منشا 75 درصد سرطانها مصرف غذای ناسالم است!

+1
منشا 75 درصد سرطانها مصرف غذای ناسالم است!
مشهد - ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : منشا 75 درصد سرطانها ریشه در مصرف غذاهای ناسالم و غیربهداشتی دارد.
دکتر 'محمدرضا صابری' روز چهارشنبه در آستانه 'روز جهانی غذا' در جمع خبرنگاران افزود : استفاده از مواد شیمیایی مانند بنزنها و نیتراتها برای ماندگاری مواد غذایی، مواد مترشحه از باکتریها و یا کپکها مثل 'آفلاتوکسین' در مواد غذایی فاسد و مواد شیمیایی بکار رفته در دفع سموم و آفات، در ایجاد انواع سرطان نقش بسزایی دارند.

16 اکتبر برابر با 24 مهر ماه 'روز جهانی غذا' نامگذاری شده است.

وی گفت: استفاده از برخی بسته بندیها و ظروف بکار رفته برای عرضه مواد غذایی نیز با داشتن مواد شیمیایی مضر در ایجاد سرطانهای مختلف موثر است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از سوی دیگر مصرف مواد غذایی ناسالم در ایجاد بسیاری از بیماریها نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، گوارشی و بیماریهای عصبی نیز نقش دارد و در درازمدت کوتاهی قد و کاهش بهره وری هوشی را در کودکان سبب می شود.

وی افزود: این در حالی است که بیماریهای قلبی، عروقی و سرطانها به ترتیب نخستین و سومین علت مرگ و میر در ایران به شمار می روند.

دکتر صابری تاکید کرد: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی بر فرآیند تولید کیفی مواد غذایی در کارخانه ها و واحدهای تولیدی نظارت دارند.

وی با بیان اینکه ارزش غذایی هر محصول باید بر روی بسته بندی آن درج شده باشد گفت: هم اینک تقریبا تمام مواد غذایی تولید شده در استان خراسان رضوی دارای فهرست ارزش غذایی مانند میزان کالری، نمک و شکر هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این حق هر شهروندی است که نسبت به ارزش غذایی مواد خریداری شده اطلاعات لازم را داشته باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در نشست گفت: غذا هدیه ای است که از طرف خداوند به انسانها داده شده بطوری که در 250 آیه قرآن و نیز احادیث بر اهمیت غذا و آداب غذا خوردن تاکید شده است.

دکتر 'علی اصغر اسماعیلی' با بیان اینکه خراسان رضوی قطب صنعت غذایی کشور به شمار می رود افزود: همزمان با 'روز جهانی غذا' از واحدهای تولید مواد غذایی برتر در سطح استان رضوی تجلیل می شود.

وی گفت: تجلیل از 35 واحد نمونه مواد غذایی در همایشی با حضور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت روز 24 مهر ماه در تالار ابن سینا مشهد انجام خواهد شد.

وی افزود: واحدهای برگزیده از میان 15 شاخص ارزیابی نظیر داشتن مسوول فنی، عدم تخلف و معرفی به مراجع، داشتن آزمایشگاه، تجهیزات و فناوری فراوری، رعایت کیفیت و استانداردها و محیط مناسب تولید انتخاب شده اند.

او تعداد واحدهای تولید مواد غذایی در خراسان رضوی را 880 واحد عنوان و بیان کرد: برای مواد غذایی تولید شده در این کارخانه ها چهار هزار و 150 پروانه ساخت صادر شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و محصولات آرایشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پارسال دو هزار و 800 بازید از واحدهای تولید مواد غذایی در خراسان رضوی انجام شد.

بطور میانگین 19 درصد صادارت سالانه خراسان رضوی مربوط به صنایع غذایی و بازارهای اصلی هدف صادراتی آن آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و کشورهای همجوار هستند. در سال 1392 ارزش صادرات انواع محصولات صنایع غذایی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی خراسان رضوی به 319 میلیون دلار رسید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,000 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 مهر 1393

    توسط: safari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir