با همین شکل و شمایل هستند. این روند تا ریزترین بخش سبزی هم به همین شکل ادامه می‌یابد. پدیده شگفت‌انگیزی است، اینطور نیست؟

اگر شما از قسمت اصلی این سبزی بخشی را جدا کنید، شبیه به یک نسخه مینیاتوری از خود بروکلی است. اگر دقت کنید، هیچ بخشی از این سبزی متفاوت نبوده و کاملاً همسان و شبیه به همان تصویر بزرگ‌تر است. فکر‌کردن به چنین امری بسیار جالب و مبهوت‌کننده است؛ این که چیزی با چنین ساختار مهندسی پیچیده به صورت واقعی در طبیعت خلق شده است. جزئیات الگویی که خود را مرتباً تکرار کرده، بسیار کمیاب است و البته نمی‌توان منکر زیبایی آن نیز شد.رومانسکو بروکلی(Romanesco Broccoli) تنها بخشی از شگفتی و اعجاب ریاضیات نیست؛ بلکه یادآور دنباله فیبوناچی هم هست؛ یک سلسله از اعداد متوالی که با عدد بعد از خود جمع می‌شوند. شبیه 0,1,1,2,3,5,8,13 و به همین ترتیب نیز ادامه می‌یابند. به عنوان مثال یک و یک می‌شود دو، دو و یک می‌شود سه و الی آخر.

 

اما حقیقتاً چگونه یک سبزی موفق شده با چنین نظمی از ریاضیات تقلید کند؟ جواب بسیار ساده است؛ نگاهی دقیق‌تر به رومانسکو آشکار می‌کند این سبزی دارای شکلی مارپیچ و حلزونی است که از قسمت مرکزی سبزی آغاز شده و تا نوک آن امتداد یافته است. تمامی گل‌های کوچک‌تر حول این مارپیچ قرار گرفته‌اند. در اصل این یک مارپیچ فیبوناچی است؛ یک سری از کمان‌ها و قوس‌ها که شعاع‌های‌شان از سلسله اعداد فیبوناچی تبعیت می‌کنند. اگر شما اعداد را در هر راستا محاسبه کنید، آنها همیشه توالی از اعداد فیبوناچی را نشان خواهند داد. درسی جالب از ریاضیات که روی یک سبزی پیاده شده است.

البته سر بروکلی نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد و این شکل منظم هم لاجرم باید دارای یک نقطه انتهایی باشد. بنابراین آندسته از علاقمندان ریاضیات که وسواسی ویژه نسبت به این شاخه از علم دارند، می‌بایست این بروکلی را یک فراکتال تقریبی بنامند.

 

حال که در مورد شگفتی ظاهری آن صحبت کردیم، شاید بی‌مناسبت نباشد قدری هم در مورد بُعد سبزیجاتی آن بحث کنیم. با چنین ساختار هندسی کامل و بی عیب و نقصی که رومانسکو از آن برخوردار است، شاید به سختی خود را راضی کنید آن را بپزید. اما از حق نباید گذشت که مزه این سبزی نیز همانند ظاهرش بی‌نظیر است. خوشبختانه می‌توان به صورت خام نیز آن را به مصرف رساند. این کلم تردتر از کلم معمولی است. افرادی که آن را میل نموده‌اند طعم آن را آجیلی توصیف می‌کنند.

 

وزن آن معمولا بین 300 تا 600 گرم است. به همان خانواده‌ای تعلق دارد که شامل کلم، بروکلی، اسپروت بلژیکی، گل کلم و ..می‌شود. منبع غنی از ویتامین C، اسید فولیک، پتاسیم و فیبر می‌باشد. در حقیقت نام فرانسوی این سبزی چو رومانسکو (Chou Romanesco) است که به معنی کلم رومانسکو است. البته برای سبزی با چنین ظاهر بیگانه و عجیبی شاید می‌بایست نام مناسب‌تری انتخاب می‌شد. ممکن است این بروکلی واقعاً از سیاره دیگری آمده و سر از زمین در آورده است!

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,259 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 فروردین 1393

    توسط: Soltani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir