ایران درودی

+2
ایران درودی

 یازدهم شهریورماه، زادروز «ایران درودی»، نقاش معاصر ایرانی است؛ هنرمندی که او را از پیروان سبک فراواقع گرایی (سورئالیسم) می دانند.
ایران درودی، نقاش و هنرمند ایرانی در سال ۱۳۱۵، از پدری خراسانی و مادری قفقازی در مشهد متولد شد. وقتی کودک بود، به همراه خانواده اش برای زندگی به اروپا سفر کردند، اما با شروع جنگ جهانی دوم دوباره به ایران بازگشتند و در تهران ساکن شدند. علاقه «ایران» به هنر نقاشی از همان دوران کودکی در او شکل گرفت و او در کنار تحصیل در مدرسه، به کلاس های آزاد طراحی و نقاشی می رفت.

اگرچه رشته ی اصلی تحصیلی «درودی» تاریخ هنر است، اما او برای تکمیل علاقه اش به نقاشی به تحصیلات آکادمیک در این رشته رو آورد و پس از پایان دوره متوسط، راهی فرانسه شد. او برای تحصیل در رشته ی نقاشی به دانشکده یبوزار» پاریس رفت.

درودی همچنین در موسسه RCI نیویورک در رشته تهیه کنندگی و کارگردانی برنامه های تلویزیون فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۳۹ به ایران بازگشت. «درودی» پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و آثارش را در تالار فرهنگ تهران به نمایش گذاشت. او از دهه ۴۰، نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی از آثار خود، که تعداد آن ها به بیش از ۵۶ نمایشگاه می رسد، برپا کرد.

همچنین آثار او در ۲۰۰ نمایشگاه گروهی در کشورهای ایران، فرانسه، سوییس، ژاپن، بلژیک، آمریکا، استرالیا، کانادا، آلمان و امارات در معرض دید عموم قرار گرفته است. او در همین سال ها به آمریکا سفر کرد و در آنجا با پرویز مقدسی، کارگردان سینما و تئاتر ازدواج کرد. ازدواجی که با مرگ زودهنگام مقدسی دوام چندانی نداشت، اما تاثیر خود را بر درودی گذاشت؛ به طوری که او دیگر تا پایان عمر ازدواج نکرد. نقاشی های درودی به گونه ای است که عقیده ی برخی از منتقدین بر پیروی او از فراواقع گرایی (سورئالیسم) استوار است.

او درباره ی آثار خود می گوید: «من اساس نقاشی ام را بر یافتن هویت فرهنگی ام قراردادم و در پی بازیافتن ریشه های فرهنگی ام شدم. برای این کار سه عنصر اصلی یعنی «نور»، «حرکت» و «زمان» را نوبت به نوبت به کار گرفتم و نور هدف اصلی ام قرار گرفت تا به پندارهای فرهنگ ایران نزدیک شوم.»

درودی در ۳۳ سالگی از سوی یک شرکت آمریکایی به نام «آی.تی.تی» سفارشی برای اجرای تابلویی از پالایشگاه ها و لوله های انتقال نفت ایران دریافت کرد. انتشار این اثر در اکثر مطبوعات مهم آمریکا از جمله «تایمز» و«نیوزویک» سبب موفقیت و اعتبار زیادی برای او در داخل و خارج از مرزهای ایران شد و شاملو، شعر خود را به این اثر که آن را «رگ های ما، رگ های زمین» خوانده بود، هدیه کرد.

از دیگر فعالیت های درودی می توان به کارگردانی و تهیه کنندگی بیش از ۸۵۰ ساعت فیلم و مستند درباره هنر در تلویزیون اشاره کرد. او در سال ۱۳۴۷ نیز فیلم «بیناله ونیز» را کارگردانی کرد. درودی همچنین به دعوت دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، به تدریس تاریخ هنر در این دانشگاه پرداخت. او در این سال ها سلسله سخنرانی هایی را درباره ی «نقاشی» و «نقش زن در تاریخ و هنر» در دانشگاه های ویرجینیا تک و برکلی و انجمن های فرهنگی ایرانیان در لس آنجلس و نیوجرسی ارائه داد.از درودی مقالاتی هم درباره هنر در مطبوعات ایران به چاپ رسیده است.

درسال ۱۳۵۲ کتاب آثار او در سه زبان با مقدمه ای از «آندره مالرو» و «ژان کوکتو» و شعری از «احمد شاملو» و پیشگفتاری از «هوشنگ طاهری» هم زمان با نمایشگاه او در «انستیتو گوته» در تهران منتشر شد که در سال ۱۳۵۵ تجدید چاپ شد. در همان سال دو تابلوی «شیشه عمر» و «دیار هرگز» در نمایشگاه زنان نقاش و پیکرتراش پاریس جایزه ی اول و دیپلم «جامعه زنان پیکرتراش و نقاش» را کسب و عنوان «زن نقاش سال ۱۹۷۳» را نصیب او کرد.

درباره ی ایران درودی و هنر او تا کنون چند فیلم ساخته شده است که از آن ها می توان به فیلم های «چه شگفت است عشق که هم زخم است و هم مرهم» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی محمدی، «مستندی درباره ی ایران درودی» به کارگردانی حسن امامی و «ایران درودی، نقاش لحظه های اثیری» به کارگردانی بهمن مقصودلو اشاره کرد.درودی در سال ۱۳۷۶، کتاب زندگینامه ی خود با عنوان «در فاصله ی دو نقطه» را توسط نشر نی منتشر کرد.

او در بخشی از این کتاب که متاثر از شروع جنگ جهانی و بازگشت به زادگاهش است، می نویسد:«هنوز هم پناهگاه های هامبورگ و غرش هواپیماهای بمب افکن با صدای مهیب و انفجارهای ناگهانی را به یاد دارم. وحشت من از صدای انفجار بمب و صدای آژیر، حساسیتی غیرعادی است. با به یاد آوردن خاطرات فرارمان از آلمان و فضای رعب و ترس جنگ وبعد ادامه ی آن در ایران، تصور می کنم که بخش مهمی از بهت زدگی من ناشی از روبه رو شدن با صحنه های آتش و انفجار و نتایجی باشد که جنگ جهانی دوم با خود به همراه آورده بود. بدین گونه صحنه های جنگ، زخم ها و آسیب های آن اثرات شوم خود را برای همیشه در ذهنم باقی گذاشت...»
 
احمد شاملو در مجموعه ی شعر خود با عنوان «ابراهیم در آتش»، شعری با نام «اشارتی» را به ایران درودی تقدیم کرده است. مضمون این شعر درباره ی هنر نقاشی است و در بخش پایانی آن، شاملو خطاب به درودی سروده است:

«تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم/و آن نگفتیم/که به کار آید/چرا که تنها یک سخن/یک سخن در میانه نبود:/آزادی!/ما نگفتیم/تو تصویرش کن!»

این شعر در کتابی که مجموعه ی آثار درودی را در بر دارد، به عنوان مقدمه آمده است.

او پس از یک عمر فعالیت هنری و خلق چندین اثر هنری، این گونه از زندگی و هنر یاد می کند: «امروز حس می کنم چیزی به زندگی بدهکار نیستم؛ چرا که بهترین و سخت ترین لحظات را لحظه به لحظه و به تمامی زندگی کرده ام. زندگی درد را به من شناساند، عشق را به من آموخت، شور وشیدایی خلاقیت را به من داد و به من باوراند که سهم انسان از خوشبختی به اندازه ی عشقی است که ایثار می کند. باور دارم که من نقاشی را انتخاب نکردم، نقاشی مرا انتخاب کرد. من دیگر نقاش نیستم، بلکه خود نقاشی شده ام و این پاداش من از زندگیست.»


ایران درودی تا کنون در بیش از ۴۳ نمایشگاه آثار خود را به دید عموم گذاشته است و با نوشتن کتاب «در فاصلهٔ دو نقطه» به نویسندگی نیز روی آورده است.
برخی از منتقدین بر این باورند که سبک وی در نقاشی به پیروی از مکتب فرا واقع گرایی (سورئالیسم)است.
مناظر غالب در آثار درودی بیشتر حاشیه کویر و گل‌هایی است خاص با دیوارهایی شیشه‌ای و افق که به آثار درودی فضایی خاص و عمیق بخشیده است.
برپایی دهها نمایشگاه داخلی و خارجی، کسب جوایز مختلف و چندین بزرگداشت از مقام هنری درودی حاصل سال ها فعالیت این هنرمند است.

انتشارات:
۱۹۷۳- ایران درّودی (آثار نقاشی ۱۳۵۲-۱۳۳۸) چاپ اول، ناشر: مؤلف.
۱۹۷۶- ایران درّودی (آثار نقاشی ۱۳۵۲-۱۳۳۸) چاپ دوم، ناشر: انتشارات امیر کبیر.
۱۹۹۷- در فاصلهٔ دو نقطه...! زندگینامه نقاش به قلم خود او، ناشر: «نشر نی»
۲۰۰۴- چشم شنوا (آثار نقاشی) ناشر: مؤلف
۲۰۱۲ ـ در فاصله دو نقطه...! چاپ دوازدهم

درگذشت
بانو درودی که شهریورماه ۱۴۰۰ به بیماری کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شده بود، دوران نقاهت پس از بهبودی نسبی را در منزل گذراند اما بالا بودن سن و درگیر شدن با بیماری‌های دیگر او را ناچار کرده بود مدام در رفت و آمد به بیمارستان باشد. تا اینکه سرانجام حوالی ساعت هفت صبح  جمعه هفتم آبان ۱۴۰۰ در بیمارستان دی تهران جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و از دنیا رفت.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    5,675 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 آبان 1400

    توسط: allahyar
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir