جیمی ولز

0
جیمی ولز
زندگی نامه: 
جیمی دونال ولز روز هفتم آگوست ۱۹۶۶ در آلابامای آمریکا متولد شد و پس از تحصیل در مدرسه‌ای خصوصی که مدیریت آن به عهده مادرش بود، به مدرسه پیش‌دانشگاهی راندولف رفت که یکی از مدارس دارای آزمایشگاه‌های رایانه و فناوری به‌شمار می‌رفت که جیمی هم در همان مدرسه تحصیل کرد. ۴ نفر دیگر در مقطع تحصیلی او بودند.

تحصیلات: 
ویلز بعد از ۸ کلاس درس خواندن، به مدرسهٔ پیش‌دانشگاهی راندولف که یکی از نخستین پذیرنده‌های آزمایشگاه‌های رایانه‌ای و فناوری‌های دیگر برای استفادهٔ مستقیم دانش‌آموزان بود، رفت. ویلز می‌گوید: هزینهٔ این مدرسهٔ پیش‌دانشگاهی برای خانواده‌ام زیاد بود، ولی از آنجا که خانواده‌ام اعتقاد زیادی به اهمیت تحصیل داشتند، هزینه را تأمین می‌کردند.

او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اوبرن و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آلاباما گرفت. بعدها او به مطالعهٔ درس‌هایی در زمینهٔ دکترای امور مالی در دانشگاه آلاباما و ایندیانا پرداخت.
 
وی لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته علوم مالی به ترتیب از دانشگاه‌های آبورن و آلاباما دریافت كرد.  وی در حین فارغ‌التحصیلی در دو دانشگاه تدریس می‌كرد، اما پیش از پایان دوره دكترای خود دانشگاه را رها كرد تا در زمینه رشته‌اش مشغول به كار شود و كمی بعد به عنوان مدیر پژوهش در شركتی در شیكاگو به نام آپشنز مشغول به كار شد. در این دوران ولز خود را یك معتاد به اینترنت و كد‌نویسی معرفی می‌كرد كه تمامی اوقات فراغت خود را پای رایانه سپری می‌كرد. در سال 1995 تصمیمی گرفت علوم مالی را رها كرده و به كارآفرینی در اینترنت رو آورد.
 
راه اندازی ویکی پدیا: 
در سال 1996 به همراه دو شريكش وب‌سايتي مخصوص كاربران مرد را راه‌اندازي كرد كه براي چند سال منبع تامين هزينه‌هاي دانشنامه آنلاين رايگان نوپديا كه در سال 2000 راه‌اندازي شد و پس از آن ويكي‌پديا به شمار مي‌رفت. نوپديا دانش‌نامه آنلايني با هدف انتشار مطالب تخصصي درباره موضوعاتي متنوع بود كه در كنار آن تبليغاتي به فروش مي‌رسد تا وب‌سايت درآمد‌زايي داشته‌باشد.  در سال ۲۰۰۴، از ویلز نقل شده‌است که در حدود ۵۰۰ هزار دلار برای ایجاد و گرداندن پروژه‌های ویکی‌اش هزینه کرده‌است. در انتهای افزایش سرمایهٔ بنیاد تا فوریهٔ ۲۰۰۵، بنیاد ویکی‌مدیا به‌طور کامل با کمک‌های مالی بدون عوض گردانده می‌شد. ویلز با گذشت زمان هرچه بیشتر درگیر فعالیت‌های تبلیغاتی و صحبت درمورد پروژه‌های بنیاد می‌شد. او برای این هدف سفرهای زیادی برای سمینارهای مختلف و کارهای ویکی‌مدیا (مانند ویکی‌دیدارها و ویکی‌مانیا) با بودجهٔ سفرهای بنیاد (۲۵٬۰۰۰ دلار در سال ۲۰۰۵) انجام داد. او به‌طور مستمر به‌عنوان سخنران در برنامه‌های مختلف حضور داشته‌است.
بعد از شهرت یافتن از طریق ویکی‌پدیا، ویلز پروژهٔ جدیدی را تحت عنوان ویکیا شروع کرد.
 

ولز در ابتداي راه‌اندازي ويكي‌پديا نگران آن بود كه كارها درست پيش نرفته و محصول استفاده از مدل ويكي، وب‌سايت‌هايي كه كاربرانش اجازه ويرايش مطالب وب‌سايت را دارند،‌ در دانش‌نامه آنلاينش به مشتي زباله تبديل شود،‌اما تنها چند روز پس از راه‌اندازي دانش‌نامه،‌ولز در نهايت ناباوري مشاهده كرد تعداد مطالب منتشر شده در وب‌سايت از نوپديا بيشتر شد و مجموعه‌اي كوچك و خودكفا از ويرايشگران جدي تشكيل شدند.

 
Jimmy-Wales
 
 
 جیمی ولز و دخترش

ولز اكنون يكي از اعضاي هيات امناي بنياد ويكي‌مديا، سازماني غيرانتفاعي و خيريه كه به راه‌اندازي و اداره ويكي‌پديا كمك كرد، به شمار رفته و سمت بنيانگذار بنياد را به عهده دارد. ويكي‌مديا در سال 2003 و با هدف تخصيص نام‌هاي دامنه مرتبط با ويكي‌پديا و سياستگذاري كلي اين دانش‌نامه آنلاين و پروژه‌‌هاي موازي با آن، راه‌اندازي شد. ولز در سال 2004 سرور ميزبان وب ويكيا را راه‌اندازي كرد. نقش وي در راه‌اندازي ويكي‌پديا كه به بزرگترين دانش‌نامه آنلاين جهان تبديل شده‌است،‌باعث شد كه مجله تايم در ليست تاثيرگذارترين افراد در سال 2006 نام جيمي ولز را ثبت كند.

 

با اين‌همه انتقادات شديدي نسبت به رويكرد انحصاري ولز در زمينه راه‌اندازي ويكي‌پديا وجود دارد. وي در سال 2005 صفحه پروفايل خود در ويكي‌پديا را ويرايش كرد و تمامي منابعي كه در آن به نقش سنگر در راه‌اندازي ويكي‌پديا اشاره كرده بودند را حذف كرد كه به شدت مورد انتقاد عمومي قرار گرفت درحدي كه وي در نهايت وادار به عذرخواهي شد.

ولز در مصاحبه‌اي كه در سال 2004 انجام داد ديدگاه خود را نسبت به ويكي‌پديا اينگونه توصيف كرد: جهاني را تصور كنيد كه در آن هر انساني به خلاصه‌اي از دانش بشر دسترسي دارد،‌اين همان‌كاري است كه ما در حال انجام آن هستيم. 

 

جيمي ولز يكي از مشهورترين فعالان اينترنتي در زمينه آزادي بيان و مبارزه با سانسور در اينترنت به شمار مي‌رود كه در سال 2014 نسبت به قانون حق درخواست حذف نتايج جستجو در گوگل توسط افراد حقيقي واكنش شديدي نشان داد. ولز همچنين ادوارد اسنودن،‌كارمند سابق آژانس امنيت ملي آمريكا را به خاطر افشاگري‌هايش تحسين كرده و يك قهرمان مي‌داند.

روابط اجتماعي ولز در بنياد ويكي‌مديا جايگاهي براي او خلق كرد كه با عباراتي مانند ديكتاتور خودخواه، پادشاه مشروطه و .. توصيف مي‌شود. ولز خود همواره صفت ديكتاتور خودخواه را رد كرده و پادشاهي مشروطه را با وضعيت خود سازگارتر مي‌داند زيرا مي‌گويد مانند ملكه بريتانيا هيچ قدرت رسمي ندارد. با اين‌همه توسعه و اهميت بالاي ويكي‌پديا ولز را به يك ستاره اينترنتي تبديل كرده‌است.

 

تعداد کاربران ثبت‌نام شده  در ویکی پدیا حدود ۵۵٫۸ میلیون نفر است که از میان آن‌ها، ۴٫۰۴۳ نفر مدیر هستند. ویکی‌پدیا در برگیرندهٔ ۲۷۹ زبان با بیش از ۱۰ مقاله و در کل دارای ۲۹۰ گونهٔ زبان ملل دنیا است.

همه هنر و خلاقیت دکتر ولز در این موضوع بود که توانست، محتوایی که توسط کاربر تولید می‌شود User Generated Content را به خوبی در قالب یک دائره المعارف بزرگ، راهبری و مدیریت کند. از دکتر ولز در یک دهه اخیر کتاب ها و مقالات متعددی در زمینه کسب و کار اینترنتی و موضوعات فنی رایانه، منتشر شده است.

موراد ویژه

«مردم گاهی به ما به عنوان یک پدیده اینترنتی و یا فنی نگاه می‌کنند اما ما خودمان را پدیده‌ای فرهنگی می‌دانیم که افراد از ملیتهای متفاوت در سطح جهانی با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

 

دکتر ولز در 15 سال اخیر جوایز معتبر بین‌المللی بسیاری را کسب کرده است که جدیدترینش، اخذ عنوان دکترای افتخاری از دانشگاه ماستیخلت هلند و جایزه 1 میلیون دلاری دان داوید Dan David Prize، بخاطر مدیریت بزرگ‌ترین دائره المعارف آنلاین جهان (world's largest online encyclopedia") دریافت کرد. البته وی 2 سال قبل، جایزه نیلز بوهل یونسکو را بخاطر دنیای باز An Open World در دانمارک دریافت کرد.

 

در شرایطی که تنها 10 سال از عمر ویکی پدیا می‌گذرد این دانشنامه آزاد آنلاین درحال نابودی است. "جیمی ولز" در کنفرانس سالانه ویکی پدیا در سال 2011، با ابراز نگرانی از این مسئله گفت: "هیچکس حاضر نیست ویکی پدیا را به روز کند." اساس این سایت برپایه اطلاعاتی است که هر کاربر می‌تواند در یک موضوع و مقوله خاص به روز کند و یا بنویسد، اما اکنون به نظر می‌رسد تعداد همکارانی که این به روزرسانی ها را انجام می‌دهند به شدت کاهش یافته است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,993 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 خرداد 1396

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir