جهان را از درون چشم یک گربه ببینید

+5
جهان را از درون چشم یک گربه ببینید

تا به حال اندیشیده‌اید که گربه‌هایی که در کوچه و خیابان نظاره می‌کنید، جهان را چگونه می‌بینند؟ در حقیقت، بینایی اکثر گربه‌ها بسیار شبیه انسان است، اما به دلیل کارایی متفاوتی که آن‌ها از چشمانشان انتظار دارند، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. در ادامه مطلب، جهان را از دید این حیوانات تیزگوش به شما نشان خواهیم داد. حیواناتی نظیر گربه‌ها که گاه و بی‌گاه ناگذیرند برای نجات جان خود مبارزه کرده و اغلب ممکن است توسط عوامل گوناگون (و گاها انسانی) مورد تهدید قرار گیرند، نیاز دارند تا از قوه‌ی دیداری قدرتمند و حساسی برخوردار باشند.

تیزبینی نسبت به جزئی‌ترین حرکات و توانایی دید در شب قوی، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های است که این گربه سانان بانمک را از موهبت‌های چشمان انسان، مانند تشخیص همه‌ی رنگ‌ها و جزئیات موجود، محروم کرده است.

هنرمندی به نام نیکولای لام، در آخرین پروژه‌ی خود و با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا، توانسته که با استفاده از متدهای ویژه‌ای پرده از راز چشمان چندین گونه‌ی خاص از جمله گربه‌ها بردارد.

 

قسمت‌های تارشده در طرفین عکس، بیانگر حداکثر زاویه‌ دیداری برای چشمان انسان و گربه است، در حالی که مستقیم به جلو نگاه می‌کنند. همان طور که مشاهده می‌کنید، اندازه‌ی این زاویه برای انسان معادل 20 درجه و برای گربه برابر با 30 درجه است. این موضوع نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند محدوده‌ی بیشتری را مشاهده کرده و دامنه‌ی دید وسیع‌تری دارند.

 

البته اغلب حیوانات از جمله گربه‌ها، از نظر برد دید (بیشترین مسافتی که با حداکثر جزئیات قابل مشاهده است) از انسان‌ها ضعیف‌ترند. چرا که نیازی به چنین قابلیتی ندارند. چشمان گربه‌ها حداکثر تا 60 متر توانایی دید مفید دارد، در حالی که این عدد برای انسان، 300 متر است.

همچنین شبکیه چشم گربه‌ها، تنها توانایی تشخیص و تمیز دادن دو رنگ آبی و زرد را دارد و قرمز، نارنجی و قهوه‌ای را تشخیص نمی‌دهد.

 

اما وقتی به قابلیت‌های دیداری در شب برسیم، تونایی فوق‌العاده گربه‌ها به وضوح قابل مشاهده است. زیرا مردمک چشمان آن‌ها بیشتر باز شده و همین امر موجب می‌گردد تا میزان نور ورودی بیشتر گردیده و از طرف دیگر، شبکیه چشم نیز نور بیشتری را جذب کرده و تصاویر روشن‌تری شکل گیرند.

همچون دیگر حیوانات شکارچی در شب، چشم‌های گربه‌ها هم به لایه‌ای پرده مانند و انعکاسی به نام تاپِتیوم لوسیدیُم مجهز شده که میزان نور ورودی به چشم را به طور مرتب کنترل کرده و در سطح مناسبی حفظ می‌کند تا از اختلالات دیداری ناشی از هجوم نور به شبکیه جلوگیری کند. دقیقا به همین خاطر است که همیشه در عکس‌ها، چشمان گربه‌ها برق می‌زند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,620 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 آبان 1392

    توسط: Soltani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir