علوم تغذیه

13,178
    علوم تغذیه
    در جهان امروز غذا نقش اساسي و استراتژيكي را بازي مي كند بسياري از كشورها به خاطر كمبود مواد غذايي تمام حيثيت و شرف خود را به اجبار به استعمارگران برده اند اگر كشوري از نظر توليد مواد غذايي بتواند در حد خوبي قرار گيرد و خودكفا شود پس از آن يا بهتر بگوييم هم زمان با آن بايد توجه جدي به علوم تغذيه نمايد ، صرف غذا خوردن و معده را از غذا انباشته كردن اگر ضرر نداشته باشد مطمئنا سودمند نخواهد بود . در تعاريفي كه از علوم مرتبط به تغذيه شده آن را علمي دانسته اند كه نيازهاي غذايي بدن را از نظر كيفي و كمي تعيين مي كند و بيان مي كند كه چگونه مي توان سالم زيست. در مورد تغذيه مناسب صحبت فراوان و اهميت آن آشكار است. علم تغذيه نسبتا علم جواني است و در عين حال كه رشته مجزايي است تا حد زيادي به يافته‌هاي شيميايي، بيوشيميايي، ميكروب شناسي پزشكي و زيست شناسي وابسته است و در تحقيقات علمي اين رشته ها شركت مي كند. در حال حاضر اين رشته در سه مقطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته، دكتري در كشور ارائه مي‌گردد و طول دوره اول آن 8 ترم تحصيلي است. در اين رشته علاقه به علوم تغذيه و دقت عمل در آزمايشگاه‌‌ها و كسب تجربه و كار آموزي حائز اهميت است. از دروس دبيرستاني كه كاربرد بيشتر در اين رشته دارند، مي توان زيست شناسي و شيمي را نام برد. ضريب زيست شناسي 4 و ضريب 2 براي شيمي، فيزيك و رياضيات مي باشد.
    آشنایی با رشته علوم تغذیه

    "بگذارید غذایتان نخستین پزشک شما باشد."این کلمات قصار که بخشی از سوگندنامه پزشکی در ۳۷۷ سال پیش از میلاد مسیح است،‌ امروزه اهمیت و ارزش خود را بیش از پیش روشن ساخته و بیانگر مهمترین هدف علم تغذیه است. علمی که به ما می‌آموزد هر آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم، به طور مستقیم بر نحوه فعالیت جسمانی و روانی ما تاثیر دارد.

    به عبارت دیگر سوء‌تغذیه یا تغذیه نادرست می‌تواند موجب انواع بیماری‌ها گردد. برای مثال چاقی، تصلب شرائین،‌ اختلال‌های روده و معده و فشار خون، ناشی از استفاده بی‌رویه غذاهای پرکالری، نمک، چربی و کمبود مواد سلولزی است یا استفاده سرخود و بی‌رویه ویتامین‌ها در کودکان موجب دشواری‌های یادگیری و تحصیلی می‌شود و از سوی دیگر سوء‌تغذیه و کمبود مصرف ویتامین‌ها نیز عامل گواتر، کم‌خونی، کوری،‌ عقب‌ماندگی ذهنی و ده‌ها بیماری دیگر می‌شود. از همین رو رشته تغذیه در عصر حاضر اهمیت بسیار زیادی دارد.این رشته‌ به‌ رژیم‌ درمانی‌، اصول‌ علم‌ تغذیه‌، ارزش‌ مواد غذایی‌ و نحوه‌ تغذیه‌ مناسب‌ برای‌ حفظ‌ سلامت‌ بدن‌ می‌پردازد. در این‌ میان‌ اصول‌ علم‌ تغذیه‌ بررسی‌ می‌کند که‌ چه‌ فرآیندی‌ روی‌ مواد غذایی‌ خورده‌ شده‌ انجام‌ می‌گیرد تا جذب‌ یا دفع‌ شود و رژیم‌ درمانی‌ نیز نوع‌ رژیم‌ غذایی‌ لازم‌ در بیماری‌های‌ مختلف‌ را مشخص‌ می‌کند، چون‌ در برخی‌ از بیماری‌ها، بعضی‌ از مواد غذایی‌ باید حذف‌ شده‌ یا بیشتر مورد استفاده‌ قرار گیرد مثل‌ بیماری‌ گواتر که‌ از کمبود ید ایجاد می‌شود. این‌ رشته‌ دارای‌ دو شاخه‌ عمده‌ است‌ که‌ عبارتند از :

        تغذیه‌ گروه‌های‌ مختلف‌ جامعه‌ مانند سالمندان‌، معلولین‌ و کودکان‌ و نوجوانان‌.
        تغذیه‌ بالینی‌ که‌ شامل‌ تغذیه‌ و مشاوره‌ غذایی‌ بیماران‌ بستری‌ و سرپایی‌ می‌شود.
    توانایی‌های‌ لازم

    همان‌طور که‌ یک‌ پرستار باید به‌ کار خدماتی‌ علاقه‌مند باشد، کارشناس‌ تغذیه‌ نیز باید روحیه‌ خدماتی‌ داشته‌ و صبر و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ صحبت‌ با بیمار و راهنمایی‌ او داشته‌ باشد. حتی‌ دانشجویانی‌ که‌ مایلند پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ دفتر مشاوره‌ غذایی‌ دایر کنند، باید دارای‌ ۳ سال‌ سابقه‌ کار در بیمارستان‌ باشند. همچنین‌ داوطلبان‌ علاقه‌مند به‌ این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ در دروس‌ زیست‌شناسی‌ و شیمی‌ که‌ پایه‌ دروس‌ دانشگاهی‌ این‌ رشته‌ است‌ توانمند باشند.
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 آزاد- تهران      
    رديف نام درس
    1 آمار حياتي
    2 آموزش تغذيه
    3 اصطلاحات پزشکي و بيمارستاني
    4 اصول اپيدميولوژي
    5 اصول و روشهاي نگهداري مواد غذايي
    6 اقتصاد و برنامه‌ريزي تغذيه
    7 اکولوژي تغذيه
    8 بررسي وضع تغذيه
    9 بهداشت عمومي
    10 بهداشت و مسموميت‌هاي غذايي
    11 بيماريهاي ناشي از سوء تغذيه و اپيدميولوژي آن
    12 بيوشيمي متابوليسم
    13 بيوشيمي مقدماتي
    14 تاثير فرآيندها بر ارزش غذاها
    15 تشريح و فيزيولوژي
    16 تغذيه اساسي 1
    17 تغذيه اساسي 2
    18 تغذيه در دورانهاي مختلف زندگي
    19 تغذيه گروههاي ويژه
    20 تنظيم برنامه غذايي
    21 جامعه شناسي
    22 جلسه بحث
    23 رژيم درماني 1
    24 رژيم درماني 2
    25 روانشناسي
    26 زبان تخصصي
    27 زيست‌شناسي
    28 شيمي
    29 شيمي آلي
    30 شيمي مواد غذايي
    31 فيزيولوژي تغذيه
    32 فيزيک عمومي
    33 مديريت بخش غذايي
    34 ميکروب‌شناسي عمومي
    35 ميکروب‌شناسي مواد غذايي
    36 نقش تغذيه در خدمات بهداشتي
    37 کارآموزي در عرصه
    بخش تغذيه بيمارستانها، مسؤوليت فني كارخانجات توليد مواد غذايي، همكاري در كلينيك‌هاي رژيم درماني با همكاري پزشكان غدد داخلي، همكاري در تعيين رژيم براي گروههاي مختلف از جمله ورزشكاران، بيماران خاص، كارگران و. . . مشغول به كار هستند. بطور كلي مي‌توان گفت فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي اين رشته از توانائي‌ها و مهارت‌هاي زير برخوردارند. - برنامه ريزي غذايي براي بيماران در بيمارستانها و مراكز بهداشتي. - شركت در فعاليت‌هاي تغذيه‌اي مراكز همگاني. - بررسي و تحقيق و آموزش مطالب مربوط به تغذيه در واحد‌هاي آموزشي و تحقيقاتي. - انجام خدمات تغذيه‌اي براي واحدهاي دست‌اندركار تغذية جامعه. - تنظيم و اجراي برنامه‌هاي آموزش تغذيه عمومي. تنظيم يك رژيم غذايي مناسب براي افراد چاق و لاغر و افراد مبتلا به بيماريهاي خاص از جمله بيماريهاي كليوي، ديابتي، نقرس و. . .
    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران

    تا چند سال‌ پیش‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ تغذیه‌ حتی‌ در بیمارستان‌ها جایگاه‌ مشخص‌ و تعیین‌شده‌ای‌ نداشتند اما در چند سال‌ اخیر بخصوص‌ از زمانی‌ که‌ به‌ کارشناسان‌ تغذیه‌ اجازه‌ مطب‌ داده‌ شده‌، این‌ رشته‌ در بیمارستان‌ها هویت‌ و جایگاه‌ تازه‌ای‌ پیدا کرده‌ است‌، اما متاسفانه‌ هنوز در بین‌ پزشکان‌ نقش‌ و اهمیت‌ کارشناسان‌ این‌ علم‌ روشن‌ نشده‌ است‌. در حالی‌ که‌ باید همکاری‌ تنگاتنگی‌ بین‌ پزشکان‌ و متخصصان‌ تغذیه‌ وجود داشته‌ باشد و در واقع‌ هرجا که‌ یک‌ پزشک‌ متخصص‌ غدد، قلب‌ و عروق‌ یا کلیه‌ حضور دارد، باید در کنارش‌ یک‌ متخصص‌ تغذیه‌ باشد. چون‌ پزشک‌ فقط‌ لیست‌ غذاها یا مواد غذایی‌ که‌ بیمار نباید بخورد، تعیین‌ می‌کند اما کارشناس‌ تغذیه‌ می‌گوید که‌ یک‌ بیمار چگونه‌ و چقدر باید بخورد تا هم‌ مواد غذایی‌ مورد نیاز به‌ بدنش‌ برسد و هم‌ رژیم‌ غذایی‌ را حفظ‌ کند.

ارسال دیدگاه (2 مورد)

ببخشید رتبه مورد نیاز برای قبولی تو این رشته
دانشگاه دولتی تهران باید چند باشه؟؟؟
لطفا حتما جواب بدین????????????????
.
1399/06/30 - 17:59
  • +2
    اجازه تاسیس مطبم داره؟؟

    ::روابط عمومی مهروماه::
    چراکه نه میتونه با عنوان کارشناس تغذیه مطب داشته باشه.
    .
    1394/11/10 - 12:00
  • +2
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir