شیوه صحیح مطالعه

+10
شیوه صحیح مطالعه

شیوه‌ی صحیح مطالعه، چهار مزیت عمده‌ی زیر را به دنبال دارد:

۱- زمان مطالعه را کاهش می‌دهد.

۲- میزان یادگیری را افزایش می‌دهد.

۳- مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی‌تر می‌کند.

۴- به‌خاطرسپاری اطلاعات را آسان‌تر می‌سازد.


برای داشتن مطالعه‌ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب، دوباره کتاب را نخوانید و در زمانی کوتاه از روی یادداشت‌های خود مطالب را مرور کنید. یادداشت‌برداری، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت؛ زیرا موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت‌زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت‌برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه:

خواندن همراه با نوشتن، خط کشیدن زیر نکات مهم، حاشیه‌نویسی، خلاصه‌نویسی، کلیدبرداری، خلاقیت و طرح شبکه‌ای مغز

۱- خواندن همراه با نوشتن: مطالعه فرایندی فعال و پویاست و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شد و حضوری فعال و همه‌جانبه در یادگیری داشت و هم به وقت نیاز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته‌ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد.

۲- خط کشیدن زیر نکات مهم: این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست؛ زیرا در این روش بعضی از افراد به جای آن‌که تمرکز و توجه روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می‌شود. حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملاً درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آن‌که در کتاب به دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند.

۳- حاشیه‌نویسی: این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتاب درسی نیست ولی می‌تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

۴- خلاصه‌نویسی: در این روش شما مطالب را می‌خوانید و آن‌چه را درک کرده‌اید به صورت خلاصه در دفتری یادداشت می‌کنید. این روش برای مطالعه مناسب است و از روش‌های قبلی بهتر است؛ زیرا در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آن‌ها را یادداشت می‌کنید اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.

۵- کلیدبرداری: کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش شما بعد از درک مطالب، به صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنید و درواقع کلمه‌ی کلیدی کوتاه‌ترین، راحت‌ترین، بهترین و پرمعنی‌ترین کلمه‌ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می‌شود.

۶- خلاقیت و طرح شبکه‌ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می‌خوانید و بعد از درک حقیقی آن‌ها نکات مهم را به زبان خودتان و به صورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را روی طرح شبکه‌ای مغز می‌نویسید (درواقع نوشته‌های خود را به بهترین شکل ممکن سازمان‌دهی می‌کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره‌خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه‌ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته‌شده روی طرح شبکه‌ای مغز، آن‌ها را خیلی سریع مرور کنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد و درس خواندن را بسیار آسان کرده و بازده مطالعه را افزایش می‌دهد.

شرایط مطالعه

به‌کارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره‌وری بیش‌تر از مطالعه. شرایط مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، به‌کارگیری یا فراهم کردن آن‌ها، می‌توان مطالعه‌ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و درواقع این شرایط به شما می‌آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آن‌ها می‌توانید با آگاهی بیش‌تری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه‌ای فعال‌تر داشته باشید:

۱- آغاز درست: برای موفقیت در مطالعه باید درست آغاز کنید.

۲- برنامه‌ریزی: یکی از عوامل اصلی موفقیت، داشتن برنامه‌ی منظم است.

۳- نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد.

۴- حفظ آرامش: آرامش، ضمیر ناخودآگاه را پویا و فعال می‌کند.

۵- استفاده‌ی صحیح از وقت:
بنیامین فرانکلین می‌گوید: «آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید؛ زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است.»

۶- سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است.

۷- تغذیه‌ی مناسب: تغذیه‌ی صحیح نقش مهمی در سلامت فرد دارد.

۸- ورزش: ورزش کلید عمر طولانی است.

۹- خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می‌کند.

۱۰- درک مطلب: آن‌چه در حافظه‌ی بلندمدت باقی می‌ماند نشان‌دهنده‌ی درک مطلب است.

چند توصیه‌ی مهم که باید فراگیران علم از آن مطلع باشند:

 ۱- حداکثر زمانی که افراد می‌توانند فکر خود را روی موضوعی متمرکز کنند بیش از ۳۰ دقیقه نیست؛ یعنی باید سعی شود حدود ۳۰ دقیقه روی یک مطلب تمرکز یا مطالعه کرد و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت داشت و سپس مجدداً با همین روال شروع به مطالعه کرد.

۲- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه کنید؛ چون پس از صرف غذای سنگین بیش‌تر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می‌شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند؛ بنابراین خونرسانی به مغز کاهش می‌یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می‌شود. غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می‌کند. نوشابه‌های گازدار نیز این‌گونه‌اند.




نویسنده : نسیم خاکپور

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,796 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 آبان 1394

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir