دریاچه و کوه دالامپر

0
دریاچه و کوه دالامپر

آذربایجان غربی

ارومیه

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 2 تا

کوه دالامپر در نقطهٔ صفر مرزی ایران، ترکیه و عراقه به طوری که قله این کوه متعلق به این سه کشور است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده است. این کوه که جزء بکرترین مناطق کشور محسوب می شه، دارای یخچالهای چندین هزار ساله و دریاچه های طبیعی است، که از جمله این دریاچه ها می توان به دالامپر، مامه شیخ، بنچول، دیمهک و... اشاره کرد.


همچنین از برف آب های این کوه، رودی پر آب سرچشمه می گیره که در دامنهٔ این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (به معنای آبشار مه آلود) به پایین می ریزه. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۷۲۰ متر و دایره شکل است. قطر دریاچه در حدود ۴۵۰ متراست.


 

 
 

 

در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی اشنویه و در نزدیکی شهر کوچک دیزج، درست نزدیک مرز کشورهای ایران و عراق و ترکیه، کوهستان دالامپر قرار گرفته. تصور اینکه در انتهای بهار و اوایل تابستان بتوانید به منطقه‌ای سفر کنید که هنوز برف داشته، پر از گیاهان سبز بوده و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد، بی‌نظیر است.

 

 
 

 

در این منطقه یک دریاچه که رمز عبور به بهشت را در دل خود دارد نیز قرار گرفته است: دریاچه دالامپر! دریاچه ای که بر روی کوهی بلند قرار گرفته و بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.


 

 
 

 

برای رسیدن به دریاچه دالامپر در جاده ارومیه به اشنویه حرکت کنید و از سه راهی آغ بلاق به سمت روستای دیزج حرکت نمایید. اگر دلتان می خواهد خودتان به این منطقه بروید، یادتان باشد این دریاچه در ارتفاع بالای کوهستان قرار دارد و حتما به یک خودروی آفرود (کوهستانی و خارج شهری) نیاز خواهید داشت.

 

 
 

 

همانطور که گفته شد، این دریاچه بر روی دامنه‌های کوه دالامپر جای دارد، کوهی که در ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار گرفته. در این کوه، یخچال‌های طبیعی چند هزار ساله و چند دریاچه‌ی طبیعی را خواهید دید که یکی از مهمترین دریاچه‌های آن، دریاچه دالامپر است که بی شک زیبایی منحصر بفردی را در خود جایی داده است.

 

 
 

 

در مسیر به دریاچه، هر طرف را که نگاه کنید سبزه و جوی آب می‌بینید و کوه‌هایی که هنوز برف بر روی آن‌ها خودنمایی می‌کند. اینجا پر از مراتعی است که در روزهای مشخصی از سال به دشت‌هایی از گل‌های رنگارنگ تبدیل می‌شوند. آسمان آبی و پاک که گاهی با لکه‌های سفید پوشیده شده است. 

 

 
 

 

امیدواریم اگر تا به حال این منطقه را از نزدیک ندیده‌اید، با رعایت اصول گردشگری سالم، بساط سفر کوتاهی را به این منطقه بچینید و از آن لذت برده و سفرنامه‌هایتان را هم برای ما بنویسید تا دیگران بتوانند از تجربه‌ی دلنشین شما استفاده کنند.





ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,005 بازدید

0 نظر

درج: 2 شهریور 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir