برای افزایش تمرکز چه بخوریم؟

0
برای افزایش تمرکز چه بخوریم؟

مشخص شده غذایی که می خوریم میتواند تاثیر خیلی بد و زیادی بر روی عملکرد مغزمان داشته باشد. همان طور که می دانیم غذایی که می خوریم بر بدن و ظاهر ما تاثیر می گذارد. دانشمندان نیز  بیشتر و بیشتر درمیابند که میتواند به مغز ما آسیب برساند. غذای مغز مخصوصا برای بخش خاکستری مغز  مهم است. بدن ما استرس را دوست ندارد. وقتی استرس زیادی داریم چه فیزیکی، مثل وقتی که کسی از کوچه تاریکی ناگهانی بیرون می آید و با ما برخورد می‌کند و چه روانی، مثل وقتی که پروژه بزرگی در محل کار داریم؛ بدن ما "سیتوکین" های التهابی ترشح می کند.

این مواد شیمیایی کوچک سیستم ایمنی بدن را وا می دارند تا با استرس  ،مشابه یک عفونت از طریق التهاب مقابله کنند. در حالی که التهاب بدن ما را علیه بیماری ها محافظت می کند و  بدن را بازسازی میکند مثل وقتی که بریده می شود. سیتوکین های التهابی عملکرد متفاوتی دارند.  سیتوکین های التهابی با بیماری های خودایمنی مثل "مولتیپل اسکلروزیس" (فلج چندگانه) ، اضطراب ، فشار خون بالا و ... مرتبط اند.

 
اما ارتباط این ها با غذا چیست؟

 روده ی ما کمک می کنند تا پاسخهای ایمنی بدن و التهاب ها تحت کنترل باشند.  علاوه بر این هورمون هایی که وارد مغز می شوند یا در مغز ساخته شده‌اند بر مهارت های شناختی مثل درک کردن، پردازش اطلاعات جدید، متمرکز ماندن بر روی وظیفه در حال انجام و فهمیدن زمانی که سیر شده‌ایم تاثیر می گذارد.

علاوه بر این غذاهای مغز غنی از آنتی اکسیدان ها، چربی های خوب ، ویتامین ها و مواد معدنی تامین کننده انرژی و کمک کننده در محافظت علیه بیماری های مغز است. پس وقتی تمرکز می‌کنیم که غذاهایی مغذی به بدن برسانیم که هم روده و هم مغز بهره ببرند،در واقع به ذهن و بدن خود بهره می رسانیم در حالی که آنها در بهترین حالت خود هستند.

قطعاً برخی از غذاها برای مغز بهتر از بقیه هستند. در اینجا 15 غذای مغز که برای ذهن و مغز مغذی هستند جمع آوری شده است. با ترکیبی از میوه، سبزیجات، روغن و حتی شکلات  همه را خوشحال می‌کند.

 
15 غذا برای تقویت تمرکز و حافظه

1- آووکادو

 

 
 

 

این میوه یکی از سالم ترین  میوه هایی است که میتوان مصرف کرد. گرچه این میوه به خاطر چربی بالایی که دارد کمتر در نظر گرفته می‌شود اما مهم است که ذکر شود این منابع نیروی سبز از چربی های اشباع نشده پر شده‌اند که در واقع این چربی ها، چربی های خوب هستند. این چربی ها سطح قند خون را پایدار نگه می دارند و پوست را درخشان میکنند.

آووکادو حاوی ویتامین و اسید فولیک است. آووکادو از تشکیل لخته های خون در مغز جلوگیری می کند( محافظت علیه سکته مغزی). همانطور که به بهتر شدن مهارت های شناختی مخصوصاً حافظه و تمرکز کمک می‌کند.

آنها همین طور غنی از ویتامین b  و ویتامین  c هستند که در بدن ذخیره نمی شوند و باید روزانه مصرف شوند. به علاوه آنها بالاترین میزان پروتئین و پایین ترین میزان قند را نسبت به هر میوه ای دارند. بافت خامه ای آووکادو آن را به انتخاب عاقلانه‌ای در اسموتی ها و جایگزینی برای چربی در محصولات پختنی می کند.

2- ترپچه

 

 
 

 

ممکن است به خاطر شکل خنده دار یا خاطره ای از یک دستور غذای پخت بد در بچگی تربچه ها غذایی رعب آور برای خیلی از مردم حتی دوستداران سبزیجات باشد. جای تاسف است زیرا این سبزی خام یکی از مغذی ترین گیاهان خوردنی است.تربچه التهاب را کم میکند دارای آنتی اکسیدان های محافظت کننده از سرطان بالایی است و کمک می کند از سم های خون خلاص شویم. نیترات های طبیعی تربچه جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و به عملکرد روانی مغز کمک می کند. بعلاوه در حین تمرین های ورزشی سخت تربچه به افزایش انرژی و بهبود سطح عملکرد کمک می کند.

3- بلوبری

 

 
 

 

بلوبری برای سلامتی ما بسیار منفعت آور است  در حالی که مزه ای مانند آب نبات طبیعی دارد.برای شروع بلوبری یکی از غذاهایی است که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را داراست و دارای ویتامین c  و ویتامین  k و فیبر می‌باشد. به خاطر میزان بالایی از گالیک اسید که دارد مخصوصا برای محافظت مغز از انحطاط و استرس بسیار خوب می باشد.

4- عصاره استخوان

 

 
 

 

عصاره استخوان غذای نهایی برای درمان روده و به نوبه خود درمان مغز است.  این غذای باستانی پر از سودهای سلامتی از افزایش سیستم ایمنی ، بهبود نشت روده ، بهبود سلامت مفصل ها و بهبود آلرژی غذایی است. سطح بالای "کلاژن" آن به کم شدن التهاب روده و ساخت آمینو اسید هایی مانند "پرولین" و "گلایسین"، مناسب نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و بهبود حافظه کمک می کند.  عصاره استخوان غذایی است که مکرراً برای بیماریان تجویز می شود زیرا به راستی بدن را از درون و بیرون درمان می کند.

5- بروکلی

 

 
 

 

بروکلی یکی از بهترین غذاهای مغز است. به خاطر میزان بالای ویتامین k و کولین به قوی نگه داشتن حافظه کمک می کند. و همینطور سرشار از ویتامین c  می باشد در واقع یک پیمانه از آن 150 درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه را تامین می کند. مقدار زیاد فیبر آن باعث می شود تا احساس سیری به شما دست دهد.

6- کرفس

 

 
 

 

برای میوه‌ای با این مقدار کم از کالری (فقط 16 کالری در هر پیمانه) کرفس فواید بسیار زیادی دارد. سطح بالای آنتی اکسیدان و پلی ساکارید آن می تواند مانند یک ضدالتهاب طبیعی عمل کرده و باعث تسکین علائم مرتبط با التهاب مانند درد مفصل و "سندروم روده تحریک پذیر"  (ibs)  شود. به خاطر اینکه بسیار مغذی و متراکم از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی با کالری بسیار کم است ، میان وعده مناسبی برای کم کردن وزن می باشد. ما معمولاً ساقه‌های آن را استفاده میکنیم ولی دانه‌ها و برگ‌های آن را دور نریزید زیرا هر دو برای سلامتی مفید هستند و مزه خوبی را به سرخ کردنی ها و سوپ ها می‌بخشند.

7- روغن نارگیل

 

 
 

 

روغن نارگیل بسیار پرکاربرد و مفید است و برای مغز نیز بسیار پر منفعت است. روغن نارگیل مثل یک ضد التهاب طبیعی عملکردکرده و پاسخ سلول‌ها را برای التهاب سرکوب می‌کند. می‌تواند به از دست دادن حافظه که با افزایش سن ایجاد می شود کمک کند و باکتری های بد که در روده مستقر هستند را از بین ببرد.

8- شکلات تلخ

 

 
 

 

تمام شکلات ها به صورت یکسان ساخته نشده اند در واقع شکلات تلخ می‌تواند برای بدن خوب باشد. شکلات دارای مقدار بسیار زیادی از "فلاونول" است که دارای مقداری آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است. می‌توانند به فشار خون پایین و بهبود جریان خون به مغز و قلب کمک کند.

اما در خوردن شکلات زیاده روی نکنید. بیشتر شکلات ها در سوپرمارکت ها بسیار فراوری شده و به مقدار کمی مفید هستند.  هرچه شکلات تلخ تر باشد برای سلامتی مفید تر است.

شکلات شیری و سفید را کنار بگذارید و شکلاتی انتخاب کنید که حداقل 70 درصد آن از کاکائو باشد. این گونه از فوائد آن مخصوصا برای مغز بهره مند می شوید.

9- زرده تخم مرغ

 

 
 

 

زرده مقدار زیادی "کولین" دارد که به توسعه مغز جنین در زن های باردار کمک می کند. همینطور "بتان" که ماده شیمیایی [اولیه] برای تولید هورمون شادی می باشد را می شکند. پس تخم مرغ باعث خوشحالی می شود.

اگر به خاطر نگرانی از مقدار کلسترول تخم مرغ نمی خورید تحقیقات نشان داده است که خوردن تخم مرغ هیچ تاثیری در میزان سطح کلسترول انسان های بالغ سالم ندارند و شاید حتی  باعث افزایش سطح کلسترول خوب در بدن شود.

همینطور منبع ارزانی برای تامین پروتئین لازم بدن می باشد فقط باید مطمئن شد که تخم مرغ ارگانیک است.

10- روغن زیتون فرابکر

 

 
 

 

روغن زیتون فرابکر واقعی  حقیقتا غذایی برای مغز است. به خاطر آنتی اکسیدان قوی به نام "پلی فنول" که در این روغن پیدا می شود اضافه کردن روغن زیتون فرابکر نه تنها یادگیری و حافظه را بهبود می‌بخشد بلکه  تغییرات ناشی از افزایش سن و بیماری را معکوس می کند.

این روغن حتی علیه بیماری های حیوانات، پروتئین هایی که برای مغز سمی هستند  و باعث آلزایمر می شوند، مبارزه می کند.

 همانقدر که روغن زیتون فرابکر بسیار خوب است اما برای آشپزی گزینه مناسبی نمی باشد زیرا در دمای بالا "هیدروژنه" می‌شود و شروع به تجزیه میکند. بهترین روش برای مصرف آن به صورت سرد یا در دمای اتاق می باشد.

11- سبزیجات سبز برگ دار

 

 
 

 

بر مبنای تحقیقات  تازه  صورت گرفته مصرف منظم غذاهای برگ دار سبز برای مغز مانند بروکلی،چغندر سوئیسی و کاهو کمک می‌کنند تا زوال عقل را تحت کنترل گرفت. در این تحقیق که عادت های غذایی و توانایی‌های ذهنی بیش از 950 آدم بالغ بزرگ برای به طور متوسط 5 سال ارزیابی شد بزرگسالانی که یک یا دو وعده سبزیجات سبز برگ دار در روز مصرف می‌کردند پروسه زوال عقلی را آرامتر از آنهایی که هیچ سبزیجاتی مصرف نمی کردند تجربه کردند؛ حتی با عواملی مانند سن، تحصیلات و سابقه زوال عقل در خانواده. سبزیجات سبز برگ دار همین‌طور سرشار از ویتامین A و k هستند. فقط یک پیمانه از بروکلی حاوی مقداری بیش از ششصد و هشتاد و چهار درصد از مقدار مصرفی توصیه شده در روز می باشد. که با التهاب مبارزه می کند و استخوان را قوی نگه می‌دارد.

12- رزماری

 

 
 

 

ما می‌دانیم روغن‌رزماری برای چیزهای متنوعی مفید است. اما گیاه آن نیز است بسیار فایده دارد. "اسید کارنوزیک" یکی از اصلی ترین عناصر در رزماری به مغز درمقابله با عصبی شدن کمک می کند. این کار را با محافظت از مغز در برابر رادیکال های آزاد شیمیایی که مرتبط با عصبی شدن، آلزایمر، سکته مغزی و افزایش سن طبیعی در مغز  انجام می دهد. همچنین به محافظت بینایی از بدتر شدن با کمک سطوح بالای آنتی اکسیدان و عناصر ضد التهابی خود کمک می کند.

13- سالمون

 

 
 

 

سالمون یکی از مغذی ترین غذاهای دوستدار مغز است. سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که کمک می کند مغز به خوبی بدون خستگی مغزی کار کند و حافظه بهبود یابد. مصرف سالمون توسط بچه ها باعث جلوگیری از ابتلا به بیش فعالی توسط بهبود تمرکز آنها می شود. همچنین این اسیدهای چرب کمک به جلوگیری از ابتلا به سرطان و از بین بردن تومارها می‌شوند. توجه داشته باشید این فواید برای ماهی های پرورش یافته در مزارع پرورش ماهی و نه ماهی های معمولی که ممکن است دارای مقداری جیوه و سم باشند، است.

14- زردچوبه

 

 
 

 

زردچوبه یک ریشه های باستانی است که برای خواص درمانی آن در سراسر تاریخ استفاده می شده است. "کورکومین" یک ترکیب شیمیایی است که در زردچوبه پیدا میشود‌ که باعث شده است که این ادویه از قوی‌ترین و همچنین ادویه ای طبیعی باشد که عاملی ضد التهاب است. زردچوبه باعث تقویت آنتی اکسیدان‌ها می‌شود و سیستم ایمنی بدن را سالم نگه میدارد. همچنین مصرف اکسیژن مغز را بهبود می بخشد و به بدن هشدار ، و توانایی پردازش اطلاعات را می دهد.

15- گردو

 

 
 

 

مشخص شده که گردو می‌تواند از دیوانه شدن جلوگیری کند. خوردن مقداری گردو در روز می‌تواند به بهتر شدن مهارت های شناختی کمک کند.  سطوح بالای آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی آن همچنین می تواند هوشیاری ذهنی را بهبود بخشد. ویتامین e  موجود در آجیل می‌تواند از مبتلا شدن به آلزایمر جلوگیری کند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,564 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 آبان 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir