قشم جزیره زیبایی ها

+2
قشم جزیره زیبایی ها

هرمزگان

قشم

جزیره

جاذبه ها: 31 تا

قِشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته است. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیره قشم را شامل می‌شود.
شهر قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره واقع شده است و به رغم آنکه این شهر نسبت به کل جزیره مرکزیت هندسی ندارد، اما به علت موقعیت مهم استراتژیک آن (دید گسترده به جنوب، شمال و شرق، دید به تنگه هرمز، نزدیکی به بندرعباس و...) از قدیم واجد اهمیت بوده و عمده‌ترین سکونتگاه جزیره محسوب می‌شده است. انتخاب شهر قشم به عنوان پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم نیز بر اهمیت این شهر افزوده است. جمعیت کل جزیره قشم: ۹۸٫۸۲۹ نفر است که این آمار مربوط به سرشماری رسمی سال ۱۳۹۰ است.

 
جزیره قشم
 
 

مردم قشم
این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندر لنگه، از شمال شرقی به جزیره‌ی هرمز، از شرق به جزیره‌ی لارک، از جنوب به جزیره‌ی هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می‌شود. فاصله جزیره‌ی قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس ۲۰ کیلومتر تا بندر هرمز ۱۸ کیلومتر، جزیره لارک (تا مرکز دهستان لارک) ۹ کیلومتر تا جزیره ابوموسی ۱۶۳ کیلومتر و جزیره تنب بزرگ ۱۱۴ کیلومتر است.

 
جزیره قشم
 
 

قشم با تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش نمی‌تواند تو را به داشتن سر و صدا دعوت کند! اینجا، مکان و مأمن آرامش است! وقتی که پا به درون قشم می‌گذاری این را با تمام وجود حس می‌کنی! نه ترافیکی هست، نه زرق‌وبرق ویترین‌های آن‌چنانی که چشمانت را آزار دهد و نه تفریحات آن‌چنانی که تنها برای چند ساعت شاد بودن، روح و جسمت را آزار دهد؟

وجه تسمیه قشم

قشم نام امروزى جزیره و نام شهر بندرى جزیره‌اى در آب‌هاى خلیج فارس است. این جزیره در منابع اسلامى تا حدود سده دهم هجرى، به نام‌هاى دیگرى مانند کاوان یا بنى‌کاوان و لافت شهرت داشته است. مسعودى در مروج‌الذهب، (نوشته‌اى از اوایل سده‌ى چهارم هجرى)، در شرح جزایر خلیج فارس مى‌نویسد: «از آن جمله جزیره لافت است که آن را جزیره بنى‌کاوان گویند».

 
تنگه کریان

تنگه کریان

 
 

مؤلف کتاب حدودالعام نیز از این جزیره به نام «لافت» نام مى‌برد و مى‌نویسد: «اندرو شهرى خرم است مراو را لافت خوانند» و «این جزیره برابر پارس است». دمشقى در نخبه‌الدهر، (از سده هشتم هجرى)، این جزیره را «لافت» و «بنى‌کاوان» مى‌خواند و آن را از جزایر آباد آن زمان دانسته است.
از دوره صفوى (۹۰۷-۱۱۴۸ ه‍. ق) به این سو، از این جزیره با نام «قِشْم»، یا به گویش ساحل‌نشینان «کِشم»، در منابع جغرافیایى و تاریخى یاد کرده‌اند. در میان عرب‌هاى منطقه، این جزیره به نام «جزیره‌الطویله» و در میان فارس‌ها به نام «جزیره‌ى دراز» معروف بوده است.

 
دره ستارگان

دره ستارگان

 
 

برخى کیش را که اکنون نام جزیره دیگرى به نام قیس در خلیج فارس، را نام جزیره قشم دانسته‌اند و گفته‌اند چون شکل این جزیره شبیه تَرْکَش (تیردان) است آن را کیش که به این معناست، خوانده‌اند.
«چون بر بلندى‌هاى اطراف هرمز برمى‌آیند مانند کیش که ترکش باشد به نظر مى‌آید». مؤلف برهان قاطع، ظاهراً جریزه هرمز را با قشم یکى گرفته است.

 
جزیره قشم
 
 

مؤلف آنندراج نام این جزیره را کیش و آن را همان جزیره‌ى دراز خوانده است و مى‌نویسد چون از دور به آن نظر کنند به ترکیب کیش ـ یعنى جاى تیر ـ نماید.
اعتمادالسلطنه نیز در مرآه‌البلدان مى‌نویسد: «جزیره‌ى قشم یا کیش که آن را باسعیدو (نام خور و بندرى در بن غربى جزیره) هم مى‌گویند. چون شبیه به ترکش، یعنى جعبه‌ى تیر است. آن را به فارسى کیش گفته‌اند.»
قشم در لغت‌نامه دهخدا به معانى زیر آمده است: «سرشت که مردم بر آن آفریده، طبیعت، آبراهه‌ى تنگ در رودبار یا در زمین یا آبراهه‌ى مطلق، تن و پیکر، جسم، گوشت پخته، سرخ‌شده، پیه، بن و نژاد، اصل، حال و هیأت.»

 
جزیره ناز

جزیره ناز

 
 

در میان معانى فوق «طبیعت» به خاطر زیبایى‌هاى طبیعى، خدادادى و بهشت‌گونه جزیره قشم و نیز «آبراهه» به سبب وجود مسیل و آبراهه‌هاى بسیار که بر اثر ریزش باران‌هاى سیل‌آسا و کوتاه مدت و یا در نتیجه دخالت انسان‌ها در جزیره به وجود آمده است، بیشتر مناسب جزیره قشم امروزى است.
برخلاف هیاهو و امکانات مناطق آزاد کیش، چابهار و ... جزیره قشم با وجود امکانات کم، رتبه اول تردد مسافران را به خود اختصاص داده است. هفت صبح دلایل این اتفاق را بررسی می‌کند.

 
دره ستارگان

دره ستارگان

 
 

بسیاری از افراد با شنیدن نام مناطق آزاد به یاد کیش، چابهار، ارس، آستارا و ... می‌افتند و تصور عمومی به این صورت است که جولانگاه اول مسافران این جزایر و شهرها هستند. هتل‌ها، مراکز گردشگری و بیشتر امکانات رفاهی در این مناطق واقع‌ شده‌اند و همه ساله سرمایه‌ گذاری‌های زیادی در آنها انجام می‌شود اما آمار گمرک نشان می‌دهد در این میان یک رقیب کم سروصدا گوی رقابت را از همه آنها دزدیده است!
قشم، منطقه آزاد کم امکانات کشور در سه ماه اول امسال در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر ورودی و خروجی فقط از طریق هوایی را ثبت کرده و با اختلاف یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافری از رقیب خود یعنی جزیره کیش در رتبه اول ایستاده است.

 
دره ستارگان

دره ستارگان

 
 
آب‌وهوای قشم


قشم در گروه سرزمین‌های گرم و مرطوب قرار می‌گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالاست. فشار هوا در قشم بین ۱۰۱۵ تا ۱۰۱۸ میلی‌بار جیوه است که در تابستان به دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌بار می‌رسد. دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب ۳۳ و ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم‌ترین زمان‌ها ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق ۴۶ و ۱۶ درجه سانتی‌گراد به ثبت رسیده است.

 
جزیره قشم
 
 

قیمت مسکن در قشم
قشم خانه
قیمت مسکن در این جزیره بسیار ارزان‌تر از جزیره کیش است، بر اساس گفته مشاوران املاک در قشم، گران‌ترین آپارتمان‌ها واقع در شهرک سام و زال است که حداکثر قیمت هر متر واحد نوساز، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین‌ها واقع در سیستان و بوستان است که قیمت هر مترمربع واحد نوساز معادل یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و واحدهای قدیمی‌تر با قیمت هر مترمربع یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسند، البته اکثر این ملک‌ها متراژهای بالای ۱۲۰ متر دارند.
با وجود سرازیر شدن تعداد زیادی از هموطنان به منطقه خوش آب‌وهوا و پر درآمد قشم، قیمت خرید و فروش، رهن و اجاره در این شهرستان افزایش چشمگیری داشته است.

 
جزیره قشم
 
 

ارزان‌ترین و گران ‌قیمت‌ترین زمین و مسکن در شهرستان قشم به شرح زیر است:
    گران‌ قیمت‌ترین خرید زمین در شهرک سام و زال قشم (بالاشهر قشم) ما بین ۱ میلیون و دویست تا ۱ میلیون و چهارصد تومان است.
    ارزان قیمت‌ترین خرید زمین در شهرک سیستان با متری ۴۵۰ تومان در بنگاه‌های این شهرستان ثبت شده است
    گران قیمت‌ترین مسکن ۹۵ متری در شهرک سام و زال مابین ۱۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون
    ارزان‌ترین مسکن با ۱۰۰ میلیون در شهرک سیستان قشم به ثبت رسیده است.
    منزل ویلایی، آپارتمانی و سوئیت در شهرستان قشم از ۴۰۰ تومان شروع و تا ۱ میلیون اجاره داده می‌شود
    نمونه‌ای از گران‌ترین مسکن‌های شهر قشم – شهرک نریمان – بلوار اصلی روبرو فرمانداری- ساختمان وحدت قیمت کل ۲۳۰ میلیون تومان. در برخی نقاط قشم مانند کیش خانه‌های اجاره‌ای به صورت مبله هستند.

 
جزیره قشم

جزیره قشم

 
 

شهرک‌های مسکونی قشم
    شهرک  نریمان
    شهرک سام
    شهرک زال
    شهرک بوستان
    شهرک تولا
    شهرک گلستان
    شهرک بهارستان
    شهرک دلگشا
    دهکده ساحلی

اقتصاد قشم
بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی فعال در منطقه حضور دارند که خیلی از آنها شاخص هستند مثل ذوب روی که ۱۰۰ درصد تولیداتشان صادراتی است و آلیاژ گستر که بخشی از تولیدات آن صادراتی است همچنین شرکت سوپر پایپ، نت لوب و سیمان قشم و دی سی جی که اکثرا به کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی هم به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شوند.

 
جزیره ناز

جزیره ناز

 
 

افزون بر این شرکت تولید قهوه در قشم یا شرکت آرتا شبکه که به تولید آنتن می‌پردازد و کلیه محصولاتش صادراتی است یا شرکت قشم ولتاژ که ربات تولید می‌کنند و از مشابه چینی آن قیمت پائین تری دارد و به آلمان صادرات دارند که در شرایط فعلی به دور از جنجال خبری این امر صورت می‌گیرد... در طول ۵ ماه گذشته کالاهایی نظیر توتون و تنباکو، نمک و گوگرد، خاک سیمان، مواد پلاستیکی، کاغذ و مقوا، چدن و فولاد و آهن، مصنوعات چدنی، سرب و راکتورهای هسته‌ای و دیگ‌های بخار آبگرم، ماشین آلات و قطعات آن از منطقه به ارزش ۸ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۷۵ دلار از قشم صادر شده است.

اقتصاد قشم در بخش‌های گردشگری نیز بسیار فعال است و هرساله گردشگران فراوان داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند که از این‌رو می‌توان در زمینه ایجاد کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری فعالیت نمود.
 
سواحل مرجانی قشم

سواحل مرجانی قشم

 
 
 

آب و برق در قشم

برق کیش

چیزی که مشخص شده این است که مشکل تامین آب در شهر قشم وجود دارد و آب و برق شهر با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. در برخی نقاط شهر آب لوله‌کشی مناسب وجود ندارد و این مشکل در روستاهای اطراف قشم بسیار جدی‌تر دیده می‌شود و شما اگر برای زندگی به قشم می‌روید نباید توقع یک شرایط کاملاً معمولی مانند سرزمین اصلی کشور را داشته باشید.

 
جزیره قشم
 
 
مزیت سرمایه‌گذاری در قشم


۱-معافیت مالیاتی ۳۰ ساله جهت شرکت‌های فعال در منطقه.
۲-معافیت از پرداخت هر گونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و ۳-قطعات یدکی جهت تولید کنندگان.
۴-ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده.
۵-آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف صد در صد.
۶-مقررات ساده و  نیروی کار مناسب.
۷-صدور ویزا برای خارجیان در مبادی ورودی منطقه آزاد.

 
ژئوپارک جزیره قشم

ژئوپارک جزیره قشم

 
 

 دیدنی ها و جاذبه های گردشگری جزیره قشم به سه گروه اصلی تقسیم می شود:

    گروه 1- جاذبه های طبیعی برای دوستداران طبیعت، محیط زیست، تفریحات ورزشی ساحلی و دریایی، پژوهشگران علوم زمین، محققان علوم جانور شناسی و …
    گروه 2- جاذبه های فرهنگی برای دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومی سنتی
    گروه 3- جاذبه های تجاری مناسب برای خرید از بازارهای سنتی و مدرن

 –> جاذبه های طبیعی قشم:

 
غار نمک:

در فاصله 90کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره ( تقریبا به موازات ساحل جنوبی ) کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.
وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد .

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود 2 کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود. درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.
رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و شکل آن را پیوسته تغییر می دهد.
از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد.

 
دره ستارگان

صورت کوهستان در دره ستارگان جزیره قشم

تنگه کریان

تنگه کریان

 
 

منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.
نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

با بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان ( به درازای 6400 متر ) است.

نظیر غار نمک جزیره قشم در کمتر نقطه ای از ایران دیده شده است. تحقیقاتی که اخیرا بر روی فضای داخلی غار نمک انجام شده است، حاکی از قابلیت ویژه آن است.

باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمک قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های تنفسی کمک کند.

ارزش دیدن مسیر غار نمک و محیط اطراف آن همراه با تسهیلات جهانگردی لازم به حدی است که بخش اعظم نیاز ایرانیان و خارجیان شیفته به دیدار از مناطق دیدنی منحصر به فرد کره زمین را برآورده می نماید.

 
دره ستارگان

دره ستارگان

 
 

دره ستارگان
دره‌ی ستارگان عارضه‌ای طبیعی و بسیار زیبا در قشم است که به عقیده‌ی بومیان منطقه بر اثر افتادن ستارگان بر زمین چنین شکلی به خود گرفته است. بومیان به همین دلیل این منطقه را ستاره افتاده می‌نامند و از حضور جن‌ها و ارواح سرگردان در طول شب در دره‌ی ستارگان داستان‌ها دارند. اگر دوست دارید با این جاذبه‌ی گردشگری زیبای قشم بیشتر آشنا شوید با مهروماه همراه باشید.

معرفی
فرسایش زمین توسط تندبادها، رگبار‌های فصلی و آب‌های سطحی طی سال‌های طولانی اثری فوق‌العاده زیبا و منحصر به فرد در جزیره‌ی قشم به وجود آورده است که هر سال بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. دره‌ی ستارگان در واقع تنها مورد موجود از این دست عارضه‌ی زمین‌شناسی است که در آسیا وجود دارد که در تنها ژئوپارک خاورمیانه قرار گرفته است.
دره‌ی ستارگان ستون‌های بلند با اشکال مختلفی دارد که اهالی منطقه معتقدند هنگامی که ستارگان با زمین برخورد کرده‌اند، خاک این منطقه بالا آمده و پس از آن مناطقی که بالا آمده بودند به هر شکلی که بوده‌اند خشک شده‌اند و این ستون‌های بلند و کوتاه را تشکیل داده‌اند. به خاطر چینش و همچنین شکل خاص این ستون‌ها، وزش باد در لا به لای آن‌ها ایجاد سر و صدایی ترسناک می‌کند که اهالی منطقه معتقدند صدای جن‌ها و ارواح سرگردانی است که در این منطقه حضور دارند. بومیان به همین دلیل در هنگام شب و تاریکی هوا از حضور در دره‌ی ستارگان خودداری می‌کنند.

 
دره ستارگان

دره ستارگان

 
 

دره‌ی ستارگان از فرسایش خاک، ماسه و سنگ موجود در این منطقه به وجود آمده است و بر اساس تحقیقات به دوره‌ی زمین‌شناسی سنوزوئیک تعلق دارد. این یعنی دره‌ی ستارگان که در مجاورت خلیج فارس قرار دارد بیش از ۲ میلیون سال قدمت دارد و عارضه‌ای که ما امروزه مشاهده می‌کنیم با تغییرات طبیعت در طول این سال‌ها به وجود امده است.
آدرس
دره‌ی ستارگان در ضلع جنوب شرقی جزیره‌ی قشم در مجاورت روستای برکه خلف قرار دارد. می‌توانید محل قرارگیری آن را روی نقشه‌ی زیر مشاهده کنید.
دسترسی
برای رفتن به دره‌ی ستارگان بهتر است روزی را انتخاب کنید که در خود شهر قشم اقامت دارید و از آنجا به سمت دره‌ی ستارگان حرکت کنید. این جاذبه‌ی طبیعی در حدود ۵ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره‌ی زیبای قشم قرار دارد. برای رسیدن به دره‌ی ستارگان باید از شهر قشم به سمت جنوب و پس از آن به سمت غرب جزیره حرکت کنید. پس از طی کردن مسافتی نزدیک به ۵ کیلومتر، تابلوی دره‌ی ستارگان و روستای برکه خلف را در سمت راست خود مشاهده می‌کنید.
پس از دیدن تابلوی دره‌ی ستارگان باید وارد جاده‌ی فرعی که در سمت راست شما قرار دارد بشوید و به سمت روستای برکه خلف بروید. پس از طی مسافت کوتاهی در این مسیر به روستا می‌رسید که با عبور از آن به یک جاده‌ی خاکی می‌رسید که در واقع مسیر رسیدن یه دره‌ی ستارگان است. باید مسافت کوتاهی را در این جاده‌ی خاکی طی کنید تا به گیشه بلیت فروشی دره‌ی ستارگان برسید. پس از خرید بلیت با اتوموبیل وارد محوطه‌ی دره‌ی ستارگان می‌شوید. باید در ورودی دره از اتوموبیل خود پیاده شوید و گشت خود را در دره‌ی زیبای ستارگان آغاز کنید.

اگر شما هم تا به حال به دره‌ی ستارگان رفته‌اید می‌توانید تجربیات خود از این جاذبه‌ی زیبا را با ما و خوانندگان مهروماه به اشتراک بگذارید. نظر شما درباره‌ی حضور ارواح و اجنه در این مکان یا افتادن ستارگان بر زمین چیست؟

 
جزیره ناز

جزیره ناز

 
 

کوه ها و تندیس های قشم:

در جزیره قشم کوه های کم ارتفاع و شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که از تحولات دورانی و فروکش آب و بیرون آمدن این کوه ها از دل آب حکایت می کند. سطح این کوه ها را لایه های مرجانی، اسفنجی و دو کفه ای ها پوشانده اند که این امر موجب حفاظت خاک های نرم شیست و مارن زیر سطح مرجانی شده است.

در اثر فعل و انفعالات طبیعی، وزش باد، طوفان های باران زا، نمادها و تندیس های دیدنی و زیبایی در سراسر جزیره پدید آمده است که جزیره قشم و جزایر اطراف آن را از دیگر جزایر خلیج فارس متمایز و شگفت انگیز می نماید. این مجسمه های طبیعی را در شکل های گوناگون و عجیب در سراسر جزیره می توان مشاهده کرد.

جنگل دریایی حرا (HARRA) زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیری:

درخت حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا (Avicenna Marina) نسبت داده می شود، درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند.

درخت حرا آب شورزی است که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان ( فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرمسیری است.

 
دره ستارگان

جنگل رویایی حرا

تنگه کریان

تنگه کریان

 
 

جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. ارتباط میان تولید اولیه بوم سازگان ( اکوسیسم ) حرا و تولید ماهیان ارزشمند و صدف در دیگر نواحی حاره به خوبی مشخص شده است.

بستر مرطوب جنگل حرا ، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی خوار دریایی و به طور مشخص ماهی خوار دریایی سفید ( اگرات آلبا ) به وجود آورده و از میان دیگر گونه ها، مرغ باران یا آبچلیک ( کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور می کنند. جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک ها و پلوه ها است. تعداد قابل توجهی از گونه های پرندگان اروپایی – آسیایی( حدود 43 گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت می کنند. یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می کند. مناطق جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه های دیگری از پرندگان مهاجر است.

دیدار از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می گذارد.

تصاویر تنگه چاه کوه
 
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
تنگه چاه کوه
 
 

 انجیر معابد یا درخت سبز یا درخت لول (LOOL یا لور):

از رستنی های شگفت انگیز مناطق حاره، مخصوصا جزایر خلیج فارس، درخت همیشه سبز، درخت لور (معروف به انجیر معابد) است که تاجی بزرگ با ریشه های هوایی متعدد دارد. میوه رسیده نارنجی رنگ درخت لور مطبوع و خوراکی است.

یکی از زیباترین درخت لور در تم سینتی ( منطقه توریان) قرار دارد و در نزدیکی آن بقعه ای دیدنی با طرح معماری کهن به نام زیارت پیر واقع شده است.

حیات وحش دریایی:

به طور کلی 11 گونه خرچنگ از سه خانواده در جزیره قشم وجود دارد. آب های جزیره قشم از انواع ماهی غنی است. لاک پشت سبز در آب های جزیره های قشم، هنگام و لارک و همچنین در تنگه خوران و شرق لافت دیده می شود.

ساحل شنی در شرق کانی در قسمت جنوب شرقی یک مکان دلخواه برای لاک پشت های دریایی است.
دولفین بینی بطری نیز از عمده پستانداران منطقه است.

–> جاذبه های فرهنگی قشم


غار خربز (خربس Xarbez):
به فاصله 12 کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد.

 
جزیره قشم
 
 

غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.

چاه های تل آب یا طلا:
در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا قرار دارد. در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستائی چشم مشتاقان دیدار از قشم را به خود جلب می نماید. پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد. چون تکنولوژی چاه کنی و قنات تا آنجا که روشن است خاص گبریان و زرتشتیان بوده است.

مردم سخت کوش این منطقه، با زحمت زیاد در دل سنگ های شیستی برای ذخیره آب زلال باران چاه هایی حفر کرده اند. تل مشرف بر این چاه ها، با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه ها هدایت می کند و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده است، آب برای مدت طولانی نسبتا سالم و خنک در آن باقی می ماند.

در بالای چاه های طلا دو اثر تاریخی برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد. اما بیش از همه بادگیرهای خانه های روستای لافت در دو جبهه خیره کننده است. این آثار از نظر فناوری تهویه هوا در نقاط گرمسیری در نوع خود بی نظیر اند.

 
جزیره قشم
 
 

گفته می شود تعداد چاه های طلا به تعداد روزهای کبیسه یک سال شمسی 366 حلقه بوده و در گذشته در هر روز از سال درپوش یکی از آنها را باز و از آن استفاده می کردند. بعضی به غلط و به دلیل ارزش بالای آب در جزیره واژه طلا را به آن اطلاق میکنند در حالیکه صحیح آن تلا= تل او = TAL EAU تل آب و(( او)) به معنی آب (به زبان پارسی قدیم و فرانسه امروزی) است.

سدهای ساسانی و هخامنشی:

در قشم آب شیرین برای نوشیدن انسان، حیوان و گل و گیاه ارزش حیاتی دارد. از ایام قدیم با ساخت سد در تنگه ها، راه ها و دره ها، آب های شیرین فصل بارانی را جمع آوری و به تدریج به مصرف شرب و کشت می رساندند.

سد پی پشت:
در نزدیکی روستای پی پشت و در 37 کیلومتری شهر قشم و 28 کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم در شمال جزیره قرار دارد. در مدخل تنگه، تاسیسات تقسیم آب این سد تاریخی از دوره ساسانی به چشم می خورد.

سد گوران:
در 78 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای گوران در نزدیکی جاده طبل- باسعیدو قرار دارد. سنگ بنای اولیه سد به دوران گوران ( گبران یا زرتشتیان) و هخامنشیان مربوط می شود.

سایر آثار تاریخی و باستانی قشم:
در جزیره قشم آثار تاریخی حاکی از تمدن و شهرنشینی دوران وجود دارد.
وجود لوحه ای به خط کوفی در یک مسجد قدیمی داخل جزیره موسوم به گوشه ( مشهور به شیخ برخ ) حاکی از آن است که این مسجد در سال 244 ه.ق تعمیر شده است و قبل از آن آتشکده بوده است.

قلعه قشم :
قبل از سلطنت شاه عباس توسط پرتغالی ها به عنوان دژ نظامی و اعمال حاکمیت و تسلط و کنترل ترافیک دریایی منطقه هرمز و خلیج فارس ساخته شده است.

 
جزیره قشم
 
 

نیایشگاه ناهید:
در تپه کولغان در 5/2 تا 3 کیلومتری شمال غربی شهر قشم و در سر راه جاده درگهان، زرتشتیان به پرستش خداوند می پرداخته اند و از کوچه های این شهر منظره دریای پارس چشم ها را نوازش و دل ها را آرامش می داده است.

ماهیگیری تفریحی:
با توجه به تنوع و کثرت ماهی در خلیج فارس که حدود سیصد کیلومتر ساحل در جزیره قشم و همجواری با سه جزیره دارای سواحل متعدد مرجانی ماهیگیری در تمامی فصول سال مهیا است، می توان از ساحل و یا در قایق و برقراری تورهای مختلف ماهیگیری در مکان های مختلف برای صید ماهی اقدام نمود.

ضمنا، با وجود مناطق متعدد مرجانی در عمق های کم به شکار ماهی با تفنگ زیر آبی نیز می توان پرداخت.

–> جاذبه های تجاری قشم
بازارهای قشم

قشم سنتر
بازارهای قشم هم از جمله بازارهای است که هنوز انحصار خود را دارد. جذابیت‌های منحصربه‌فرد این بازارها در این است که هم به صورت سنتی هم به صورت مدرن در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است بازارهای بین المللی مدرنی را می‌بینی با خریداران و مخاطبان مخصوص به خودش که همگی از جنس و قیمت به هیجان می‌آیند؛ اما تنها با چند کیلومتر فاصله بازارهایی را خواهی دید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. جالب این است که این بازارهای سنتی هم مخاطبان خود را حفظ کرده و هنوز هم دادوستدهای کلان در آن زندگی بسیاری از تجار و فروشندگان آن را می‌چرخاند! به خصوص بازار درگهان که بافت قدیمی محله درگهان و فروشنده‌هایی که کمتر تک فروشی دارند و به قول خودشان جین می‌فروشیم، هنوز به دلیل به یک سوم رساندن قیمت‌های داخل شهر، مخاطبان بسیاری را در خود جای داده است.

 
سیتی سنتر قشم

سیتی سنتر قشم

سیتی سنتر قشم

سیتی سنتر قشم

 
 

البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد، اما به واسطه منطقه آزاد بودنش نسبت قیمت اجناسش نسبت به بازارهای دیگر مناسب‌تر است.

بازارهای قشم
- بازار قدیم قشم
- بازار ستاره
- بازار بزرگ فردوسی
- بازار پردیس
- بازار خلیج فارس
- بازار مرجان
- مجتمع اداری و تجاری نخل زرین
- بازار سیمرغ
- بازار راه ابریشم
- مجتمع اداری مسکونی خورشید
- مجتمع تجاری پاسارگاد
- بازارچه امام قلی خان
مراکز دانشگاهی و علمی تحقیقاتی قشم
- پارک زیست فناوری خلیج فارس
- باغ موزه گیاهشناسی
- واحد نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و استاندارد قشم
- واحد تاکسیدرمی جزیره
- آزمایشگاه
- دانشگاه آزاد قشم
- دانشگاه پیام نور
- موسسه آموزش عالی قشم (همکاری مشترک با دانشگاه کارلتون کانادا)
- دانشگاه صنعت آب و برق
- دانشگاه بین المللی شهید بهشتی
- دانشگاه بین المللی هرمزگان

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

15,214 بازدید

0 نظر

درج: 27 دی 1396

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir