نیکلاوس ویرت

0
نیکلاوس ویرت

نیکلاوس ویرت (به آلمانی: Niklaus Emil Wirth) دانشمند رایانهٔ سوئیسی و طراح زبان‌های برنامه‌نویسی است که زبان‌های برنامه‌نویسی اوبرون، پاسکال، مادولا و مادولا ۲ را پدید آورده‌است.

وی همچنین سیستم‌عاملی ایجاد کرده بود که تنها از ۵/۱ مگابایت حافظه استفاده می‌کرد.


زبان پاسکال

پاسکال یک زبان برنامه نویسی امری و ساخت یافته تأثیر گذار می‌باشد که از خصوصیات این زبان می‌توان به سادگی‌ فراگیری آن اشاره کرد. استاندارد این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۸۳ نوشته شده است و دو سازمان IEEE و ANSI آن را تائید کرده‌اند. هم اکنون این زبان بیش‌تر به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی‌ آموزشی برای مبتدیان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. سادگی و تجرید خوب این زبان امکان برنامه‌نویسی راحت بدون نیاز به آگاهی از ساختارهای پیچیدهٔ زیرین سیستم‌عامل را می‌دهد. یک نسخه برگرفته از پاسکال که با عنوان Object Pascal شناخته می‌شود، برای برنامه نویسی شی گرا طراحی شد.

 

 
 

 

 ایده اصلی زبان جدید نظم، مدیریت داده‌ها و نیاز به تعریف داده‌ها بود.این زبان از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده بود که یک زبان آموزشی باشد. در ابتدا پاسکال بسیار وسیع و جامع بود، اما تنها به منظور یاددادن برنامه نویسی ساخت یافته به دانشجویان نبود. نسلهای متمادی از دانشجویان بر روی پاسکال به عنوان یک زبان مقدماتی در دوره‌های لیسانس کار کردند. همچنین نسخه‌های متفاوتی از پاسکال مکرراً برای هر چیزی از پروژه‌های تحقیقاتی گرفته تا بازی‌های رایانه‌ای و سیستم‌های جاسازی شده استفاده شد. هم اکنون کامپایلر‌های جدید تر پاسکال موجود می‌باشند که که به طور وسیع و گسترده استفاده می‌شوند. پاسکال نخستین زبان سطح بالا بود که برای توسعه و تکامل در Apple Lisa استفاده شد و در سال‌های اولیه Mac، قسمت هایی از سیستم‌عامل اصلی مکینتاش، از منابع پاسکال توسط دست به زبان اسمبلی 68000 Motorola ترجمه شد. حروفچینی محبوب سیستم TeX توسط Donald E.Knuth در WEB (سیستم برنامه نویسی آموزش دیده اصلی) نوشته شد، که بر پایه DEC PDP-10 Pascal می‌باشد، آن هم در هنگامی که یک برنامه کاربردی مانند Total Commander در Delphi (پاسکال شی گرا) نوشته شد. 

 

 
 

 

توربو پاسکال: پاسکال نیز مانند بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر دارای کامپایلرهای زیادی است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به کامپایلر توربو پاسکال (Turbo Pascal) که متعلق به شرکت بورلند (Borland) است اشاره کرد.


 چکیده قصد پروفسور ورث خلق یک زبان کار آمد بود (در هر دو مورد سرعت کامپایل و کد ساخته شده) که بر پایه به اصطلاح برنامه نویسی ساخت یافته (مفهومی که به تازگی محبوب شده است) باشد. اصول و ریشه‌های پاسکال برپایه زبان الگول 60 پی ریزی شد، اما علاوه بر آن مفاهیم و مکانیزم هایی را مافوق اعداد و آرایه‌های الگول معرفی کرد که برنامه نویسان را قادر به تعریف انواع داده (ساختمان) پیچیده خودشان می‌کرد و همچنین ساخت ساختمان داده‌های بازگشتی و پویا مانند لیست ها، درخت‌ها و گرافها را آسانتر می‌نمود. امکانات مهم که برای این امور اضافه شده بود، رکوردها، شمارش ها، زیر حوزه ها، متغیرهای اختصاص داده شده پویا همراه اشاره گرهای وابسته و مجموعه‌ها می‌باشد. برای تحقق و معنی دار کردن این امر، پاسکال یک سیستم تایپ دهی قوی روی تمام اشیا دارد، به این معنی که یک نوع داده نمی‌تواند بدون تبدیل صریح، به عنوان نوع دیگر تفسیر و یا تبدیل شود.


پاسکال مانند بسیاری از زبان‌های اسکریپتی امروزه ( اما بر خلاف زبان‌های خانواده C ) به تعریف پروسه‌های تودرتو تا هر عمقی و همچنین اکثر انواع تعریف‌ها و اعلان‌ها درون پروسه‌ها و توابع اجازه می‌دهد. پیاده سازی اولین کامپایلر پاسکال برای سری CDC 6000 خانواده کامپیوترهای پردازنده مرکزی در زوریخ طراحی شد.

 

 
 

 

 ساختار کلی برنامه در زبان پاسکال اجزای اصلی یک برنامه به زبان پاسکال عبارت اند از:

   - عنوان برنامه ( program Heading )

   - قسمت اطلاعات (Data section )

   - قسمت دستورالعمل‌ها ( code section )


عنوان برنامه شامل دو قسمت زیر است:

  -نام برنامه ( program Name )

  -فرمان‌های کامپایلر ( compiler Directives ):

این قسمت که به عنوان اولین بخش از ساختمان یک برنامه در نظر گرفته می‌شود محل قرار گرفتن نام برنامه به همراه پارامترهای ورودی و خروجی و همچنین فرمان‌های کامپایلر که کنترل عمل کامپایل شدن برنامه را برعهده دارند می‌باشد .

قسمت‌های الف و ب هر دو اختیاری بوده، وجود آن‌ها باعث روشن شدن هر چه بیشتر وظیفه برنامه و شرایط ترجمه آن به زبان ماشین می‌باشد.



 قسمت اطلاعات ( Data section ): این قسمت خود شامل 4 قسمت دیگر می‌باشد که عبارت اند از: اعلان ثابت‌ها Constant Declarationاعلان انواع اطلاعاتاعلان متغیرها Variable Declatrationاعلان برچسب‌ها Label Declatration در این قسمت دستورات به ترتیب اجرا مرحله به مرحله گنجانیده می‌شوند . این قطعه، همواره شامل بلوک اصلی برنامه ( Main program Block ) بوده و می‌تواند در صورت لزوم شامل پروسیجرها و توابع نیز باشند . در بلوک اصلی برنامه که خود با کلمه رزرو شده begin شروع و با end ختم می‌گردد .


دستورات عملیاتی :مانند نسبت دادن مقادیر معلوم به متغیرها، فراخوانی پروسیجرها و توابع اجرای حلقه‌های مختلف و غیره انجام می‌شود . این قسمت خود شامل سه قسمت دیگر می‌باشد که عبارت اند از: پروسیجرها ( procedures )توابع ( function )بلوک اصلی برنامه 


اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,016 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 مهر 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir