گفتار درمانی

7,349
    گفتار درمانی
    اختلال در زبان باعث اختلال در رفتار نيز مي‌گردد كه از جمله مي‌توان به از دست دادن توجه، تمركز حافظه، كاهش قوه ابتكار و قضاوت كلي و از دست دادن توانايي تصميم‌گيري اشاره نمود.اين رشته از شاخه‌هاي علوم توانبخشي است كه به مطالعه و درمان تمامي جنبه‌هاي نقائص و اختلالات گفتاري و زباني اعم از عضوي و غير عضوي مي‌پردازد، كارشناسان اين رشته مي‌توانند پس از مطالعه و تحليل و تشخيص عللي كه باعث لكنت زبان و يا اختلالات زباني و گفتاري شده است، به وسيله اين علم اختلالات را مرتفع و امكان توانايي بيشتر در برقراري ارتباط با ديگران را از طريق زبان فراهم مي‌آورند عواملي نظير سكته‌هاي مغزي، ناهنجاري‌هاي ساختماني اندام گويائي، عقب ماندگي ذهني، فلج مغزي گفتار را دچار آسيب مي‌كنند. طول دوره 4 سال است. توانمندي در گفتار و داشتن صبر و حوصله از عواملي موفقيت در اين رشته است.
    آشنایی با رشته گفتار درمانی

    رشته‌ گفتار درمانی‌ یکی‌ از زیر مجموعه‌های‌ علوم‌ توانبخشی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ یاری‌ رساندن‌ به‌ افرادی‌ است‌ که‌ دچار اختلالات‌ گفتاری‌ و زبانی‌ هستند که‌ این‌ کمک‌ شامل‌ موارد زیر می‌شود: کمک‌ به‌ افرادی‌ که‌ اختلالات‌ تلفظی‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ اختلال‌ در صوت‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ دچار آسیب‌های‌ مغزی‌ شده‌اند، یاری‌ کردن‌ ناشنوایان‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، کمک‌ به‌ طیف‌ گسترده‌ای‌ از عقب‌ماندگان‌ ذهنی‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، توصیه‌ و مشاوره‌ به‌ افراد جامعه‌.

    این دسته از متخصصان در وهله اول آسیب‌هایی را که توسط عامل ژنتیکی یا اکتسابی به گفتار و زبان وارد شده تشخیص می‌دهند و در وهله دوم به ارزیابی میزان آسیب‌دیدگی و علت آن می‌پردازند و سپس مرحله درمان را شروع می‌کنند.برای مثال امکان دارد که به علت سکته مغزی، تصادف یا اصابت ترکش، اختلالی در حوزه زبان فرد ایجاد شود که این اختلال می‌تواند به صورت بی‌ربط صحبت کردن یا ناتوانی در سخن گفتن بروز کند. یا اینکه امکان دارد مشکل در حوزه گفتار باشد؛ یعنی در تولید گفتار و یا روانی گفتار اختلالی به وجود بیاید. برای مثال کودکی که صدای "ر" را "ل" تلفظ می‌کند دارای اختلال در تولید گفتار است و همچنین فردی که در طول یک دقیقه به جای ۴ جمله (به طور متوسط) یک جمله را گفته و یا برعکس ۱۰ جمله را بیان می‌کند، دچار اختلال در روانی گفتار است و بالاخره امکان دارد تارهای صوتی به دلایل مختلف آسیب ببینند که موجب خراب شدن کیفیت صوت می‌شود. در تمام موارد فوق یک گفتار درمان سعی می‌کند که به شیوه‌های غیرپزشکی و بدون استفاده از دارو، آسیب ایجاد شده را درمان کند اما طول درمان و نحوه درمان متفاوت خواهد بود؛ یعنی آسیب‌های حوزه زبان چون به سیستم عصب مرکزی در مغز برمی‌گردد، طولانی‌تر و دشوارتر است اما درمان اختلاف حوزه گفتار آسان‌تر و سریع‌تر می‌باشد.
    توانایی‌های‌ لازم

    صبور بودن‌ مهمترین‌ ویژگی‌ لازم‌ برای‌ یک‌ گفتار درمانگر است‌. چرا که‌ بعضی‌ از بیماران‌ به‌ کندی‌ پیشرفت‌ می‌کنند. همچنین‌ متخصص‌ این‌ رشته‌ باید انعطاف‌پذیر باشد. برای‌ این‌ که‌ در این‌ کار تنوع‌ مراجعه‌کنندگان‌ بسیار زیاد است‌؛ یعنی مراجعین‌ می‌توانند یک‌ بچه‌ ۲ ساله‌ تا یک‌ فرد ۹۰ ساله‌ باشند که‌ بدون‌ شک‌ هریک‌ روحیات‌ و ویژگی‌های‌ خاص‌ خود را دارند. دانشجوی‌ موفق‌ این‌ رشته‌ کسی‌ است‌ که‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ و دانش‌ کامپیوتر مسلط‌ باشد. همین‌طور بهتر است‌ با لهجه‌های‌ مختلف‌ آشنایی‌ داشته‌ باشد چون‌ ممکن‌ است‌ ناشنوایی‌ به‌ او مراجعه‌ کند که‌ در یک‌ محیط‌ تُرک‌ یا کُرد زبان‌ زندگی‌ کرده‌ است‌.
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 علوم بهزیستی و توانبخشی تهران      
    2 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان      
    3 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران      
    4 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران      
    5 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان      
    رديف نام درس
    1 آناتومي و فيزيولوژي اعصاب در رابطه با گفتار
    2 آناتومي و فيزيولوژي عمومي
    3 آناتومي و فيزيولوژي مکانيسم گفتار
    4 آوا شناسي
    5 ارتدونسي در رابطه با گفتار درماني
    6 ارزيابي و تشخيص افتراقي در بيماري‌شناسي گفتار و زب
    7 اصطلاحات پزشکي
    8 اصول توانبخشي
    9 اصول و فنون مشاوره
    10 بازي درماني
    11 بافت‌شناسي و آسيب‌شناسي
    12 بهداشت عمومي
    13 بيماري‌شناسي اختلال در تشديد
    14 بيماري‌شناسي اختلال در توليد گفتار 1
    15 بيماري‌شناسي اختلال در توليد گفتار 2
    16 بيماري‌شناسي اختلال در خواندن
    17 بيماري‌شناسي اختلال در صوت 1 و 2
    18 بيماري‌شناسي اختلال گفتار در فلج مغزي
    19 بيماري‌شناسي تاخير در رشد گفتار و زبان
    20 بيماري‌شناسي زبان‌پريشي کودک و بزرگسال 1
    21 بيماري‌شناسي زبان‌پريشي کودک و بزرگسال 2
    22 بيماريهاي اعصاب در ارتباط با گفتار 1
    23 بيماريهاي اعصاب در ارتباط با گفتار 2
    24 پايان‌نامه
    25 رشد رواني حرکتي
    26 رشد طبيعي گفتار و زبان
    27 روان شناسي يادگيري
    28 روانپزشکي عمومي
    29 روانپزشکي کودک و نوجوان
    30 روانشناسي زبان
    31 زبان تخصصي
    32 زبان شناسي
    33 ژنتيک پزشکي
    34 سنجش شنوايي
    35 عقب‌ماندگي ذهني
    36 فيزيک صوت
    37 مباني شنوايي‌شناسي
    38 مباني گفتار درماني
    39 مديريت در گفتار درماني
    40 کارآموزي باليني الف و ب
    41 کارورزي الف و ب
    42 کمک‌هاي اوليه
    فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در مراكز زير مشغول بكار شوند: - بيمارستانها: بسته به اينكه تخصصي يا عمومي باشند، گفتار درمانگر در فضاي مستقل و با مسؤوليت مستقل زير نظر مديريت بيمارستان فعاليت مي‌كند. نحوه ارتباط او با ساير اركان بيمارستان به صورت يك همكاري تيمي و در حوزه اختيارات تخصصي وي مي‌باشد.- مراكز نگهداري: اين مراكز علاوه بر مراكز نگهداري سالمندان و معلولين ، مي‌توانند به طور شبانه‌روزي به درمان افراد مبتلا به اختلافات گفتار و زبان بپردازند. - درمانگاههاي سرپايي: بر اساس مصوبات وزارتي و در چهارچوب مقررات اجرائي درمانگاه به فعاليت مي‌پردازند. - درمان در منزل: ارائه خدمات آموزشي در منزل به افرادي كه به علت معلوليت شديد، امكان مراجعه به مراكز مربوط را ندارند و يا مايل به استفاده از خدمات درماني در منزل هستند. - كودكستانهاي روزانه: براي بررسي و رفع مشكلات مربوط به گفتار كودكان. - مدارس ويژه معلولين. - مدارس تلفيقي: شامل مدارس تلفيقي عادي با يك سيستم آموزشي استثنايي يا تلفيقي دو سيستم استثنايي باهم است. - مدارس عادي: براي رفع مشكلات گفتار كودكان به صورت پاره‌وقت يا تمام‌وقت.
    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌

    یک‌ گفتار درمانگر می‌تواند به‌ قاریان‌ قرآن‌، مداحان‌، خواننده‌ها، گویندگان‌ صدا و سیما، دوبلورها و در کل‌ افرادی‌ که‌ از صوت‌ خود به‌ صورت‌ حرفه‌ای‌ استفاده‌ می‌کنند، آموزش‌ دهد که‌ چگونه‌ سخن‌ بگویند یا از صوت‌ خود استفاده‌ کنند تا مشکلی‌ برایشان‌ به‌ وجود نیاید. این‌ رشته‌ برای‌ جوانان‌ کنجکاو که‌ به‌ دنبال‌ کشف‌ ناشناخته‌ها می‌باشند و می‌خواهند در زمینه‌ تحصیلی‌شان‌ حرف‌ اول‌ را بزنند، رشته‌ بکری‌ است‌ و زمینه‌های‌ ناشناخته‌ زیادی‌ دارد. یک‌ گفتار درمانگر می‌تواند در درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت‌، مراکز ویژه‌ توانبخشی‌ و مراکز آموزش‌ و پرورش‌ استثنایی‌ فعالیت‌ بکند چون‌ قسمت‌ عمده‌ کار در ارتباط‌ با ناشنواها و کم‌شنواها است‌.

ارسال دیدگاه (1 مورد)

ببخشید رتبه مورد نیاز برای قبولی تو این رشته
دانشگاه دولتی تهران باید چند باشه؟؟؟
لطفا حتما جواب بدین????????????????
.
1399/06/30 - 17:57
  • +1
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir