کاردان مخابرات هواپیمایی
 
کاردانی مخابرات هواپیما، بیشتر اپراتوری هواپیما است و فارغ التحصیلان این رشته ، اطلاعات و توانایی لازم را برای مبادله پیام و اطلاعات هوانوردی ، استفاده از سیستم های سوئیچینگ ، مدارهای رادیوتله تاپ ، S.S.B ، میکروویو و ماهواره بین دو مرکز هواپیمایی یا بین مرکز سوئیچینگ که در تهران است و فرودگاه شهرستان های مختلف پیدا می کنند . تخصصی که در حد کاردانی است.
 
هواپیماهای پیشرفته کنونی از فناوری های جدید بهره می گیرند و دستگاههای ناوبری که در کابین روبه روی خلبان قرار دارد ، موقعیت باند فرودگاه را نشان می دهد و می گوید که آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است.
به همین دلیل ، امروزه یک خلبان ماهر فردی است که بیشترین آگاهی و مهارت را در استفاده ازآلات دقیق الکترونیکی و کامپیوتری موجود در کابین دارد . وسایلی که ایمنی یک پرواز در گرو سلامتی و دقت عمل آنها است و باز به همین دلیل در سازمان هواپیمایی هر کشوری نصب ، راه اندازی ، نگهداری و تعمیر سیستم های الکترونیکی و کمک ناوبری و مخابراتی موجود در هواپیما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
 
کاردانی هواپیما دارای گرایش های مختلفی در مقطع کاردانی است. این رشته در ۴ گرایش : کاردانی الکترونیک هواپیما ، کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما ، کاردانی اویونیک هواپیما  و کاردانی مخابرات هواپیمایی ارائه می گردد .
 
 توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

در صنعت هواپیمایی توانمندی در دروس ریاضی و فیزیک بسیار مهم است . همچنین دانشجویان باید با علاقه و پشتکار بسیار در این صنعت فعالیت کنند ؛ یعنی نباید واحدهای آزمایشگاهی و کلاس های درس را فقط به خاطر گرفتن مدرک کاردانی یا کارشناسی پشت سر بگذارند. بلکه لازم است با انگیزه و هدف ، سر کلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آینده از تحصیل خود یاری بگیرند.
 
رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
1 دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی
دروس پایه مشترک بین ۴ گرایش:
ریاضی عمومی
ریاضی کاربردی
فیزیک ۱و۲
آزمایشگاه فیزیک ۱و۲
رديف نام درس
1 آشنايي با مدارهای الکتریکی
2 آشنایی با دستگاههای ناوبری
3 آشنایی با کامپیوتر و برنامه نویسی
4 الکترونیک و رادیو
5 انکس 10 جلد دوم 1
6 انکس 10 جلد دوم 2
7 تاریخچه ارتباطات و مخابرات هواپیمایی
8 تایپ لاتین 1
9 تایپ لاتین 2
10 تجسس و نجات
11 تله تایپ 1
12 تله تایپ 2
13 داکیومنت 7910 و 8400 و 8585
14 داکیومنت 7946
15 رویکس و آمار مخابرات
16 رياضيات عمومي 1
17 زبان انگلیسی 2 و لابراتوار
18 زبان انگلیسی 3 و لابراتوار
19 زبان انگلیسی فنی 1
20 سرویس اطلاعات پرواز
21 فيزيک عمومي
22 قوانین هوایی- جغرافیا و نجوم
23 مقدمات مدارهای منطقی
24 مقررات رادیو تلفنی
25 مورس لاتین
26 مکانیزم تله تایپ
27 هواشناسی

کاردان مخابرات هواپیمایی
آیا می دانید که ۶۸% حوادث هوایی به هنگام بر خاستن و فرود هواپیما رخ می دهد ؟ و آیا می دانید که برخاستن و فرود آمدن ، تنها ۶% از عملیات هوایی را تشکیل می دهد؟

آمار فوق بیانگر آن است که تخصص های اویونیک ، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی در سازمان هواپیمایی هر کشوری اهمیت فوق العاده ای دارد و جذب نیروی کارآمد و توانمند در زمینه های یاد شده یک ضرورت اجتناب نا پذیر است . سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز برای تامین نیروی ماهر  و توانمند در تخصص های مورد نیاز ، هر ساله تعدادی دانشجو در رشته های تعمیر و نگهداری هواپیما ، مراقبت پرواز ، الکترونیک هواپیمایی ، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب می کند که تعداد قابل توجهی از این دانشجویان ، بویژه در رشته های مراقبت پرواز ، الکترونیک هواپیمایی ، اویونیک هواپیما ، مخابرات هواپیمایی ، در صورت داشتن توانایی و دانش لازم ، جذب سازمان هاپیمایی کشوری می شوند . برای مثال ، سازمان هواپیمایی کشوری برای سیستم های زمینی که در فرودگاهها نصب می شود یا نقاط کور داخل کشور مثل کویر که هواپیما از آنجا عبور می کند و باید بتواند موقعیت خود را در این مناطق نیز به فرودگاه گزارش کند ، نیاز به متخصصان الکترونیک هواپیما دارد . افرادی که تعمیر، نگهداری و سرویس سیستمهای الکترونیکی موجود می پردازند.

فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند:
- مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ماکروویو، ماهواره خطی، سیستم نیمه اتوماتیک (PBTT، SSB،CW) و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (AFS،AMS) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ایکائو (ICAO)
- ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (SITA) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی
- تهیه و توزیع بولتنهای گزارشات جوی پرواز(ROBEX)
- توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در فرودگاههای درجه 3 و 4

  درآمد و حقوق کاردان مخابرات هواپیما:
فارغ التحصیلان رشته های اویونیک ، الکترونیک و مخابرات هواپیمایی نیز نباید تصور کنند که چون در سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کنند ایران ایر زیر نظر آنهاست و بلیط رایگان برای سفر به داخل یا خارج از کشور خواهند داشت یا درآمد بسیار بالایی کسب خواهند کرد. البته باید گفت که درآمد کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری از متوسط جامعه صنعتی ما بالاتر است. اما حقوق بسیاری بالایی ندارند.
 
اطلاعات
Avatar
  • توسط arash
  • مدیریت فنی
  • آفلاین
  • ارسال به دوستان: عنوان مطلب خلاصه مطلب
    آدرس ایمیل:
  • 20 خرداد 1395
  • بازدید: 2897
  • نظرات: 0
  • دیدگاه ها
     
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است. جهت ارسال نظر در سایت عضو شوید.

    آیا با حذف کنکور موافق هستید؟


      
    کل مطالب: 5003
    کل نظرات: 10438
    کل اعضا: 32654
    جدیدترین عضو: M.mahfouzi
    بازدید امروز: 4653
    بازدید دیروز: 36948 [-28.69 %]
    بازدید کل: 41189253
    بیشترین بازدید: 238175 در 1396.03.01
    اعضای آنلاین: 0 نفر
    افراد مهمان : 40 نفر
    ربات ها : 1 مورد
    در کل: 41 نفر [اطلاعات بیشتر]

    mehromah.ir © کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای انتشارات مهروماه محفوظ می باشد.