آبشار شلماش

+1
آبشار شلماش

آذربایجان غربی

سردشت

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 3 تا

به جرات می توان آبشار شلماش سردشت را یکی از شگفتی های طبیعت ایران دانست؛ آبشاری خروشان که باید بازدید از آن را برای یک بار هم که شده تجربه کنید. این جلوه شگفت انگیز یکی از جاهای دیدنی سردشت است که مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند. در اینجا و در قلب طبیعت سردشت می توانید لحظاتی را غرق تماشا شوید و با نگاه تان چهره پرخروش این آبشار را به نظاره بنشینید.

 

 
 

 

چرا آبشار شلماش؟

یکی از متفاوت ترین و زیباترین آبشارهای ایران است.
مسیر دسترسی نسبتا خوبی دارد و رسیدن به آن کار مشکلی نیست.
امکاناتی رفاهی خوبی برای گردشگران در آن تعبیه شده است.

آشنایی با آبشار شلماش | فرزند خروشان طبیعت
کافیست از شهر سردشت به سمت روستای شلماش به راه بیفتید تا پس از گذر از جاده ای جنگلی و تماشایی به آبشار شلماش برسید؛ آبشار خروشانی با ارتفاع 50 متر که در دره ای سرسبز و در کنار جنگل های پراکنده جا خوش کرده است. این جاذبه در واقع آبشاری سه طبقه است که طبقات آن به موازات یکدیگر و پشت سرهم قرار دارند. اگر پیمودن بیش از 380 پله را به جان بخرید، می توانید تمام قسمت های شلماش را ببینید و به محل هایی برسید که زیباترین تصویر آبشار را مقابل تان می گذارند. این آبشار نتیجه جوش و خروش رودخانه زابِ کوچک است که بر روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش جریان دارد.

 

 
 

 

چرا نامش شلماش است؟
منطقه ای که آبشار در آن قرار دارد یک منطقه کردنشین است و در زبان کردی شلماش به معنی تخته سنگی بسیار بزرگ به کار می رود. این نام گذاری می تواند در نتیجه ارتفاع این آبشار و سنگی بودن بافت منطقه صورت گرفته باشد.

همانگونه که گفتیم، شلماش مجموعه ای از سه آبشار در سه طبقه است. محوطه بازدید از آبشار به نحوی است که ابتدا از بالا نمایی کلی می بینید. پس از پارک کردن ماشین و پیاده روی به سمت آبشار، از میان درختان بلوط، چنار، انار و گردو عبور می کنید. فاصله پارکینگ تا آبشار حدود 20 متر است. پس از ورود به محوطه آبشار، اولین و بالاترین آبشار را می بینید و برای دیدن دو آبشار بعدی باید تا قسمت های پایینی دره پیش بروید. مسیر کوهستانی به اعماق دره با بیش از 380 پله و حصار، بهسازی شده و برای همه در دسترس است. کافیست از پله های تعبیه شده، پایین بروید و در طبقات مختلف توقف کنید تا نماهای دیگری از آبشار را ببینید. در طبقه میانی حتما توقف کنید چرا که بهترین دید را خواهید داشت و فاصله تان تا آبشار به حداقل می رسد.

به این نکته توجه کنید که با پایین رفتن از پله ها به اعماق دره خواهید رفت و هر لحظه قطرات آب بیشتری به شما پاشیده می شود. به پایین ترین پله که برسید دقیقا در کنار آبشار خواهید بود و خیس شدن تان به ویژه در بهار و زمان های پرآبی حتمی است.

نکات مهم در بازدید از آبشار شلماش
آبتنی در حوضچه پایین آبشار، شما را در معرض خطر قرار می دهد و نباید دست به این کار بزنید. حوادثی در این قسمت رخ داده که برخی از آنها منجر به مرگ شده اند.

وقتی از پله های تعبیه شده در کنار آبشار پایین می روید به فکر برگشت هم باشید چون ممکن است 380 پله خستگی زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس به آمادگی بدنی خود و همراهان تان فکر کنید.

همراه داشتن یک دست لباس اضافه توصیه می شود.

در کناره پله ها احتیاط را رعایت کنید. موارد سقوط از پله ها اتفاق افتاده و حتی منجر به مرگ شده اند.

محوطه آبشار مکان خوبی برای برپایی پیک نیک نیست؛ شرایط این جاذبه طبیعی با بسیاری از جاذبه ها و آبشارهای دیگر متفاوت است.

 

 
 

 

امکانات آبشار شلماش
استقبال زیاد مردم از تماشای این آبشار باعث شده است تا امکاناتی در حوالی آن شکل بگیرد؛ امکاناتی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، رستوان و کبابی و سکو برای چادر زدن.

اقامت در سفر به آبشار شلماش
در شهر سردشت هتل و مهمانسرا وجود دارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید. با اقامت در این شهر در عرض 25 دقیقه به آبشار می رسید. کمپینگ در طبیعت هم می تواند برای شما لذت بخش باشد به شرطی که با شرایط کمپینگ آشنایی کامل داشته باشید. شهر بانه در کردستان نیز گزینه هایی برای اقامت به شما می دهد و یک ساعت و نیم تا دو ساعت با آبشار فاصله دارد.

 

 
 

 

بهترین فصل سفر
بهترین فصل سفر به این منطقه زیبا اوایل خرداد تا اواسط آبان است که هوا کمی معتدل تر شده است. البته تا اواسط پاییز، هنوز هم آبشار زیبایی هایش را دارد.

بهار: پرآب ترین زمان آبشار اردیبهشت ماه است؛ اما توجه داشته باشید که تا اواسط اردیبهشت ماه سرما دست از سر منطقه بر نمی دارد. شاید خرداد، زمان مناسبی برای سفر باشد چرا که هم هوا عالی است و هم می توانید مناظر بی نظیری را ببینید.

تابستان: تابستان که می شود آب رودخانه شروع به کم شدن می کند و در اواسط تابستان حوضچه پایین آبشار با خزه های داخلش مانند یک الماس سبز رنگ به نظر می رسد.

پاییز و زمستان: پاییز رنگارنگ جلوه ای تازه به آبشار می دهد و در زمستان این آبشار یخ می زند.

نکته: به دلیل شرایط خاص منطقه، قبل از اقدام به سفر حتما شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.

 

 
 

 

راه دسترسی به آبشار شلماش
برای دیدن آبشار شلماش، به شهر سردشت بروید. حالا شما تنها 25 دقیقه با آبشار فاصله دارید. از سردشت وارد یک جاده کوهستانیِ آسفالته شوید که به سمت روستاهای مراغان و شلماش می رود. قبل از رسیدن به روستای شلماش محوطه زیبای آبشار را خواهید دید. نگران گم شدن در مسیر نباشید. تابلوهای راهنما در سراسر مسیر شما را کمک خواهند کرد.

 

 
 

 

دیدنی های اطراف

آبشار شلماش زیبایی خاصی را در طبیعت به نمایش گذاشته است؛ اما از زیبایی های دیگر این منطقه نیز غافل نشوید:

گرمابه بیستون | در فاصله 11.3 کیلومتری

چشمه کانی گراوان | در فاصله 29.6 کیلومتری

پل قلاتاسیان | در فاصله 47.7 کیلومتری

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,553 بازدید

1 نظر

درج: 26 شهریور 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

چچه جای خوشگلی[b]
.
1398/07/18 - 19:39
  • +1
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir