رادیولوژی

15,695
    رادیولوژی
    همانطور كه مي دانيد كمتر خانواده اي را مي توان يافت كه به بخش راديولوژي مراكز درماني مراجعه نكرده باشد. رشته راديولوژي يا همان پرتو‌شناسي علم توضيح و تفسير يافته‌هاي راديوگرافيك در ارتباط با علائم و نشانه‌هاي كلينيكي بيمار است . راحت‌تر آن همان اشعه x است كه در موقع شكستگي پا يا دست يا ... ، خودتان از نزديك آن را لمس كرده‌ايد. در حال حاضر اين رشته در كنكور سراسري ابتدا در مقطع كارداني عرضه مي‌شود و سپس مي‌توان از سطح ليسانس تا دكتري ادامه تحصيل داد. جزء شرائط اوليه انتخاب اين رشته ، آمادگي كافي جسمي و روحي و موفقيت در دروس فيزيك، فيزيولوژي، آناتومي مي‌باشد.
    آشنایی با رشته رادیولوژی

    با تولد این تکنولوژی، بشر از پوست و گوشت گذشت و به اعماق شگفت‌انگیز بدن انسان راه یافت و توانست اجزای بدن را بیشتر در معرض دید و بررسی قراردهد.سخن از دانش‌ رادیولوژی تشخیصی است که در سال‌های اخیر بسرعت پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است.

    بی‌شک به کارگیری این دانش‌، نیاز به تخصص ویژه‌ دارد؛ تخصصی که در رشته تکنولوژی پرتوشناسی آموزش داده می‌شود. به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشکی آموزش می‌دهد.دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه از قبیل فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی را مطالعه می‌کنند و سپس دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را می‌آموزند و در همین زمینه با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوه کارشان آشنا می‌شوند و پس از ۲ سال می‌توانند به عنوان کاردان تصویربرداری، در بخش‌های رادیولوژی شروع به کار کنند.گفتنی است که اگر مسوول تکنولوژی رادیولوژی، آموزش لازم را ندیده باشد علاوه بر اینکه پرتوگیری بیمار را بالا می‌برد و به او آسیب می‌رساند، تصاویر مناسبی نیز از اعضای بدن تهیه نمی‌کند. در نتیجه، دکتر رادیولوژیست نمی‌تواند تفسیر مناسبی از تصاویر داشته و از روی آنها تشخیص پزشکی دهد.تفاوت توانمندی‌های کاردان و کارشناس این رشته نیز در آن است که در تکنولوژی پرتوشناسی از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌گردد. برخی از این تصویربرداری‌ها ساده است؛ مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما برخی از تصویربرداری‌ها تداخلی است؛ مثل تصویربرداری از سیستم‌ گوارش، عروق و ادرار که این‌گونه‌ تصویربرداری‌ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می‌باشد و نیاز به دانش ویژه دارد. در این میان تصویربرداری‌های ساده بر عهده فارغ‌التحصیلان کاردانی و تصویربرداری‌های تخصصی و کار با دستگاه‌های M.R.I و C.P بر عهده فارغ‌التحصیلان کارشناسی است.
    توانایی‌های لازم

    کار رادیولوژیست، یک کار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید حس کار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس‌هایی را که در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در کار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است که در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد. تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد.
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 آزاد- تبریز      
    2 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران      
    3 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل      
    4 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس      
    5 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند      
    6 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان      
    7 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان      
    8 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان      
    9 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان      
    10 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد      
    11 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی      
    12 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز      
    13 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت      
    14 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری      
    15 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد      
    16 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان      
    17 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان      
    18 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج      
    19 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان      
    20 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه      
    21 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد      
    رديف نام درس
    1 ارزيابي تکنيکي فيلم‌هاي پرتونگاري (نظري)
    2 اصطلاحات پرتوشناسي و ترمينولوژي پزشکي (نظري)
    3 اصول تاريکخانه (نظري)
    4 اصول نگهداري و تعميرات مقدماتي دستگاههاي پرتوشناسي
    5 بهداشت عمومي
    6 تشريح (آناتومي) (نظري، عملي)
    7 تشريح استخوان و مفاصل (نظري)
    8 راديوگرافي با ماده حاجب (نظري)
    9 رايدوبيولوژي و حفاظت در باربر پرتوهاي يونساز
    10 روش‌هاي پرتونگاري 1 و 2 و 3 (نظري)
    11 فيزيولوژي انسان (نظري، عملي)
    12 فيزيک پرتوشناسي تشخيصي (نظري)
    13 فيزيک پرتوها (نظري)
    14 فيزيک عمومي
    15 کارآموزي بيمارستاني 1 و 2
    16 کارآموزي در عرصه
    17 کمک‌هاي اوليه و مراقبت از بيمار در بخش پرتوشناسي
    فارغ‌التحصيلان اين رشته در مؤسسات تصويرنگار (راديولوژي، ايزوتوپ، اسكن، سي ‌تي ‌اسكن، MRI ) و همچنين در بيمارستانها، در بخش فوق‌الذكر، فعاليت مي‌كنند. گروهي از فارغ‌التحصيلان نيز به عنوان بازرسين كار با اشعه ايكس، در سازمان انرژي اتمي و در دانشگاههاي علوم پزشكي در سطح كشور مشغول بكار هستند. به‌طور كلي يك كاردان راديولوژي وظايف زير را به عهده دارد:- آماده سازي دستگاههاي مختلف راديوگرافي. - انجام راديوگرافي براساس تكنيك‌هاي مربوط (وضعيت دادن به بيمار) - انجام راديوگرافي با ماده حاجب زير نظر متخصص راديولوژي. - ظهور و ثبت كليشه‌هاي راديوگرافي. - كنترل حسن انجام راديوگرافي انجام شده. - بايگاني و حفاظت عكسهاي راديولوژي بر طبق استانداردها. - رعايت كليه استاندارد‌ها به منظور حفاظت بيمار و متصدي راديوگرافي. فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي اين رشته با توجه به آموزش روشهاي پيشرفته و تخصصي قادرند با همكاري متخصص راديولوژي، امر تخصصي راديولوژي را انجام دهند. همچنين قادرند در بخش‌هاي راديوتراپي و پزشكي هسته‌اي نيز خدمات درماني و تشخيص را زير نظر متخصصين انجام دهند.
    موقعیت شغلی در ایران

    کار رادیولوژیست در مقطع کاردانی و کارشناسی یک کار اجرایی است. البته کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می‌دهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند. در ضمن کار با دستگاه‌هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت کارشناس این رشته است.در کل فارغ‌التحصیلان کاردانی این رشته در موسسه‌های تصویرنگاری و بیمارستان‌ها می‌توانند به عنوان مسوول آماده‌سازی دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی فعالیت کنند.

ارسال دیدگاه (1 مورد)

با چه رتبه ای میتونیم رادیو لوژی بیارم 
.
1396/07/5 - 14:05
  • +35
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir