دانشگاه شهید چمران اهواز

5,513
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    تاریخچه:
    قدمت دانشگاه جندی شاپور به سده پنجم يا چهارم ميلادی بازمی گردد و در طی شش قرن نام جندی شاپورمترادف با مرکزی علمی در رشته های مختلف بوده است وعصر تعالی و ترقی آن درزمان خسروانوشيروان بوده است. شهردانشگاهی جندی شاپوردرايران باستان درهيجده کيلومتری جنوب شرقی دزفول وپنجاه کيلومتری شمال غربی شوشتر بوده است که از لحاظ جغرافيايی درسی درجه عرض شمالی قرارداشته است وبه دستور شاپور اول اين شهر ساخته شده است. درباره اين دانشگاه درتاريخ ايران باستان مطالب فراواني ديده می شود .اضطحری در کتاب خود اشاره می کند که جندی شاپور شهری بزرگ وآباد و دارای نخلستانهای خرما وساير امور کشاورزی در آن فراوان می باشد و آوازه شهرت جندی شاپور علاوه برآبادانی و داشتن کشاورزی پيشرفته آن زمان ، مرکزيت علمی و کانون تجمع دانشمندان ومحققان آن دوران ازکشورهای مختلفی چون يونان و روم و مصر و هند بوده است. در کتاب مقدمه ای برتاريخ علم نوشته جرج سارتون آمده است در يونان قديم ژوستی نين مدارس علميه رابعنوان اينکه ناشر افکار ضاله وبت پرستی هستند ، بست ودانشمندان آن ازترس کشته شدن به ايران فرارکردند وهمگی آنان درجندی شاپور مشغول به کار شدند. از جمله بزرگان مدارس آتن يونان سيمپلکيوس وپرسکيانوس که از برجسته ترين عناصر علمی مداری بوده اند نيز حضورداشته اند.در جايی ديگر آورده است بانسطوريانی که در چهارصد و نود و شش ميلادی از ادسا رانده شدند و بعدها برای نو افلاطونيانی که درپانصدونوزده ميلادی از آتن تبعيد شدند، دانشگاه جندی شاپور پناهگاه آنان شد. بانسطوريان ترجمه های سريانی آثارطبی يونان را با خود آوردند ونو افلاطونيان افکار فلسفی خويش را که تأثير آنرا در تصرف بعدی ايران می توان يافت و در زمان انوشيروان عادل بزرگترين پادشاه ساسانی که ازپانصدوبيست ويک تا پانصدوهفتادونه ميلادی سلطنت کرد، با خود آوردند.ابی اقتدا مورخ بزرگ اسلامی متوفی هفتصدوسی وسه ميلادی می نويسد که در جندی شاپور توجه زيادی به جمع آوری کتب فلسفی وترجمه آن به زبان پهلوی بوده است. ابن نديم در کتاب الفهرست می نويسد که کتابخانه بزرگ جندی شاپور بزرگترين مرکز جمع آوری وترجمه بوده است. اسنادومدارک موجودنشان می دهد که اولين کنگره بزرگ پزشکی جهان درآن روزگار ودر اين دانشگاه برگزار شده است.
    يکشنبه 2 مهرماه سال 1334 دانشگاه جندی شاپور تاسيس شد و تا آغاز انقلاب اسلامی به همين نام شناخته می شد.دانشکده کشاورزی اولين دانشکده راه اندازی شده دردانشگاه ورشته های کشاورزی،ادبيات،رياضی و پزشکی از اولين رشته های ارائه شده در دانشگاه جندی شاپورمی باشد.. يکشنبه 25 خرداد 1337 نخستين گروه سی وهشت نفری فارغ التحصيلان دانشکده کشاورزی دانشگاه جندی شاپور طی مراسمی گواهينامه خودرا دريافت داشتند. دانشکده های مهندسی ،الهيات در بدو شروع انقلاب اسلامی ومجتمع دزفول درسال 1366 و مابقی دانشکده ها پيش ازانقلاب اسلامی شروع به فعاليت نموده اند. با توجه به صنعتی بودن ناحيه خوزستان فعاليتهای تحقيقاتی دانشگاه شهيد چمران از اهميت ويژه ای برخوردار است وده ها تأليف وترجمه وصدها طرح تحقيقاتی حاصل تلاشهای محققين اين دانشگاه می باشد .
    شهيد دکتر مصطفی چمران ، مبارز متفکر و سردار بزرگ جبهه های جنگ ، بخشهايی ازاين دانشگاه را دردوران دفاع مقدس پايگاه فرماندهی خود قرار داده بود که پس از شهادت به پاس فداکاريها و جانفشانيهايش، دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه شهيد چمران اهواز تغيير نام يافت .


ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir