یاسمین مقبلی

+1
یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی (زادهٔ ۳ تیر ۱۳۶۲ خورشیدی) خلبان، سرگرد سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا است. او فارغ‌التحصیل موسسه ام‌آی‌تی، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی آمریکای و دانشکده خلبانی تست نیروی دریایی ایالات متحده است و بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقه دارد.


سنین جوانی و تحصیل

یاسمین مقبلی فرزند فرشته و کامی مقبلی در ۳ تیر ۱۳۶۲ خورشیدی (۲۴ ژوئن ۱۹۸۳) در باد نواهایم آلمان به دنیا آمد.والدین او پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران مهاجرت کردند و پس از مدتی سکونت در آلمان، در بالدوین، نیویورک ساکن شدند. مقبلی از دبیرستان بالدوین فارغ‌التحصیل شد و در دورهٔ دانش‌آموزی خود در کمپ فضایی آکادمی پیشرفته فضایی شرکت کرد. مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده و مدتی نیز برای تیم بسکتبال این دانشگاه بازی کرده‌است.


دورهٔ نظامی

مقبلی به عنوان افسر تفنگداران دریایی ایالات متحده و خلبان بالگرد سوپرکبرا آموزش دید و در این دوره ۱۵۰ مأموریت جنگی را به انجام رساند. او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسه تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی دریافت کرد. او همچنین دورهٔ آموزشی خلبانی را در پایگاه نیروی هوایی-دریایی یوما گذرانده‌است. مقبلی، از سال ۲۰۰۸ کار خلبانی هواپیماهای نظامی را شروع کرد. او بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقهٔ خود دارد. مقبلی در دوران خدمت خود در ارتش آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در عملیات آمریکا در افغانستان شرکت داشته‌است.

 

 
 

 

فعالیت در ناسا

در ژوئن ۲۰۱۷، مقبلی یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه ۲۲ فضانوردان ناسا (ملقب به «لاک‌پشت‌ها») انتخاب شد و آموزش دو سالهٔ خود را آغاز کرد.مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، برگزیده شده‌است.

در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد مقبلی یکی از فضانوردانی خواهد بود که در برنامه فضایی آرتمیس ناسا به منظور فرستادن نخستین زن به روی ماه تربیت خواهد شد.

 

 
 

 

زندگی شخصی

یاسمین مقبلی در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین او در دلری بیج، فلوریدا و برادر بزرگترش، کاوه در پیتسبورگ، پنسیلوانیا زندگی می‌کنند.


جوایز و افتخارات

مقبلی تاکنون چهار نشان هوایی، مدال ستایش، سه مدال موفقیت در نیروی دریایی و نشان ویلی مک‌کول، در دورهٔ فعالیت خود به دست آورده‌است.


در واقع میتوان گفت که از زنان مشهور و نامی ایران است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,283 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 آذر 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir