مدیریت زمان در جلسه کنکور

+6
مدیریت زمان در جلسه کنکور
کسب رتبه‌های برتر در کنکور، فقط با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست؛ زیرکی و استفاده‌ی درست از وقت نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

بسیاری از دانش‌آموزان با وجود  اطلاعات علمی بسیار بالا، به دلیل عدم مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون، فرصت نمی‌کنند به همه‌ی سؤال‌‌ها پاسخ دهند و عبارتی مانند «در جلسه‌ی آزمون وقت کم می‌آورم»، «عجله کردم و همین باعث شد تعدادی تست را غلط بزنم»، «وقتی یک سؤال را جواب نمی‌دهم، دچار آشفتگی می‌شوم»، «نمی‌توانم وقتم را در جلسه تنطیم کنم»، «روی یک سؤال، خیلی وقت می‌گذارم و نمی‌توانم به تعدادی از سؤال‌های دیگر پاسخ دهم.» مشکلاتی هستند که بیشتر دانش‌آموزان کنکوری با آن مواجه بوده‌اند.
 
باید به خاطر داشته باشیم که کسب رتبه‌های برتر در کنکور، فقط با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست؛ زیرکی و استفاده‌ی درست از وقت نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.
 
داوطلبان با رعایت آن‌‌می‌توانند  افزایش بازدهی در جلسه‌ی آزمون داشته و به  بیشتر سؤال‌هایی را که معلومات کافی برای پاسخگویی به آن را دارند،  پاسخ دهند.
 
اولین مورد ” تست زمان‌دار” بوده  که هدف از انجام این تمرین، «قدرت تنظیم وقت» و «افزایش سرعت» است، نکته دوم نیز "مدیریت زمان در جلسه” ، نکته سوم” نوشتن زمان شروع پاسخ‌گویی به سؤال‌های هر درس در همان ابتدا” ونکته آخر ” از دست دادن روحیه” در زمان آزمون  است.
 
به‌طور‌حتم، تا ‌به ‌حال برای شما اتفاق افتاده است که نام شخص یا موضوعی را به یاد نمی‌آورید و فکر‌ کردن هم نتیجه‌ای نمی‌دهد، اما همین‌که ذهن، به موضوع دیگری مشغول می‌شود، ناگهان نام آن را به خاطر می‌آورید؛ ذهن ما دارای خاصیت رهایش است؛ یعنی اگر از موضوعی رها شود، به آن مسلط می‌شود.
 
اصل رجعت بعد از تمرکز، خود‌فعالی ذهن را روی موضوع‌های مختلف می‌رساند بنابراین اگر سؤال‌هایی را که شک دارید یا نمی‌دانید، رها کنید، به‌طور‌حتم جواب آن‌ها را در دور دوم یا در هنگام جواب دادن به تست‌های دیگر، درمی یابید.
 
به دلیل این‌که ابتدا به تست‌های ساده پاسخ می‌دهید، روحیه می‌گیرید و به‌راحتی به سؤال‌های سخت هم پاسخ می‌دهید. برای هر سؤال، چهار حالت وجود دارد؛
1) با یک نگاه به سؤال و گزینه‌ها، جواب صحیح را تشخیص می‌دهیم؛
2) به سؤال، به‌طور‌ کامل مسلط هستیم و آن را با یک‌بار حل کردن، پاسخ می‌دهیم؛
3) راه‌حل سؤال را نمی‌دانیم یا این‌که پس از کلی وقت ‌گذاشتن، متوجه می‌شویم که راه‌حل صحیح را نمی‌دانیم. در کنار این سؤال‌، یک علامت "خط تیره”گذاشته و عبور می‌کنیم
4) حل‌کردن سؤال‌ نیاز به زمان زیادی دارد و یا بین دو گزینه شک داریم. در کنار این سؤال‌ علامت "ضربدر” می‌گذاریم و از آن عبور می‌کنیم.
 
پس از این‌که سؤال‌های یک درس را به طور ‌کامل جواب دادیم، در صورت داشتن وقت اضافی، می‌نویسیم رجوع به قسمت قبل و ابتدا به سؤال‌هایی که در کنار آن‌ها علامت "ضربدر” وجود دارد و سپس به سؤال‌‌هایی که کنار آن‌ها علامت "خط تیره” وجود دارد، پاسخ می‌دهیم.
 
با اجرای این روش، دست‌کم 20 درصد زمان دارید که به تست‌های (ضربدر و خط تیره دار) پاسخ دهید.
 
همان‌طور که می‌دانید درصد متعادل در همه‌ی درس‌ها، عامل مؤثری در افزایش نمره‌ی تراز و رتبه است؛ بنابراین، هر درس را فقط در زمان مورد پیش‌بینی، پاسخ دهیدو برای این موضوع و کنترل آن، با شروع آزمون، طبق جدول پیش‌بینی زمان پاسخ‌گویی به سؤال‌ها، زمان شروع هر درس را در ابتدای آن درس بنویسید.
 
بیشتر داوطلبان کنکور وقتی نمی‌توانند به یک یا چند سؤال پاسخ دهند، دچار آشفتگی می‌شوند و روحیه‌ی خود را از دست می‌دهندکه علت این موضوع، ایده‌آل‌گرایی و میل پاسخ‌گویی به تمامی سؤال‌ها است.
 
خوب است بدانید  تعداد داوطلبانی که به 100 درصد سؤال‌‌ها پاسخ می‌دهند، بسیار کم بوده و تعداد آن‌ها زیاد نیست. پس نگران این نباشید که 100 درصد نزدید. ولی نگران این موضوع باشید که نتوانید توانایی‌های خود را بروز دهید؛ مهم نیست که نتوانیم به همه‌ی تست‌ها پاسخ دهیم، مهم این است که بتوانیم همه‌ی سؤال‌‌هایی را که می‌دانیم، پاسخ دهیم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,163 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 تیر 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir