ساخت روبات کمک جراح

0
ساخت روبات کمک جراح
 ساخت روبات کمک جراح در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
 رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از اجرای پروژه طراحی و ساخت روباتهای کمک جراح و آموزش دهنده جراحی چشم در این دانشگاه خبر داد.
[ساخت روبات کمک جراح در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر]

دکتر حمیدرضا تقی راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: طرح ساخت روبات جراحی چشم از راه دور از حدود سه چهار سال قبل در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با کمک دانشجویان دکتری آغاز شده است که به عنوان کمک جراح و آموزش دهنده عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی درباره عملکرد این روبات توضیح داد: در حال حاضر آموزش جراحی توسط یک استاد جراح صورت می گیرد و تیغ جراحی در دست دانشجویانی است که تحت نظارت وی آموزش می بینند و هرچند استاد همیشه نقش کنترل عمل جراحی را عهده دار است اما احتمال خطر یا خطا عمدتا وجود دارد که حین جراحی چشم، این حساسیت بالاتر می رود.

سرپرست گروه روباتیک ارس افزود: با توافقی که میان ما (تیم تحقیقاتی دانشگاه خواجه نصیر)، بیمارستان فارابی و مرکز تحقیقات چشم پزشکی کشور صورت گرفت قرار شد روبات به گونه ای طراحی و ساخته شود که حین آموزش های عملی چشم پزشکی، روبات تیغ جراحی را در دست بگیرد و دو دستگاه کنترل گر در کنار آن ساخته شود که یکی از آنها در دست استاد جراحی و یکی دیگر در دست دانشجوی فراگیر باشد.

تقی راد در باره نحوه عملکرد روبات کمک جراح توضیح داد : در ابتدای کار با این روبات، استاد جراح به تنهایی دستگاه کنترل گر را در دست می گیرد و بر عملیات جراحی که توسط روبات انجام می شود نظارت خواهد داشت و پس از آموزش دانشجو، او می تواند دستگاه کنترل گر استاد را دراختیار بگیرد و استاد جراح، قدم به قدم بر کار وی نظارت کند.

به گفته وی درحال حاضر کار ساخت روبات، پتنت ها و تجهیزات مربوطه انجام شده است و پروژه مراحل تحقیقاتی را طی می کند و مرحله ارتباط جراح با روبات را با موفقیت گذرانده است.

تقی راد ابراز امیدواری کرد با حمایت سازمان های مسوول، تا دو سال آینده امکان تولید صنعتی این روبات کمک جراح و آموزش دهنده جراحی فراهم شود و این دستگاه در محیط های بیمارستانی ورود پیدا کند.

وی افزایش دقت و اطمینان و کاهش خطرات حین اعمال جراحی را از مزایای استفاده از این روبات آموزشگر عنوان کرد.

رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر سطح فعالیت های روباتیک در این دانشگاه را حرفه ای توصیف کرد و گفت: تیم های روباتیک دانشگاه خواجه نصیر از سال 81 به صورت رسمی و منسجم آغاز به کار کردند و الان یک آزمایشگاه برای فعالیت های روباتیک در دانشکده مهندسی برق تجهیز شده است.

وی به حضور و مشارکت فعال حدود 30 دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر در فعالیت های روباتیک دانشکده مهندسی برق اشاره کرد و گفت: طی شش سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویانی که از دانشگاه خواجه نصیر فارغ التحصیل شده اند با ایجاد شرکت های دانش بنیان و شرکتهای خصوصی در زمینه اتوماسیون و روباتیک مشغول به فعالیت شده و پروژه های متنوعی را در این زمینه برعهده گرفته اند.

تقی راد با بیان اینکه رویکرد دانشگاه خواجه نصیر به روباتیک کاملا کاربردی و مهارت محور است، ادامه داد: هرچند حضور تیم های دانشجویی در مسابقات روباتیک، اولویت اصلی ما نیست اما این مسابقات می تواند شور و نشاط میان دانشجویان ایجاد کند به همین دلیل سعی کردیم طی سالهای اخیر در مسابقات روباتیک نیز حضور فعالی داشته باشیم.

وی کسب دو مقام قهرمانی در رقابت های روبات مین یاب زمینی و روبات عمود پرواز در دهمین مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران را از جمله توفیقات تیم های دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر برشمرد.

دهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران امسال از 18 تا 21 فروردین ماه امسال با رقابت 345 تیم از ایران و 12 کشور جهان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,279 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 فروردین 1394

    توسط: safari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir