اوپرت مرز عجیب بین جنگل و بیابان

+1
اوپرت مرز عجیب بین جنگل و بیابان

مازندران

اوپرت

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 1 تا

آیا می‌دانید اوپرت کجاست و چرا به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته است؟ «اوپرت» (اُپِرت) نام روستایی است که جنوبی‌ترین منطقه‌ی استان مازندران را به شمالی‌ترین بخش استان سمنان متصل می‌کند. دره‌ی اوپرت یکی از شگفتی‌های شمال کشور است. در این طبیعت بی‌نظیر چند اقلیم متفاوت در کنار هم وجود دارد؛ جنگل، دشت و بیابان. 

اوپرت کجاست
اوپرت در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر واقع شده است. دیواره‌هایی از فلات مرکزی ایران در این منطقه مرز بین کویر در دامنه‌ی جنوبی و جنگل در دامنه‌ی شمالی به شمار می‌روند.

ییلاق اوپرت دیواره‌ی اوپرت را به شمال‌شرقی قله‌ی خرو نرو متصل می‌کند که بخش شمالی آن مرز بین جنگل‌های هیرکانی در شمال و دشت کویری در جنوب است. منطقه‌ی شمالی شامل دودانگه‌ی مازندران است. در این بخش روستاهای سنگده و میانا در بین جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته‌اند.

 

 
 

 

ویژگی‌های دره اوپرت
اوپرت با توجه به قرار گرفتن در منطقه‌ی خاص جغرافیایی از پوشش گیاهی منحصربه‌فردی برخوردار است و در آن می‌توان تنوع زیستی زیادی را مشاهده کرد.

این منطقه به لحاظ رشد و نمو گیاهان مختلف به قطب پرورش گونه‌های بی‌نظیر گیاهان دارویی تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که می‌توان گیاهانی چون اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی را به وفور در این منطقه یافت که هر کدام خاصیت درمانی خاصی دارند.

به دلیل ارتفاع زیاد، ابرهای باران‌زا بیشتر در شمال دامنه متوقف می‌شوند. سمت شمالی دیواره همیشه از گیاهان تازه پوشیده شده است ولی سمت جنوبی به دلیل بارش کمتر بیشتر زرد و خشک است و منظره‌ای بیابانی دارد.

اوپرت از دشت‌های وسیعی برخوردار است. می‌توانید منظره‌ی زیبایی از خانه‌های روستایی با شیروانی‌‌های رنگی‌ را در این منطقه ببینید. در اوپرت نه تنها از زیبایی‌های طبیعی لذت می‌برید که جایی بکر و فوق‌العاده برای عکاسی است.

این منطقه دشتی وسیع برای چرای گله‌‌ی گوسفندان و گاوها که گاهی پذیرای اسب‌های وحشی هم می‌شود و تصویری بی‌نظیر از طبیعتی بکر و خارق‌العاده را پیش چشمانتان قرار می‌دهد.

 

 
 

 

جاذبه‌های منطقه اوپرت
منطقه‌ی اوپرت علاوه بر همه‌ی زیبایی‌های بی‌نظیری که دارد، با مناطق گردشگری همچون دریاچه‌ی چورت و باداب سورت هم همجوار است. گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند می‌توانند بازدید از این جاذبه‌های گردشگری را نیز در برنامه‌ی مسافرت خود بگنجانند.

چورت در بخش چهاردانگه‌ی مازندران قرار دارد و دریاچه‌ای بکر در دل جنگل‌ است. برای دسترسی به این دریاچه می‌توانید از مسیر ساری کیاسر بعد از طی مسافتی حدود ۲۵ کیلومتر بعد از روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید و سپس با طی کردن ۱۵ کیلومتر به روستای چورت برسید. از روستای چورت جاده‌ی خاکی به مسافت ۱۰ کیلومتر را طی کنید تا به دریاچه‌ی چورت برسید.

از دیگر جاذبه‌های این منطقه تعداد زیادی چشمه است. برای مثال می‌توان می‌توان به «قل‌قل چشمه»، «کنگل چشمه»، «پایین لوتی‌گرد چشمه»، «بالا لوتی‌گرد چشمه»، «کله چشمه» و «عمارت سرچشمه» اشاره کرد.

از این منطقه امکان دسترسی به جنگل‌های انبوه دو دانگه هم وجود دارد. در ارتفاعات می‌توانید تراکم ابرها را ببینید و فضایی منحصربه‌فرد را با قدم زدن در جنگل و میانه‌ی ابرها تجربه کنید. همچنین طبیعت بی‌نظیر لماسیه از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به آبشار فینسک که در نزدیکی روستایی به همین نام وجود دارد اشاره کرد. فینسک در مسیر شهمیرزاد به فولاد محله واقع شده و در مسیر یک جاده‌ی فرعی به فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری از جاده‌ی اصلی قرار دارد.

یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه، آبشار اوبن است که در دل جنگل و پایین دست جاده قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار لازم است از جاده‌ی فیروزکوه در پل سفید، به سمت شرق از جاده خارج و وارد مسیر سنگده شوید.

در این منطقه امکان کوهنوردی، دامنه‌گردی و پیاده‌روی در مسیر ییلاقی وجود دارد. اگر برای دیدن جاذبه‌های این منطقه برنامه‌ریزی کنید می‌توانید بعد از گذر از آبشار و چشمه فینسک، آبشار خزه‌بن، چشمه‌های رنگین باداب سورت و جنگل‌های راش و انجیلی، به کناره‌ی دیواره‌های کوهستانی فلات مرکزی برسید که در قسمت شمالی آن جنگل‌های شمالی کشور با انبوهی از پوشش ابرهای زیبا قرار گرفته است.

ارتفاع کوه‌های سر به فلک کشیده باعث شده تا ابرهای مناطق مرطوب و جنگلی شمال کشور در استان مازندران گیر کنند و راهی به استان سمنان نیابند. به این ترتیب می‌‌توانید مرز بین جنگل و بیابان را به طور واضح در این منطقه ببینید.

 

 
 

 

نقشه دسترسی به اوپرت
برای عزیمت به این منطقه دو راه وجود دارد؛ یا از شهمیرزاد یا از جاده‌ی فیروزکوه. اگر مسیر شهمیرزاد را انتخاب کردید باید از شهمیرزاد که خارج شدید به سمت فولاد محله و ساری حرکت کنید و از میانه‌ی راه به سمت منطقه‌ی حفاظت‌شده پرور، مسیرتان را ادامه ‌دهید. سپس وارد مسیر پرور شوید و از روستاهای کولیم، کاور و ملاده بگذرید تا به سرخده برسید. پس از آن از خروجی راست به سمت روستای اوپرت حرکت کنید.

اگر از تهران قصد سفر به اوپرت را داشته باشید می‌توانید مسیر جاده‌ی فیروزکوه را انتخاب کنید. در این سفر باید ابتدا به خود را به روستای چاشم برسانید و سپس از آنجا به سمت اوپرت حرکت کنید. 

 

 
 

 

بهترین زمان سفر به اوپرت
بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است؛ چرا که هم هوا به خصوص در شب‌ها خنک و مطبوع است و هم طبیعت سرسبزی را می‌توانید ببینید. اما پاییز زمان بسیار مناسبی برای عکاسی در این منطقه است؛ چرا که برگ درختان به رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز درمی‌آید و می‌توانید با طبیعتی رنگارنگ روبه‌رو شوید.


ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

3,647 بازدید

0 نظر

درج: 30 بهمن 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir