فیلم الکترولیز محلول نمک فلزدار

حوزه ی ویدئو: ---
موضوع ویدئو: الکترولیز محلول نمک فلزدار
11,182 بازدید
  • +10

    الکترولیز نوعی تجزیه ی شیمیایی است که بر اثر جریان الکتریسیته در یک مایع پدید می آید . اگر این مایع آب باشد ، آب به دو گاز هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شود . اگر مایع نمک محلولی از یک فلز باشد ، بر اثر الکترولیز ، فلز از آن محلول جدا می شود .

    برای اینکه عمل الکترولیز صورت بگیرد ، دو تیغه یا دو میله ی رسانای الکتریکی ، مثل تیغه ی قلزی یا میله ی زغالی را در مایعی قرار می دهند . به این تیغه ها یا میله ها الکترود می گویند . هر الکترود را با سیمی به یکی از قطب های باتری یا مولد جریان مستقیم الکتریسیته وصل می کنند . الکترودی که به قطب منفی وصل می شود کاتد ، و الکترودی که به قطب مثبت وصل می شود آند نام دارد.

    محلولی را که الکترود ها در آن قرار دارند و جریان الکتریسیته را از خود عبور می دهد و تجزیه می شود الکترولیت می نامند. ظرفی را که الکترود ها و الکترولیت در آن است ظرف الکترولیز یا ولتامتر می نامند .

    بر اثر گذشتن جریان الکتریسیته و تجزیه ی شیمیایی هر مولکول از ماده به ذره های باردار تجزیه می شود . هر ذره باردار را یون می نامند . ذره با بار مثبت را یون مثبت و ذره با بار منفی را یون منفی می نامند . در هر محلول الکترولیت عده ی یون های مثبت و منفی ، برابر است . اگر جریان الکتریسیته از ظرف الکترولیز بگذرد ، کاتد الکترون هایی را که از باتری می گیرد به درون ظرف الکترولیز می برد . یون های مثبت این الکترون ها را می گیرند و در سطح آند
    نیز یون های منفی الکترون های خود را به آند می دهند . این الکترون ها از ظرف الکترولیز به باتری بر می گردند . گرفتن الکترون ها را به وسیله ی یون های مثبت احیا ، و از دست دادن الکترون ها را به وسیله ی یون های منفی اکسیداسیون می نامند .

    در الکترولیز آب ، مولکول های آب به دو یون مثبت و منفی تجزیه می شوند . یون مثبت هیدروژن از کاتد الکترون می گیرد و به گاز هیدروژن تبدیل می شود (احیا) . یون منفی الکترون خود را به آند می دهد و گاز اکسیژن آزاد می کند ( اکسیداسیون ) . در این عمل ، همیشه حجم هیدروژن به دست آمده دو برابر حجم اکسیژن به دست آمده است ، زیرا هر مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.
    در الکترولیز محلول های فلزدار ، یون مثبت فلز در کاتد الکترون می گیرد و به فلز خالص تبدیل می شود . فلز خالص در کاتد می نشیند ، یا به بیان دیگر به کاتد آب فلز داده می شود ( آبکاری) .


    ویدئوهای دیگر

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    0 نظر

    درج: 6 بهمن 1392

    توسط: Soltani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir