روستای ناتر

+1
روستای ناتر

گیلان

چالوس

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 8 تا

مشغله‌های روزمره و مشکلات زندگی برای همه ما آنقدر زیاد است، که گاهی اوقات به این فکر می‌کنیم تا با بستن یک کوله کوچک هفته‌ها از آن همهمه، شلوغی و آشفتگی شهر فاصله بگیریم و به دل جاده بزنیم. این که مقصد کجاست بستگی به شرایط و علاقه مان دارد. بعضی‌ها عاشق طبیعت و چشیدن طعم زندگی ساده در یک روستای زیبای دور افتاده و بعضی دیگر عاشق کویر و سکوت بیابان هستند.

اگر مدت هاست که دلتان فرصت چند روز زندگی در یک روستای آرامش بخش و ساده را می‌خواهد، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شاید جاده چالوس با آن طبیعت بکر و بی نظیرش برایتان یک جاده آشنا و یادآور خاطراتی شیرین باشد که بار‌ها این مسیر را برای رفتن به شمال کشور طی کرده اید، اما کمتر کسی از منطقه‌های زیبا و پنهان شده در دل این بهشت زیبا خبر دارد.

در گوشه به گوشه این جاده روستا‌هایی وجود دارند که همچون گنجی هستند که در دل طبیعت پنهان شده باشد. ما امروز قصد داریم تا یکی از این گنج‌های با ارزش پنهان شده، یعنی روستای ناتر را به شما عزیزان معرفی کنیم.

روستای ناتر گنجی نهفته در دل کوهستان

 

 
 

 

به ۵۰ کیلومتری شهر چالوس که می‌رسید یک جاده فرعی وجود دارد که کاملا از زیبایی‌های مسیر و جاده اصلی دورتان می‌کند، اما به این معنی نیست که یک مسیر ناهموار پیش رو دارید. در این مسیر که لحظه به لحظه به مقصدتان نزدیکتر می‌شوید، می‌توانید از منظره‌های بکر و هوای پاکیزه‌ای که پیش رو دارید، نهایت لذت را ببرید و در آخر به روستای زیبا و مسحور کننده ناتر برسید.

روستای ناتر قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد

این روستا در میان خانه‌هایی با معماری سبک قدیمی قرار گرفته، اما هنوز هم برای هر فردی که پا به آنجا می‌گذارد جذابیت و تازگی خودش را دارد.
در روستای ناتر تا چشم کار می‌کند پر از جالیزها، یونجه زار‌ها و درختان سیب و صنوبر و بید و فندق است. با آمدن به ناتر هر لحظه بیشتر به آرامش همراه با آواز پرندگان و سکوت کوهستان دعوت می‌شوید.

تاریخچه روستای ناتر

قدمت روستای ناتر به ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و طبق گفته اهالی قدیمی این منطقه، بیشتر ساکنین ناتر از خرم آباد منطقه تنکابن (شهسوار) به این روستا مهاجرت کرده اند.

در گذشته‌ای نه چندان دور راه‌های ارتباطی این روستا بسیار گسترده‌تر بود. برای مثال یکی از مسیر‌های ارتباطی از روستای دلیر که در غرب ناتر واقع شده بود، وجود داشت که به وسیله رشته کوهی به طالقان منتهی می‌شد. این مسیر ارتباطی که بسیار رفت و آمد در آن سخت و طاقت فرسا بود، در چند سال گذشته با همکاری و همت روستاییان مرمت و بازسازی شد و در حال حاضر چهارپایان و گله گوسفندان هم می‌توانند از آن به راحتی عبور کنند.

جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی روستای ناتر

 

 
 

 

در مجاورت با کوهستان ناتر منطقه‌ای به نام بارینگتون و کندیچال با مراتعی سرسبز وجود دارد که جایی بی نظیر برای گردشگری و لذت بردن از طبیعت است. در ضلع جنوبی روستا جنگلی پر از درختان انبوه قرار دارد که زیبایی اش را چندین برابر کرده است.

چشمه‌های ناتر بسیار غنی و گوارا هستند که شامل چشمه قلقله، ککی و چشمه لنار که دارای آبی بسیار خنک است، چشمه شفابخش داریو که در منطقه کندیچال قرار دارد و جز چشمه‌های گازدار به شمار می‌آید، به معنای واقعی کلمه رنگ و بوی زندگی را به این روستا بخشیده اند، جالب است بدانید که اکثر چشمه‌های روستای ناتر قابلیت شفابخشی داشته و برای درمان بیماریی‌هایی مانند سنگ کلیه بسیار مفید هستند.

مقبره امام زاده فاضل هم بر بالای ارتفاعات کوهی قرار گرفته و مردم این روستا اعتقاد و اراده خاصی به این امام بزرگوار و معجزاتش دارند. بنای این امام زاده از لحاظ معماری بسیار ساده بود و دارای پلانی هشت قسمتی می‌باشد و یک گنبد دوپوش نیم دایره که بر روی بنا قرار گرفته است.

آبشار بارینگتون که پیش از این ذکر کردیم جز یکی از جاذبه‌ای زیبای روستای ناتر است و در ۳ کیلومتری غرب روستا قرار گرفته و آبی بسیار خروشان داشته و صدایش بسیار طنین انداز است. از طرفی دیگر کوهستان ناتر که دارای قله‌های متعددی است با نام‌های کرچم، حمم کر و تخت سلیمان شکوه این منطقه را چندین برابر کرده است.

با شروع فصل‌های گرم برف‌های کوهستانی ذوب می‌شوند و به سمت برفچال‌های تمار جایی که برف‌ها در آن می‌ریزند، روانه می‌شوند. همین امر طبیعی باعث می‌شود تا منطقه کندیچال، رودخانه آیسوار به جریان بیفتد و به سمت شرق حرکت کند.

رودخانه آیسوار در منطقه‌ای به نام مکارود قرار دارد و به رودخانه چالوس منتهی می‌شود و در این مسیر تمامی قسمت‌های ناهموار رودخانه را جاری می‌سازد.

فصل‌های مناسب برای سفر به روستای ناتر

همان طور که قبلا گفتیم آب و هوای روستای ناتر بسیار سرد و کوهستانی است و اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از طبیعت و هوای سرد کوهستانی لذت می‌برند، پس باید بگوییم که لذت سفر در فصل‌های سرد زمستانی به روستای ناتر چندین برابر است.

از ویژگی‌های خوب روستای ناتر این است که حتی در فصل‌های گرم سال هم آب و هوایش آنقدر گرم و طاقت فرسا نیست که آزار دهنده باش. روستای ناتر حتی در فصل‌های گرم هم خنک‌تر از حد معمول است، و به طور کلی می‌توانیم بگوییم که سفر به ناتر در هر فصلی لذت بخش بوده و دارای هیچ محدودیتی نیست.

نحوه اقامت در روستای ناتر

متاسفانه هنوز تدبیراتی برای ساخت مکان‌های اقامتی در روستای ناتر، برای مسافران و گردشگران انجام نشده است. اما شما برای اقامت می‌توانید در مناطق نزدیک این روستا که شامل چالوس و مرزن آباد است، بمانید و یا اگر به کمپینگ علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در طبیعت بمانید و لذت سفر خود را دو چندان کنید.

وضعیت آب و هوایی روستای ناتر

همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم این روستا به دلیل مجاورت با مناطق کوهستانی و قرار گرفتنش در نزدیکی کوه‌ها آن هم در فاصله ۲۲۰۰ متری، موجب شده که در فصل زمستان بیش از حد معمول سرد و در فصل‌های گرم یعنی بهار و تابستان بسیار مطبوع و خنک‌تر از حد معمول باشد. به همین دلیل این روستا جزو مناطق ییلاقی محسوب می‌شود.

ساکنین روستای ناتر و مجموعه فعالیت‌های آن‌ها

 

 
 

 

در سر شماری سال ۱۳۸۶ تعداد جمعیت روستای ناتر ۶۸۰۰ نفر ثبت شد که جالب است بدانید اکثر مردم این روستا با یکدیگر نسبت فامیلی دارند. از طایفه‌های به نام و مشهور این روستا می‌توان به شمس ناتری، علیرضا ناطری، و صادق ناطری اشاره کرد.

آب و هوای این منطقه برای فعالیت‌های کشاورزی بسیار حاصلخیر می‌باشد؛ اما به دلیل سرمای بیش از حد هوا در سه فصل بهار، زمستان و پاییز، ساکنین این روستا مجبورند که به قشلاق بروند و به فعالیت‌هایی مانند ساخت و ساز ساختمانی مشغول باشند.

مهم‌ترین فعالیت مردم روستای ناتر زنبورداری و دامپروری است که یکی از رسومات جالب و دیدنی شان چیدن پشم گوسفندهاست که به گوسن برینگا شهرت دارد.

وجود باغات سرسبز و پر از گل و گیاه برای مردم ناتر این فرصت ویژه را فراهم ساخته تا بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی خود را از طریق زنبورداری و تولید عسل به دست بیاورند.

بنا‌های روستای ناتر از لحاظ معماری

معماری اکثر بنا‌ها و خانه‌های این روستا قدیمی بود، تا این که برخی از مردم روستای ناتر تصمیم به بازسازی دوباره خانه هایشان گرفتند؛ و می‌توان گفت معماری روستای ناتر در حال حاضر تلفیقی از سبک سنتی و مدرن است. خوشبختانه ساخت و ساز اکثر خانه‌ها به گونه‌ای است که در مقابل سرما و حوادثی مانند زلزله قدرت استحکام بلایی دارند.

بیشترین مصالح استفاده شده برای ساخت اکثر بنا‌های ناتر از ملات خاک رس و سنگ و چوب می‌باشد که با این تفاسیر می‌توانید به ابتدایی‌ترین روش‌ها برای ساخت خانه هایشان پی ببرید.

وجه تسمیه روستای ناتر

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ناتر یعنی چه؟ ناتر به معنی نگهبانی در شب و یا نگهبان شب است. البته در بعضی از منابع ذکر شده که ناتر به معنی آب فراوان است که این نام منطقی‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا در این روستا ۴۴ چشمه غنی و گوارا وجود دارد.

منابع طبیعی و پوشش گیاهی روستای ناتر

به خاطر وجود کوه‌های متعدد و آب و هوای کوهستانی گیاهان بسیار زیاد و متفاوتی در این منطقه می‌روید که هر کدام دارای خاصیت‌های پزشکی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها شامل:

درزن تکی، زفن زنک، ساس واش، سرخس شیر (شبدرکوهی)، سازی، شنگ، گزری، گرز، گزنه، کرگزنا، مچه، منا، کوکلاشک، ککی ماره، کرچام، کو واش، الندره، اجا، تل سف، حمرو، راش، زرشک، سرماگ، شیردار، کرپ، کرزل، کچت، کلیکک، کنس، گالش انگیرک، گو هلیک، مخرا، ملجو موزی هستند.

البته مهم‌ترین گیاهانی که خواص دارویی داشته و بیشترین استفاده و کاربرد را دارند گیاهانی همچون گزر، ترش اساگ، جرن، زرشک، زمنج، سیر کوهی، سوسن، شماقل، شقایق، فشکی واش، کوچای، لاری، مهر اساگ، ولزلفک، نسترن کوهی و هلاله هستند.

 

 
 

 

راه‌های رفتن به روستای ناتر

از راه‌های مختلفی می‌توانید به این روستا سفر کنید. یکی ازساده‌ترین راه‌ها گذر جاده چالوس در چهار کیلومتری مرزن آباد است که در محور کرج - چالوس می‌باشد، سپس شما می‌توانید پس از چهار کیلومتر گذر از مرزن آباد وارد جاده‌ای هموار و سراسر آسفالت و کوهستانی شوید.

این جاده ۳۵ کیلومتر طول داشته و سراسر آن را درختانی با برگ‌های سوزنی احاطه کرده اند. همچنین از این راه می‌توانید به روستا‌های مرس، کوتر، مکار، بیجده و عالیرو هم دسترسی داشته باشید.

پیشنهادات ما برای مسافران و گردشگران روستای ناتر

همان طور که بار‌ها در این مقاله به آب و هوای سرد و ییلاقی این روستا اشاره نمودیم، پس حتما پیش از سفر این نکته را در نظر داشته باشید که لباس‌های گرم به همراه خودتان ببرید. اگر در رانندگی دچار اختلال و یا ترس هستید پیشنهاد می‌کنیم از کسانی که رانندگی بهترین دارند و به رانندگی در جاده‌های کوهستانی عادت دارند کمک بگیرید و خطرات احتمالی را رعایت کنید.

این روستا دارای آبشار‌ها و چشمه‌های بسیار زیادی می‌باشد، پس حتما در برنامه گشت و گذارتان رفتن به چشمه‌ها را هم قرار دهید. پیش از آن که به آبشار و چشمه‌ها سر بزنید، با خودتان یک دست لباس اضافه ببرید. چون با دیدن مناظر زیبا و چشمه‌های خروشان روستای ناتر هرکسی برای شیطنت و آب بازی وسوسه می‌شود؛ و در آخر به طبیعت احترام بگذارید و زباله‌های خود را در آن نیدازید.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,645 بازدید

0 نظر

درج: 12 خرداد 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir