جاذبه های دیدنی شهر دهلران

0
جاذبه های دیدنی شهر دهلران

ایلام

دهلران

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 19 تا

دهلران دومین شهر پر جمعیت استان ایلام می باشد . در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های دهلران آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دهلران دومین شهر استان ایلام به‌لحاظ جمعیت و اولین شهرستان استان به‌لحاظ وسعت می‌باشد که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست.در این شهرستان ساکنین به زبانهای کردی، لری و عربی تکلم می کنند.شهرستان دهلران با داشتن طبیعتی بکر و زیبا، آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این روز‌ها میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.


اثر طبیعی و ملی دهلران

اثرطبیعی در شهرستان دهلران بین ۲۰/۴۷ الی ۱۷/۳۷ طول شرقی و ۴۳/۳۲ الی ۴۱/۳۲ عرض شمالی واقع شده‌است . مساحت آن در حدود ۱۴۸۳ هکتار است. اثر طبیعی ملی دهلران به دلیل خصوصیات ویژه و منحصر بفرد ( چشمه قیر، آب گرم، غار خفاش و تپه های باستانی موسیان ) و همچنین زیستگاه منحصر به‌فرد گونهٔ حمایت شده خفاش مورد حفاظت و کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام قرار گرفته‌است.


تپه علی کش

تپه علی کش از تپه های قدیمی شهرستان دهلران استان ایلام است که قدمت آن به هزاره ۸ قبل از میلاد می رسد.تپه علی کش در جنوب غربی استان ایلام در شش کیلومتری بخش موسیان شهرستان دهلران در ‏میان ارضی کشاورزی و درنزدیکی رود میمه قرار گرفته است.‏ تپه علی کش بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ توسط فرانک هول و هیئت همراه کاوش گردید. بر اساس شواهد به دست آمده به وسیله باستان شناسان و هم چنین آزمایش های فراوان (هول و کنت دی فلانری) در سال ۱۹۶۱ بر روی تپه های موسیان (تپه باستانی علی کش با وسعتی به قطر حدود ۱۳۵ متر که ضخامت لایه های باستانی آن به حدود هفت می رسد) و چغا سفید و دیگر مناطق باستانی این منطقه انجام گرفته، نشان گر این حقیقت است که انسان در فاصله میان ۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ قبل از میلاد در این منطقه به اهلی کردن گاو و کشت دانه های گیاهی مانند عدس و ماش و کتان توفیق یافته است.

 

 
 

 

چشمه قیر دهلران

چشمه طبیعی قیر دهلران از جاذبه‌های مهم گردشگری استان ایلام محسوب می‌شود که در شمال شرقی دهلران و منطقه حفاظت شده بوستان جنگلی آبگرم شهرستان دهلران واقع شده است. ویژگی شاخص این اثر در این است که به طور خودجوش و طبیعی از داخل زمین به همراه آب گوگرددار و قیر، از زمین می‌جوشد. آبی که همراه قیر خارج می‌شود بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد دما دارد و به همین دلیل قیر به صورت روان بیرون آمده و حوضچه‌ای به قطر ۹ متر و عمق ۵۰ سانتی‌متر را تشکیل می‌دهد. این چشمه در گویش محلی به کنی گاو قیلی معروف است. چشمه قیر دهلران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان ایلام مسئول مراقبت و حفاظت آن است.

 

 
 

 

غار خفاش

این غار در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوه مشرف به دره و چشمه های آب گرم قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی دهلران به شمار می‌آید. این غار محل زندگی میلیون ها خفاش می‌باشد و به همین دلیل به غار خفاش معروف شده است. خفاش هایی که در این غار زندگی می کنند از نوع دمدار و بزرگ هستند. این غاردهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت های آن به ۴۰۰ متر میرسد. این غار یک از غارهای تاریخی عصر غارنشینی به حساب می‌آید ولی حالا زیستگاه خفاش ها شده است. این غار ثبت ملی شده و مورد حفاظت سازمان میراث فرهنگی می‌باشد. این غار ۲۶۵ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۵۰ متر ارتفاع دارد و به عنوان یک موزه طبیعی شگفت انگیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. زمان غروب گردشگران می‌توانند دسته خفاش ها که برای تغذیه از غاربیرون می‌آیند و به شهر میروند را ببینند.

 

 
 

 

سیاه کوه دهلران

سیاه‌کوه، با ارتفاع ۱۴۰۸ متر، در ۱۶ کیلومتری شمال شرقی دهلران قرار دارد. این کوه از شمال غربی به دینار کوه و از شرق به کوه خرگهی منتهی می‌گردد. رودخانه‌های آب گل‌گل، دره‌شور، و ماشاب از سیاه‌کوه سرچشمه می‌گیرند. در دامنۀ جنوبی آن، چشمه‌های آب معدنی وجود دارند.

 

 
 

 

چشمه آبگرم دهلران

چشمه آبگرم دهلران در فاصله ۳ کیلومتری شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و در نزدیکی غار خفاش واقع شده است. این چشمه آبگرم دارای چشمه‌های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی می‌باشد. دمای آب این چشمه حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد است و از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است ولی به این دلیل که از آن به شدت گاز سولفورو متصاعد می‌شود و گوگرد زیادی در منطقه وجود دارد، برای کسانی که دچار ناراحتی‌های قلبی می‌باشند مناسب نیست. اهالی این منطقه جهت حمام و مصارف کشاورزی از آب این چشمه استفاده می‌کنند. آبگرم دهلران برای درمان زخم‌های بدن، شکستگی استخوان، بیماری‌های پوستی، کوفتگی ماهیچه‌ها و گرفتگی بدن مناسب است.

 

 
 

 

قلعه شیاخ

قلعه شیاخ یا شیاق در روستای بردی از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران بر بالای تپه‌ای در دامنه کوه‌های تخت پیران قرار دارد. این بنا که بزرگ‌ترین و منحصر به فردترین بنای تاریخی استان ایلام و غرب کشور می‌باشد، متعلق به دوره ساسانیان است و در زمان خود به لحاظ موقعیت استراتژیکی، از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است. در قسمت شمال قلعه و بر روی تپه‌های مشرف به آن، برج‌های دیده‌بانی وجود دارند.

 

 
 

 

آبشارهای هفت گانه دهلران

آبشارهای هفت گانه خربزان واقع در بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران یکی از شاهکارهای طبیعی در دل کوه های ایلام است. استان ایلام که در میان کوههای زاگرس قرار دارد، دارای طبیعتی زیبا و آبشارهای دیدنی است.در شمال روستا ی آبشاران، آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرار دارند. روستا ی آبشاران طبیعتی کوهستانی دارد و دارای جنگل های بلوط و بنه و … است. این روستا دارای توپوگرافی منحصر به فردی است که گردشگران فراوانی را جذب خود کرده است. طبیعت شگفت انگیز کبیر کوه به این منطقه زیبایی چشمگیری بخشیده است. مهم ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه ای که از کبیرکوه سرچشمه می گیرد و از این روستا می گذرد، قرار گرفته اند.

 

 
 

 

زیارتگاه‌ها

سید فخرالدین
سید ناصرالدین
سید ابراهیم
سید اکبرپهله دهلران
سیدحسنی
سید اکبردهلران
ابراهیم قتال
عباس
سید حبیب
شهرمیر
سیدیوسف
سید شایع نجات

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,313 بازدید

0 نظر

درج: 17 آبان 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir