جف پرسون بزوس

+1
جف پرسون بزوس
 زندگی نامه:
جفری پرستون "جف" بیْزوس (به انگلیسی: Jeffrey Preston)، کارآفرین و پیشگام در زمینهٔ تجارت الکترونیک، در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۶۴ در آلبوکرکی، نیو مکزیکو متولد شد. زندگی پدر و مادر او بیش از یک سال دوام نداشت و زمانی که جف نوزاد بود، آنها از هم طلاق گرفتند.

 
 
 
مادر جف در حالی که جف ۵ سال بیشتر نداشت برای رهایی از بی خانمانی با یک مهاجر کوبایی که برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده بود ازدواج کرد. پدرخواندهٔ جف بعد از پایان تحصیل در شرکتی به نام اکسون به عنوان مهندس شروع به کار کرد.
 
 تحصیلات:
به دنبال کوچ خانواده به ایالت میامی جف نیز دوران جوانی خود را در این ایالت سپری کرد. پس از این بود که جف وارد دانشکاه شده و شروع به مطالعهٔ فیزیک کرد، ولی بلافاصله به رشتهٔ مورد علاقهٔ خود، یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون وارد شد و سرانجام و در سال ۱۹۸۶ به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

  زندگی حرفه‌ای قبل از آمازون
جف پس از اتمام تحصیلاتش در چندین شرکت شروع به کار کرد، شرکت فیتل یکی از این شرکت‌ها بود که بر روی پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کرد و بعد از ان وارد شرکت کامپیوتری SHAW شد. در همان شرکت بود که با همسر خود، «مکنزی تاتل» (MacKenzie Tuttle) آشنا شد. همسر او در آن زمان یکی از تحلیلگران موسسه D.E. Shaw بود که البته اکنون تبدیل شده است به یک رمان نویس.

 
 
 
در این دوران بود که ایده‌ای در ذهن وی شکل گرفت و همزمان با آن توجهش به رشد بی نظیر شبکهٔ جهانی وب معطوف شد. او در کمال تعجب دید که رشد استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ نسبت به سال قبل ۲۳ برابر شده است! از همین‌جا بود که جف ایدهٔ خود، یعنی ایجاد یک فروشگاه از راه دور را رسمی کرده و شروع به تحقیق در زمینهٔ شرکت‌هایی کرد که کالاهایشان را از طریق پست و از راه دور ارسال می‌کردند. جف فهرستی از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد، تقریباً تمام کالاهای مدنظر جف از طریق این شرکت‌ها فروخته می‌شد، اما وی متوجه شد که هیچ‌یک از این شرکت‌ها اقدام به فروش کتاب نمی‌کنند. این مسئله تنها یک دلیل داشت و آن عدم تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب‌ها بود، زیرا عناوین کتاب‌ها بسیار متنوع بودند و تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند یک هزینهٔ سنگین و تهیهٔ یک کاتالوگ چند هزار صفحه‌ای بود. (روال کار این شرکت‌ها در آن دوران به این گونه بود که اقدام به تهیهٔ یک کاتالوگ از محصولاتشان می‌کردند و ان را برای مشتری ارسال می‌کردند، مشتری نیز بعد از دریافت کاتالوگ و انتخاب کالا، ان را سفارش می‌داد)
 

 شکل گیری آمازون:
همین‌جا بود جف ایدهٔ خود را با شبکهٔ جهانی وب توأم ساخته و به فکر ساخت یک وب سایت برای معرفی عناوین کتاب‌ها کرد. مزایای این وب سایت نیز کاملاً وی را توجیه کرده بود:
۱. عدم نیاز به تهیهٔ کاتالوگ فیزیکی
۲. کاهش شدید هزینه‌ها
۳. افزایش سرعت در عملیات خرید
۴. امکان تغییر روزانهٔ کاتالوگ و…
 
 
 
 
 اولین نسخه از وب سایت آمازون

اما در کنار تمام این مزایا یک خطر بزرگ جف را تهدید می‌کرد و آن سرمایه‌گذاری بر روی یک چیز جدید، مبهم و غیرقابل اعتماد به نام اینترنت بود که تا آن زمان همهٔ مردم ان را یک وسیلهٔ تفریحی و ارتباط جمعی می‌دانستند! او شروع به مطالعه و تحقیق در زمینهٔ تجارت کتاب کرد و حتی در همایش سالانهٔ کتاب فروشان شرکت کرد! بعدها وی در گفتگو با مجلهٔ تایم گفت: «به خود می‌بالیدم از این که ریسک بزرگی می‌کردم که هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود، تمام پایهٔ کار را روی چیز جدیدی به نام اینترنت می‌گذاشتم که معاملهٔ خطر ناکی بود.»
بزرگترین ریسک جف بیزوس از زمانی اتفاق افتاد که مادر و پدرخواندهٔ وی از ایدهٔ او پشتیبانی کرده و تمام درآمد و پس‌انداز خود را که برای دوران بازنشستگی ذخیره کرده بودند به دست جف سپردند تا شاهد عمل جسورانهٔ وی باشند. (البته بعدها پاداش کارشان را گرفتند، زیرا میلیاردر شدند) جف نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم (چیزی معادل «اجی مجی لا ترجی») را برای سایت برگزید، اما دوستانش او را متقاعد ساختند که این نام مناسبی نیست و سرانجام نام amazon.com را برگزیدند.
 
رود آمازون نام بزرگترین رود جهان است است و جف نیز اعتقاد داشت که سایت کوچکش روزی به بزرگترین کتابخانهٔ جهان بدل خواهد شد. تأسیس و رشد روزافزون آمازون جف بیزوس برای آغاز رؤیای خود به همراه نامزد خود به سیاتل نقل مکان کردند ودر سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را تأسیس کردند و بلا فاصله یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام کافان را تشویق کردند تا در شرکت استخدام شود. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ اولین نسخه از وب سایت آمازون روی شبکهٔ اینترنت قرار گرفت واز تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ آمازون رسماً کار خود را آغاز کرد. طولی نکشید که توجه اکثر رسانه‌ها به سایت آمازون و ایدهٔ آنها که در آن سال‌ها عجیب به نظر می‌رسید آغاز شد و همین امر تا حدود زیادی باعث استقبال مردم از آمازون شد. جف می‌گوید:از همان ابتدای کار مشخص بود که رشد خواهیم کرد با شروع کار آمازون، جف و همکارانش پیوسته در تلاش بودند تا این سایت را با مشتریان وفق داده و همهٔ نیازهای آنان را برآورده کنند.
 
آن‌ها ابتدا ایدهٔ خرید با یک کلیک را پیاده‌سازی کردند و سپس بخش نظرات خریداران را راه اندازی نمودند. در سال ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون از طریق سایت راه اندازی شد و در پی آن کار آمازون به چند کشور دیگر از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان و فرانسه گسترش یافت. تأکید جف همواره بر روی برآورده ساختن همهٔ نیازها و سلایق مشتریان بود و بدین ترتیب فروش کتاب هرروز با استقبال بیشتری روبرو می‌شد. مشتریان کم‌کم شروع به ارسال ایمیل‌هایی کردند که در آن درخواست اقلام بیشتری از جمله سی دی و لوازم خانگی از آمازون داشتند. جف نیز بلافاصله دست به کار شده و اقلام بیشتری را به فروشگاه اضافه کرد و بدین ترتیب روزبه روز به وسعت آمازون اضافه می‌شد.

 فعالیت فراتر از آمازون:
اکثر مردم جف بزوس را با فروشگاه اینترنتی‌اش یعنی آمازون می‌شناسند. اما بلندپروازی‌های او حد و مرزی ندارد. آمازون در سال ۱۹۹۸، وب‌سایت معروف IMDB.com ‌را از آن خود کرد. یک سال بعد، وب‌سایت Alexa.com را تصاحب کرد؛ این وب‌سایت در زمینه‌ی ارایه‌ی داده‌ها و تحلیل‌های صفحات وب فعالیت دارد. در سال ۲۰۰۷ هم وب‌سایت Dpreview.com که به بررسی تخصصی دوربین‌های دیجیتال می‌پردازد به زیرمجموعه‌ای از آمازون تبدیل شد. آمازون در هزاره‌ی سوم سال‌به‌سال اوضاع مالی بهتری پیدا می‌کرد. در سال ۲۰۰۷، جف بزوس دست‌به‌کار شد و یه‌سراغ تولید محصولات دیجیتالی رفت. در این سال او از اولین کتاب‌خوان دیجیتالی آمازون با نام «کیندل» (Kindle) رونمایی کرد. اما این‌که چیزی نیست! جف بزوس در همان سال در شرکت Blue Origin سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به سفرهای فضایی فعالیت می‌کرد.
 
در سال ۲۰۱۱ ‌و یک سال پس از معرفی اولین آیپد شرکت اپل، جف بزوس هم اولین تبلت آمازون را معرفی کرد. این تبلت، کیندل فایر (Kindle Fire) نام داشت. آمازون تا این‌لحظه چندین مدل کتاب‌خوان دیجیتال و تبلت را به بازار عرضه کرده است. در سال ۲۰۱۳ جف بزوس بار دیگر خبرساز شد. او به یک رسانه‌ی قدرتمند احتیاج داشت و از این رو، روزنامه‌ی واشنگتن پست (Washington Post) و تمام ناشران مرتبط با آن را تصاحب کرد. جف برای این‌کار ۲۵۰ میلیون دلار خرج کرد. این خرید شخصا مربوط به جف بزوس است و ارتباطی با شرکت آمازون ندارد. در همین سال خبر جالب دیگری در رسانه‌ها منتشر شد. جف بزوس ایده‌ی ارسال کالا با پهپاد را مطرح کرد.
 
آمازون در حال حاضر بر روی این طرح که با نام «آمازون پرایم ایر» (Amazon Prime Air) شناخته می‌شود، کار می‌کند. ‌جف بزوس شرکتی به‌نام «بزوس اکسپدیشنز» (Bezos Expeditions) را تاسیس کرده است. سرمایه‌گذاری‌های شخصی او از طریق این شرکت انجام می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها، سرویس‌ها و سایت‌های شناخته‌شده‌ی امروزی، تمام یا بخشی از سرمایه‌ی‌ خود را از بزوس اکسپدیشنز دریافت کرده‌اند. از آن میان می‌توانیم به وب‌سایت خبری معروف BusinessInsider.com‌ اشاره کنیم. ‌

 موارد ویژه:
برند شما آن چیزی است که وقتی از اتاق خارج می‌شوید، مردم درباره‌یتان می‌گویند. (جف بزوس)
جف بزوس زمانی که در سال ۲۰۱۰ به جشن فارغ التحصیلی یکی از دانشگاه های معروف برای سخنرانی دعوت شده بود، گفت: «پدر بزرگم به من یاد داد که مهربان بودن، دشوار تر از باهوش بودن است.»
در مدرسه، جف به مدرسین خود می گفت: «آینده مردم در این سیاره (زمین) نیست.» حال تصور کنید زمانی این را به معلمین خود می گفت که صرفا یک نوجوان بود و می خواست تبدیل به یک کارآفرین در رسته فضایی شود. حالا، او شرکتی دارد به نام «Blue Origin» که همین چند وقت پیش موشک چند بار مصرف خود را با موفقیت آزمایش کرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    3,029 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 اردیبهشت 1396

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir