درمان آلزایمر با روش فراصوت

+1
درمان آلزایمر با روش فراصوت

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود نشان دادند که روش "فراصوت" (اولتراساند) می‌تواند به بهبود درمان آلزایمر کمک کند. بررسی جدید پژوهشگران استرالیایی، بینش‌های جدیدی را در مورد درمان آلزایمر با کمک فراصوت ارائه می‌کند. این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه روش فراصوت می‌تواند سد خونی مغز را تضعیف کند و به بهبود دریافت داروهایی که برای درمان آلزایمر طراحی شده‌اند، منجر شود.
"آنتونی وایت" (Anthony White)، از پژوهشگران موسسه تحقیقات پزشکی "QIMR Berghofer" و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: سد خونی مغز در واقع مانعی است که از مغز محافظت می‌کند اما عملکرد محافظتی آن می‌تواند از رسیدن داروهایی که با هدف درمان بیماری‌های مغزی مصرف می‌شوند، جلوگیری کند.
پژوهشگران طی چندین سال، به بررسی رابطه میان آلزایمر و سد خونی مغز پرداختند و در بررسی‌های خود نشان دادند که شاید اولتراساند بتواند مغز را از خوشه‌های سمی پروتئین که عامل بیماری‌های عصبی هستند، پاک کند. این پژوهش جدید به طور خاص نشان می‌دهد که چگونه پالس‌های فراصوت می‌توانند سد خونی مغز را در یک مغز مبتلا به آلزایمر تحت تاثیر قرار دهند.
وایت ادامه داد: پژوهش ما، نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد چگونه سلول‌های سد خونی مغز انسان‌های بیمار می‌توانند درمان آلزایمر و بهبود آن را مختل کنند. ما بررسی‌های خود را براساس پژوهش‌هایی انجام داده‌ایم که به کار بردن اولتراساند را برای کاهش ساخت آملوئید در مغز موش‌ها و حیوانات دیگر مورد ارزیابی قرار داده بودند.
پژوهشگران در این پروژه، "سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده" (ipsc) را از بیمارانی که به خاطر یک جهش ژنتیکی نادر به آلزایمر مبتلا شده بودند، گرفتند. سپس این سلول‌ها را ترغیب کردند تا مانند "سلول‌های اندوتلیال" تبدیل شوند مانند نمونه سدخونی مغز در یک مغز مستعد آلزایمر عمل کنند.

 

 
 

 


پژوهشگران در روند درمان با روش فراصوت، ابتدا ریز حباب‌های لیپید را به سلول‌ها تزریق کردند. هنگامی که این ریزحباب‌ها در معرض امواج فراصوت قرار می‌گیرند، می‌توانند اختلالات کم و موقتی را در سدخونی مغز ایجاد کنند.
پژوهشگران، این نتایج را با کنترل سلول‌های اندوتلیال که از سلول‌های بنیادی پرتوان القاشده سالم گرفته شده بودند، مقایسه کردند و دریافتند که اثر درمان بر سلول‌های مغز مبتلا به آلزایمر، بیش از اثر آن بر سلول‌های مغز سالم است.
"لوتا اویکاری" (Lotta Oikari)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این بررسی نشان می‌دهد که سلول‌های سالم اندوتلیال مغز، خود را زودتر از سلول‌های مغز مبتلا به آلزایمر درمان می‌کنند. ما در این بررسی مشاهده کردیم که سد خونی مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، روند ترمیم آهسته‌تری دارد؛ در نتیجه درمان با روش فراصوت باید برای این بیماران به صورت متفاوتی تنظیم شود.
در حال حاضر، آزمایش‌های بالینی بسیاری در حال انجام شدن هستند که ایمنی و کارآیی روش فراصوت را در درمان آلزایمر مورد بررسی قرار می‌دهند. این پژوهش، در مجله "Stem Cell Reports" به چاپ رسید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    781 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir