باغ محلات (هلند ایران)

+1
باغ محلات (هلند ایران)

مرکزی

محلات

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 1 تا

باغ گل محلات حدود ۳۰۰مجموعه گلخانه میباشد که یکی از اماکن توریستی میباشد این شهر آرامیده در آغوش گل ها زرد میخک و شقایق های سرخ وحشی؛ “محلات” از توابع استان مرکزی، به دلیل شهرتش در پرورش گیاه زینتی به “هلند ایران” معروف شده است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان، وجود باغ ها، مزرعه های پروش گیاه زینتی و همچنین دور بودن از مراکز و کارخانه های آلاینده هوا، از سوی گردشگران خارجی به “بهشت افسانه ای” نیز شهرت پیدا کرده است.

محلات با داشتن چیزی حدود ۹۰۰ هکتار اراضی زیر کشت، به عنوان شهر گل ایران مطرح شده و نکته جالب اینکه اغلب گلفروش هایی که در پایتخت و شهر های دیگر وجود دارند نیز “محلاتی” هستند. محلاتی ها که در جنوب شرقی استان مرکزی زندگی می کنند، از سال های دور در پرورش انواع گل پیشقدم بوده اند. در همین حال سالانه بیش از ۲۲ ملیون شاخه گل گلدانی و شاخه ای از گلخانه ها و اراضی گل خیز محلات تنها به بازار کشور عرضه می شود.

 

 
 

 

در یکهزار هکتار از گلزارهای این شهرستان ۱۲۰ نوع گل از گونه های میخک، گلایل ، مریم، داوودی، زنبق، کاکتوس، مینا، رز، پتوس، محبوبه شب، ختمی،انواع زنجیره مو، پاپیتال، نیکوس، بنجامین، دیفن باخیا، انواع بذر بنفشه و انواع درخجه های گل آور و … پرورده می شود. در حال حاضر افزون بر ۳ هزار نفر به صورت رسمی در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارنند. پیشینه ای به وسعت گلکاری ایران پرورش گل در محلات، از پیشپنه دیرینه ای برخوردار است، به گونه ای که سابقه پرورش گل در محلات نزدیک به پرورش گل در ایرران است. تاریخچه گلکاری در ایران به ۸۵ سال پیش باز می گردد.

نخستین بار فردی مسیحی از اهالی تهران به نام “پرتیوار” که گلکاران محلات معتقدند از هلنی های مقیم پایتخت بوده است، به اتفاق چند نفر از هموطنانش در باغ خود در تهران با وارد کردن بذر گل از هلند اقدام به پرورش گل در ایران کرد. سرکارگر استخدام شده از سوی “پرتیوار” از اهالی محلات به نام “یحیی خان” بود که در آن سالها برای کار به تهران رفته و پس از بازگشت به دیار خود، کشت گل ها را در محلات به شکلی حرفه ای رواج داد. به گواهی تاریخ تا ابتدای دهه ۱۳۴۰ تعداد کارگران گل در محلات چهار نفر و در فاصله سالهای ۴۰ تا ۷۵ تعداد واحد های گلخانه ای ۲۵ واحد بود که در امر پرورش گل های آپارتمانی فعالیت داشتند. در حال حاضر نیز محلات به عنوان یکی از مراکز تولید انواع گل های زینتی در آسیا، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

 
 

 به عنوان نمونه جایزه برتر نمایشگاه بین المللی “اوزاکای” ژاپن که چهار سال پیش برگزار شد، به پرورش دهند گان گل “گلایل” محلات تعلق گرفت. جشنواره گل و گیاه، همه ساله و در اوایل شهریور ماه در شهرستان محلات برگزار می شود. در همین حال رضا مهربانی، مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور با بیان اینکه توامندی های محلات برای تولید گل و گیاه و صادرات آن بسیار بالاست، می گوید: شهرستان محلات در زمینه تولید گل های “پتوس و شیفر” مقام نخست کشور را داراست. به گفته این مقام مسئول، ایران یک صدم سطح زیر کشت گل و گیاه زینتی جهان را در اختیار دارد و شهرستان محلات بزرگترین تولید کننده گل و گیاه زینتی کشور است. پایانه ای برای گل ها کار احداث دهکده گل و گیاه محلات نیز با واگذاری به یکصد واحد تولیدی، مراحل اجرایی خود را می گذراند.

 

 
 

 

با این حال نبود امکانات مناسب تولیدی، از مهمترین مشکلات صادر کنندگان گل محلات است. در حال حاضر بیش از یکهزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی شهرستان محلات به پرورش گل های گوناگون اختصاص یافته و در مجموع یک چهارم سطح زیر کشت گل کشور به این شهرستان تعلق دارد. شهرستان محلات به سبب آب و هوا و استعداد مناسب برای پرورش گل و گیاه، جایگاهی بکر برای صادرات و جذب بازارهای جهانی گل وگیاه است. به این دلیل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی باید نسبت به ایجاد زیر ساخت های تولید گل و گیاه، راه اندازی دهکده گل و و ایجاد پایانه گل توجه بیشتری به خرج دهند. بازنگری در قوانین صادرات گل و گیاه، مشارکت بیشتر اتحادیه گل و گیاه کشور در زمینه بر پایی نمایشگاه های داخلی، اختصاص جوایز به تولید کنندگان فعال و نمونه در امر صادرات گل و گیاه، بهره گیری از فن آوری های جدید در تولید و پرورش گل و گیاه، تبدیل کشت سنتی به مکانیزه، سرعت بخشیدن به پروژه های تولیدی و ایجاد تسهیلات گمرکی و کاهش کارمزد تسهیلات بانکی، از دیگر مواردی است که می تواند در بهبود شرایط صنفی و حرفه ای گلکاران ایران موثر می باشد.

 

 
 

 ضمن اینکه در محلات سالانه بیش از ۱۵۰ ملیون شاخه گل صادر می شود اما از شاخصه های دیگر آین شهر، می توان به چشمه آب معدنی آن با قطر نیم متر و خروجی ۱۵ لیتر در ثانیه اشاره کرد که آب آن از دل کوه می جوشد و سپس به دریاچه ای در بوستان سرچمه واقع است می ریزد. در این دریاچه آبشاری قرار دارد که روزگاری نه چندان دور، تنها سنگ آسیاب محلات را به گردش در می آورد، اما جدای از طبیعت زیبای محلات، باید از مناطق تاریخی که این شهر را به عنوان شهر توریستی مطرح کرده است، نام برد.

 

 
 

 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

2,026 بازدید

0 نظر

درج: 23 مرداد 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir