چگونه عربی را خوب یاد بگیریم؟‌

چگونه عربی را خوب یاد بگیریم؟‌

عربی از جمله درس هایی است که یادگیری مطالب آن صرفا با مطالعه ی کتاب درسی،کتاب های کمک آموزشی و جزوات آموزشی صورت نمی پذیرد و یادگیری و تسلط بر آن نیاز به تقویت شم زبانی دارد بدین معنا که تسلط بر آن در طول زمان و تدریجا و از راه ممارست و داشتن برنامه ثابت و تجزیه تحلیل همه جانبه و دقیق تمام مطالب حاصل می شود.

 
گام اول،بررسی کامل و دقیق کتاب درسی

منبع اولیه ی مطالعه ی درس عربی همچون بسیاری از دروس دیگر، کتاب درسی میباشد که در مورد این درس لازم است خط به خط و کلمه به کلمه ی آن مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد. منظور از بررسی همه جانبه اینست که برای مثال در بخش ترجمه،علاوه بر ترجمه،می بایست حرکت گذاری ها،تجزیه و ترکیب و قواعد نیز مورد توجه قرار بگیرند و به همین شکل در مورد سایر بخش ها.

این روش در ابتدا ممکن است دشوار،زمان بر و بی نتیجه به نظر برسد اما نباید مایوس شد و میبایست ممارست به خرج داد تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود،زیرا به مرور زمان با کسب تدریجی دانش و مهارت،تسلط مان بیشتر خواهد شد و در نتیجه سرعت عملمان نیز بالاتر خواهد رفت و کار به تدریج آسانتر و سریعتر و ثمربخش تر خواهد شد.

تکمیل یادگیری

در گام بعدی بعد از بررسی کامل متن کتاب و حل دقیق تمامی تمرین های آن میتوان برای یادگیری بهتر از کتاب های کمک آموزشی و جزوات آموزشی تکمیلی استفاده کرد.

تثبیت یادگیری

سپس به منظور تثبیت مطالب مطالعه شده میتوان به حل تمرین های تشریحی و تست های موضوعی پرداخت. در این مرحله نیز همچون بخش های قبل نیاز است تا تست ها و تمرین ها به صورت کامل از همه نظر تجزیه تحلیل شوند،یعنی حتی در صورت پیدا کردن گزینه ی صحیح باید صورت سوال و تک تک گزینه ها به صورت کامل بررسی شوند تا یادگیری مان تثبیت و تکمیل گردد. 
 
ارزیابی

از آنجاکه در بخش تست های موضوعی به نسبت آسانتر میتوان پاسخ صحیح را یافت،زدن تست های مخلوط به منظور ارزیابی صحیح ضرورت دارد. در ابتدای کار میتوان در بخش تست های مخلوط هم بدون محدودیت گذاری زمانی به حل دقیق تست ها پرداخت اما در گام های بعد به منظور ارزیابی بهتر، حل تست در زمان مقرر ضرورت دارد. پس از پایان ارزیابی،خلاصه برداری نکات جدید و مهم تست ها و رفع اشکالات و یادگیری های ناقص،مفید و لازم می باشد.
 
در این مرحله لازم است تست هایی که شامل نکات جدیدی بوده اند یا در مباحث آن ها یادگیری ناقص داشته ایم یا به آن ها پاسخ نادرست داده ایم علامت گذاری شوند تا در زمان مرور مورد بررسی مجدد قرار بگیرند.

قرار دادن در برنامه ی ثابت


از آنجا که یادگیری مباحث عربی نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد،پس از یادگیری یک بخش،نباید آن را به طور کامل کنار گذاشت، زیرا پس از مدتی مطالب آموخته شده فراموش خواهد شد.
لذا بهتر است به منظور صرفه جویی در زمان و انرژی و جلوگیری از دوباره کاری،تست بعضی از مباحث را هرچند به تعداد کم در برنامه ی ثابت خود قرار دهیم تا از فراموش شدن آن ها جلوگیری کنیم. این ممارست ودرگیری همیشگی،علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی، به تسلط هر چه بیشتر دانش آموز نیز کمک میکند.

ترجمه و درک مطلب


بخش های ترجمه و درک مطلب که بخش قابل توجهی از سوالات آزمون سراسری را نیز به خود اختصاص می دهند،منبع مطالعاتی و آموزشی چندانی ندارند لذا یادگیری آن ها از طریق حل نمونه سوال به صورت تدریجی و همیشگی می باشد و لازم است که حل نمونه سوالات این بخش ها به صورت ثابت در برنامه ی هفتگی گنجانده شود(به عنوان مثال حل ۳ تا ۵ نمونه ی درک مطلب در هفته).

قواعد

برای یادگیری این بخش می توان از جزوات و کتاب های کمک آموزشی استفاده کرد. در این مورد تعاریف چندان کارگشا نبوده و بهتر است با استفاده از مثال های متعدد و تجزیه تحلیل آن ها اقدام به یادگیری نمود. لازم به ذکر است در بخش قواعد مبحث منصوبات در آزمون سراسری سوالات بیشتری را به خود اختصاص داده و لذا نیازمند صرف زمان و توجه بیشتری می باشد.

در نزدیکی آزمون های آزمایشی

توصیه میشود در روزهای پایانی نزدیک به آزمون های آزمایشی موسسات آموزشی(در صورت شرکت) کلمات آخر کتاب و  نکات خلاصه برداری شده خوانده شوند و هم چنین نکات و تمرینات و تست های علامت گذاری شده مجددا بررسی شوند.

در نزدیکی آزمون سراسری

پس از پایان یافتن تمامی مباحث،تکمیل یادگیری و مرور و جمع بندی،لازم است از بخش عربی آزمون های سراسری سال های گذشته با احتساب زمان آزمون از خود آزمون آزمایشی بگیریم و سپس به بررسی کامل و دقیق سوالات آزمون و ارزیابی خود بپردازیم.

Avatar
فرستنده: jadda [آفلاین]

امتیاز دهید :
+46
آمار
16,760 نفر بازدیدکننده
124 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (6 مورد)

.
1401/06/23 - 21:22
  • +3
    H
    من اصلا خوب نیستم تو عربی
    .
    1400/11/30 - 11:48
  • +14
    عالی بود ممنون
    .
    1400/11/11 - 10:31
  • +3
    خیلی خوب بو ممنونم🌸🌸
    .
    1400/02/17 - 15:58
  • +3
    خوب بود *-*
    .
    1399/08/14 - 21:19
  • +4
    ممنون خوب بود
    .
    1399/04/9 - 12:15
  • +3
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir