رشته مهندسی فضای سبز

1,547
    رشته مهندسی فضای سبز

    به منظور افزایش سطح دانش و کیفیت مهندسی طراحی فضای سبز ضروری است به ترتیب متخصصینی که بتوانند با استفاده از دانش و تجربه خود نسبت به طراحی فضای سبز که از حرفه های طراحی و از هنرهای ظریفه است اقدام کرده و از طرفی در آموزش تحقیق و برنامه ریزی توسعه و بهبود این رشته فعالیت نمایند .
    مطالعه و بررسی در زمینه طراحی ، کاشت و پرورش نباتات و تلفیق علوم گیاهی با معماری بطوری که در حل مسائل مربوط به رابطه بشر با طبیعت اطرافش در مقیاس مختلف کمک نماید ، رشته ای از علوم دانشگاهی را تشکیل می دهد که تحت عنوان رشته مهندسی فضای سبز نامیده می شود .
    هدف از ایجاد دوره کارشناسی در رشته مهندسی فضای سبز ، برنامه ریزی منطقه ای و مطالعاتی و همچنین مربی دبیرستان های کشاورزی و حرفه ای ، مجری امور تحقیقات مربوطه و بالاخره به عنوان مدیر و مجری و ناظر فضای سبز در مناطق شهری و پارک های منطقه و ملی و باغ های گیاه شناسی مربوط به بخش دولتی یا خصوصی که منشاء خدمت باشد .
    اهمیت گیاهان و فضای سبز در روند زندگی و بقای حیات در کره زمین برکسی پوشیده نیست و بحث درباره ضرورت حفظ پوشش سبز گیاهی زمین همانند اثبات بدیهیات است زیرا وجود گیاهان برگستره این کره خاکی به عنوان قاعده و پایه هرم حیات اهمیت و ارزش فراوان دارد، اما متاسفانه با پیشرفت تمدن بشری ، نیاز روزافزون به چوب ، مواد چوبی و فرآورده های گیاهی و همچنین نیاز به افزایش زمین های زیر کشت محصولات کشاورزی همراه با لزوم آزاد سازی زمین ها برای شهرسازی و ایجاد مسکن ، کارخانه و جاده موجب گردیده که پوشش گیاهی طبیعی کره زمین تخریب شود و انسان به ویژه در شهرها از فضای سبز فاصله بگیرد و با آلودگی روز افزون هوا و آلودگی صوتی روبرو گردد .
    امری که باعث خستگی و افسردگی شهروندان و در نهایت کاهش فکری و روحی آنان می شود .
    در این میان ، مهندسی فضای سبز با ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و در سطوح وسیع تر یعنی شهر و اطراف آن ، کیفیت زندگی را در شهرها بالا می برد . زیرا فضای سبز شهر در واقع دستگاه تنفس شهر است .
    از سوی دیگر ایجاد فضای سبز به سلامت جسم و روان ساکنین شهرها کمک می کند تا مردمی که امکان استفاده روزمره از طبیعت را ندارند در خود شهر این امکان برای آنها به وجود آید .
    رشته مهندسی فضای سبز برای تربیت کارشناسانی است که بتوانند در جهت بهبود محیط زیست بویژه در شهرها و برنامه ریزی در استفاده صحیح و بیشتر از منابع طبیعی مانند رودخانه ها ، بیشه زارها ، و کوهپایه ها موثر باشند ، بطوریکه رابطه انسان با محیطش را بهبود بخشند و زیبایی محیط را افزایش دهند .
    طول دوره و شکل نظام
    بر اساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی، مصوب شورای عالی برنامه ریزی، طول دوره کارشناسی مهندسی فضای سبز چهار سال است و شامل هشت نیمسال تحصیلی و یک دوره کارآموزی است . حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره شش سال می باشد و در هر نیمسال تحصیلی 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد . نظام آموزشی این دوره واحدی است و برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال 17 ساعت کلاسیک در نظر گرفته شده است .
    توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
    مهندسی فضای سبز ، مجموعه ای از علم و هنر است و دانشجوی این رشته باید هم به علم کشاورزی و هم هنر طراحی و معماری مسلط و علاقه مند باشد . دانشجوی مهندسی فضای سبز باید به علم کشاورزی اعم از خاک شناسی ، هواشناسی ، چمن کاری ، باغبانی و گلکاری آشنایی داشته باشد تا به عنوان مثال بتواند بذر چمن مناسب تهیه کرده و با کود مناسب و آبیاری به موقع ، چمنی مناسب برای زمین بازی یا تزئین میادین گل تهیه نماید ، همچنین بتواند گیاهانی با گلهای بزرگ و بادوام پرورش دهد و درختان مناسب برای حاشیه خیابانها انتخاب کرده و آنها را به درستی هرس کند .
    از سوی دیگر دانشجوی این رشته باید فردی با ذوق و هنرمند باشد و به طراحی و نقشه کشی علاقه مند باشد تا بتواند از گیاهان زینتی در طراحی محوطه های مسکونی ، اداری و تجاری به خوبی بهره گیرد و در طراحی پارک و پارک سازی ، طراحی فضاهای شهری و محوطه های ویژه مثل محوطه های صنعتی ، دانشگاهی ، شهرک های مسکونی و اتوبان ها به یاری ذوق و هنر خویش طرحهایی مناسب و زیبا ارائه دهد .

    ردیف دانشگاه
    1 دانشگاه تهران – دانشکده کشاورزی کرج
    2 دانشگاه تبریز
    ردیف نام درس
    1 ریاضیات عمومی
    2 گیاه شناسی
    3 اکولوژی
    4 فیزیک عمومی
    5 زیست شناسی
    6 آمار و احتمالات
    7 7 جامعه شناسی
    8 آشنایی با کامپیوتر
    9 آبیاری عمومی
    10 درختان و درختچه های زینتی
    11 رسم فنی
    12 چمن کاری
    13 طراحی و نقشه برداری
    14 اصول باغبانی
    15 خاکشناسی عمومی
    16 گلکاری
    17 گیاهان آپارتمانی
    18 حاصلخیزی کود و خاک
    19 انسان و محیط زیست /td>
    20 عکس های هوایی
    21 هوا و اقلیم شناسی
    22 بیان تصویری
    23 اصول طراحی تاریخ معماری و مهندسی ف
    24 مصالح و روشهای ساختمانی
    25 طراحی سیستم آبیاری
    26 کاربرد کامپیوتر در فضای سبز
    27 کاشت گیاهان زینتی
    28 طراحی فضای شهری 59
    29 سازه ها در فضای سبز
    30 طراحی محوطه های ویژه
    31 مدیریت فضای سبز
    32 کارآموزی
    33 جلسه بحث

    وضعیت بازار کار فارغ التحصیلان
    فعلاً با توجه به نیاز مملکت و کمی فارغ التحصیلان، اکثر فارغ التحصیلان این رشته هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مشغول بکار هستند و با گسترش شهرها و کارکرد فضای سبز در شهرها روز به روز نیاز به متخصصین بیشتر خواهد شد و گروه آموزشی مهندسی فضای سبز امیدوار است با یاری خداوند متعال بتواند در آینده نزدیک نسبت به دایر نمودن مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف اقدام نماید .
    همانطوریکه قبلاً گفته شد رشته مهندسی فضای سبز تلفیق علوم گیاهی با معماری می باشد در نتیجه درس های تخصصی این دوره به دو بخش درس های مربوط به علوم گیاهی (باغبانی تزئینی) و درس های مربوط به معماری می باشد

ارسال دیدگاه (1 مورد)

درآمد آن چقدر است؟
.
1401/03/31 - 10:58
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir