طعم ماست با چه قاشقی بهتر است؟

0
طعم ماست با چه قاشقی بهتر است؟
محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعاتی به این نتیجه رسیدند که مدل و شیوه چیدن ظروف در طعم و مزه غذاها اثر فراوانی دارد.
به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، به گفته محققان غذا خوردن با قاشق نقره‌ای طعم غذا را بهتر می‌کند؛ روانشناسان کشف کردند که وزن، مدل و حتی رنگ قاشق و چنگال می‌تواند در طعم غذا اثر داشته باشد؛ به گفته آنها خوردن ماست با یک قاشق نقره‌ای طعم بسیار خوب و شیرینی نسبت به یک قاشق معمولی دارد.
این مطالعات نشان داده است که رنگ ظروف می‌تواند موجب شیرین شدن ماست شود و رنگ ظروفی که با غذاها مطابقت دارند، طعم غذا را بهتر می‌کنند؛ به گفته آنها وجود دلیل دیگری که در طعم غذا اثر گذار است، رعایت نکردن آداب درست غذا خوردن است، برای مثال برای خوردن پنیر استفاده کردن از قاشق به جای چاقو در طعم پنیر اثر می‌گذارد.
پروفسور «چارلز اسپنس» نویسنده این پژوهش و بررسی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: رستوران‌ها با تغییر ظروف و رنگ‌آمیزی و چیدمان میز و مدل جدید قاشق و چنگال یک اثر کاملاً روانی و خوبی در مشتری می‌گذارند و این نتایج به وضوح نشان می‌دهد این کار نوعی بازی کردن با سلیقه مشتری است.
محققان برای اثبات این نظریه 35 شرکت کننده را برای ارزیابی طعم ماست با کارد و چنگال پلاستیکی مورد آزمایش قرار دادند؛ گروهی که ماست را با قاشق‌های پلاستیکی سبک وزن خوردند نسبت به آنهایی که ماست را با قاشق سنگین خوردند شیرین‌تر و خوش طعم‌تر حس کردند.
آزمایش دیگری نیز نشان داد که خوردن ماست با قاشق نقره‌ای سنگین در مقایسه با مدل‌های پلاستیکی و استیل ضد زنگ طعم و مزه بهتری دارد. پژوهشگران معتقدند دلیل این تغییر طعم ممکن است به دلیل تصورات غلط در مورد چگونگی ظاهر ظروف و حس خوردن آن باشد و این حس به مواد غذایی منتقل می‌شود؛ مثلا طعم ماست با قاشق سفید پلاستیکی بهتر و شیرین‌تر از قاشق سیاه است؛ این نتایج در آزمایش قبلی نیز نشان داد که کیفیت و رنگ ظروف، اثراتی در طعم غذا می‌گذارد.
دکتر «ونسا هارار» یکی دیگر از نویسندگان این بررسی افزود: تغییر ظروف می‌تواند در خوشمزه بودن غذا تأثیر فراوانی داشته باشد و این یک اثر روانی است که بر روی انسان دارد و با این روش می‌توان حتی روی شیوه غذا خوردن و اندازه غذا و مقدار نمک آن نیز استفاده کرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,072 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 تیر 1393

    توسط: pardis
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: عضو سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir