کاردرمانی

8,021
    کاردرمانی
    كاردرماني، همان درمان بيماران و معلولان بوسيله انجام كاراست. حال چگونه ؟ كارشناسان اين رشته با آموزش مهارت‌هاي روزمره زندگي، گسترش مهارت ادراكي و فيزيكي انجام فعاليت در اوقات فراغت، انجام حركتهاي قدرتي عضلاني، دامنه حركتي، ارزيابي حسي و تطابق معلول با محيط و ارزيابي نهائي اين حركات امكان توانمند كردن جسمي و حركتي همچنين توانا كردن روان افراد آسيب ديده را فراهم مي‌آورند. كساني كه سيستم اعصاب مركزي آنها آسيب ديده يا دچار ضربه مغزي يا فلج مغزي شده‌اند يا در اثر سكته‌ها و MS و ساير عقب‌ماندگي‌ها و اختلالات رواني دچار ناتواني شده‌اند، رشته كاردرماني براي اين افراد مهارت‌هايي را آموزش مي‌دهد كه امكان پيشگيري از ناتواني و حفظ استقلال و حركت همگام با جامعه و خانواده را مقدور مي‌سازد. طبق آمار حدود %10 از جمعيت هر كشوري را معلولين تشكيل مي‌دهند، وسعت زياد و پراكندگي استان‌ها و دوري آنها از مراكز درماني و توانبخشي كمبود متخصصين اين رشته را به خوبي مشهود نموده. در اين رشته عشق و علاقه و صبر و حوصله فراواني حرف اول را مي‌زند.
    آشنایی با رشته کاردرمانی

    آیا می‌دانید که ۱ تا ۳ درصد کودکان ایرانی با مشکل حرکتی به دنیا می‌آیند؟ کودکانی که حتی در سنین ۳ یا ۴ سالگی نیز نمی‌توانند سینه‌خیز یا چهار دست و پا راه بروند.آیا می‌دانید که تعداد قابل توجهی از بیماران بعد از عمل جراحی نمی‌توانند با شغل سابقشان تطبیق یافته و بازدهی قبلی را داشته باشند؟ و آیا می‌دانید که بسیاری از بیماران روانی پس از درمان نمی‌توانند به زندگی اجتماعی برگشته و در حد سایر افراد جامعه فعالیت کنند؟چه باید کرد؟ ‌

    متخصان کاردرمانی معتقدند که بهترین راه درمان مشکلات و اختلالات یاد شده، استفاده از روش کاردرمانی است زیرا یک کار درمان در دو حیطه روانی و جسمانی به معالجه اختلالات مورد نظر می‌پردازد.در واقع کاردرمانی‌ تنها رشته‌ علوم‌ توانبخشی‌ در مقطع‌ لیسانس‌ است‌ که‌ به‌ درمان‌ اختلالات‌ در حیطه‌ جسمانی‌ و حیطه‌ روانی‌ می‌پردازد. این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ کُل‌نگر، تمامی‌ ابعاد یک‌ بیماری‌ و تاثیرات‌ جانبی‌ آن‌ را به‌ روی‌ زندگی‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ در نظر گرفته‌ و با ارائه‌ تکنیک‌های‌ درمانی‌ مناسب‌، ضمن‌ در نظر گرفتن‌ علائق‌ و انگیزه‌ فرد، او را به‌ سوی‌ فعالیت‌ روزانه‌ مستقل‌ سوق‌ می‌دهد. متخصصان‌ کاردرمانی‌ با تسلط‌ کافی‌ بر علوم‌ مختلف‌ فیزیولوژیکی‌، آناتومیکی‌ و روانشناختی‌، یک‌ برنامه‌ جامع‌ درمانی‌ را به‌ بیماران‌ ارائه‌ می‌دهند؛ یعنی‌ در کاردرمانی‌، تمرکز درمان‌ فقط‌ روی‌ بیماری‌ نیست‌، بلکه‌ تمامی‌ ابعاد زندگی‌ فرد، مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. گفتنی‌ است‌ که‌ هدف‌ این‌ رشته‌ به‌ حداکثر رساندن‌ استقلال‌ افراد بیمار و ناتوان‌ در انجام‌ کارهای‌ روزمره‌ و فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ و همچنین‌ آمادگی‌ برای‌ آموزش‌ حرفه‌ای‌ است‌.
    توانایی‌های‌ لازم

    یک‌ کاردرمانگر باید انگیزه‌ای‌ قوی‌ داشته‌ باشد تا بتواند با بیمارانی‌ که‌ دارای‌ معلولیت‌های‌ مختلف‌ هستند، ارتباط‌ برقرار کرده‌ و آنها را به‌ خوبی‌ درمان‌ کند. مهمترین‌ ویژگی‌ یک‌ کاردرمانگر، علاقه‌ به‌ انسان‌ها است‌. اگر متخصص‌ این‌ رشته‌ به‌ کار خود و مردم‌ علاقه‌مند نبوده‌ و صبر و حوصله‌ نداشته‌ باشد، موفق‌ به‌ درمان‌ بیماران‌ مورد نظر نخواهد شد. برخی‌ از استادان‌ این‌ رشته‌ نیز اولین‌ و مهمترین‌ ویژگی‌ دانشجوی‌ کاردرمانی‌ را داشتن‌ توانایی‌ جسمی‌ و روحی‌ خوب‌ می‌دانند و این‌ که‌ بتواند با درایت‌، ابتکار عمل‌ و خلاقیت‌، درمان‌ موثرتری‌ را ارائه‌ بدهد.
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 علوم بهزیستی و توانبخشی تهران      
    2 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران      
    3 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی      
    رديف نام درس
    1 ارزشيابي و آزمون سازي
    2 ارگونومي و بيماريهاي ناشي از کار
    3 اصول طب فيزيکي و توانبخشي 
    4 اعضاي مصنوعي و وسايل کمکي (ارتز، پروتز)
    5 بازي درماني
    6 پايان‌نامه
    7 توانبخشي حرفه‌اي
    8 تکنيک‌هاي حرکت درماني
    9 راديولوژي
    10 رشد رواني حرکتي کودکان
    11 روانپزشکي اختصاصي
    12 روانپزشکي کودک
    13 روانشناسي کودک
    14 روش تحقيق نظري
    15 ساخت انواع اسپلينت
    16 فعاليت‌هاي مورد استفاده کاردرماني
    17 فعاليتهاي روزمره زندگي
    18 فيزيوپاتولوژي 1 و 2 و 3 و 4
    19 مباني رشته کاردرماني
    20 مديريت بخش کاردرماني
    21 مشاهدات باليني 1 و 2
    22 کارآموزي کاردرماني
    23 کاردرماني در بيماران رواني
    24 کاردرماني در بيماريهاي جسماني 1 و 2
    25 کاردرماني در بيماريهاي کودکان
    26 کاردرماني در نابينايان
    27 کمکهاي اوليه
    28 کينزيولوژي و بيومکانيک 1 و 2 و 3
    - فعاليت در بيمارستانها و درمانگاهها و مجتمع‌هاي توانبخشي به صورت خصوصي، دولتي، مراكز دانشگاهي و خيريه. - فعاليت در بيمارستانهاي رواني. - فعاليت در مراكز آموزش حرفه‌اي معلولين. - فعاليت در مدارس كودكان استثنائي. - فعاليت در مراكز روزانه توانبخشي. - فعاليت در مراكز نگهداري معلولين. - فعاليت در مراكز نگهداري سالمندان. - فعاليت در ندامتگاهها و مراكز بازپروري معتادان. - مراكز تصميم‌گيري در مورد نظام توانبخشي. - فعاليت آموزشي و تدريس دانشجويان. - همكاري با مراكز تحقيقاتي و مؤسسات پژوهشي. - فعاليت به صورت خصوصي در مؤسسات و دفاتر كاردرماني. - فعاليت در بخش‌هاي جراحي دست به‌ عنوان درمانگران دست (Handtherapist) - ساخت اسپلينت اختصاصي دست با جنس‌هاي ترموپلاستيك، گچي ، چرمي و. . .
    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌

    کشور ما با کمبود متخصص‌ این‌ رشته‌ روبرو است‌ و هر ساله‌ بیمارستان‌ها، کلینیک‌های‌ توانبخشی‌ سازمان‌ بهزیستی‌ کشور و هلال‌ احمر برای‌ جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ کاردرمانی‌ اعلام‌ نیاز می‌کنند. همچنین‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند با مجوز وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ و سازمان‌ بهزیستی‌ اقدام‌ به‌ تاسیس‌ کلینیک‌ خصوصی‌ شبانه‌روزی‌ کند.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir