مهندسی فن آوری اطلاعات

29,055
    مهندسی فن آوری اطلاعات
    فناوری اطلاعات (به انگلیسی: Information Technology یا IT)، همان طور که به‌وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) تعریف شده‌است، «به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد». به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.

    اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

     

     

     فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می‌دهد:

        انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری
        ساز و کار: قوانین، مقررات و روشها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش گذاری و مالی
        ابزار: نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و ارتباطات
        ساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانی

    بسیاری مفهوم فناوری اطلاعات را با کامپیوتر و انفورماتیک ادغام می‌کنند، این درحالیست که این‌ها ابزارهای فناوری اطلاعات می‌باشند نه تمامی آنچه که فناوری اطلاعات عرضه می‌کند. سید حامد خسروانی شریعتی در مقاله‌ای در همین زمینه آورده‌است که:" با فرض اینکه فناوری اطلاعات یک سیب باشد، کامپیوتر، شبکه، نرم‌افزار و دیگر ابزارهای مرتبط با این حوزه همانند دم سیب است که میوه توسط آن تغذیه می‌گردد، حال این خود سیب است که محصول اصلی است و هدف و نتیجه در آن خلاصه می‌گردد.

     

     

    رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

    مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.

    در عصری که به‌سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

    در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه‌ها ارایه می‌شود. در واقع می‌توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته‌های ارایه شده در دانشگاه‌های کشور به ابتدای سال 1380 و هم‌زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی‌گردد. اما در سال 1381 بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به‌طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونه‌ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به‌طور هم‌زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می‌شود و علی‌رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است.

     


     

     


    توانایی های مورد نیاز و قایل توصیه:


     

    با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشجوی این رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مدیریت و كامپیوترعلاقه مند باشد . هم چنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد . زیرا به گفته « الكساندروف ». ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی ، علم ریاضی كاربرد فراوانی درسایر دانش ها ، صنعت و درهمه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد این رشته درحال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما دكتر جلالی معتقداست كه رشته IT باید از بین داوطلبان هر 5 گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمركز برگزار گردد تا علاقه مندترین و مستعد ترین داوطلبان وارد این رشته گردند . داوطلبانی كه بیش از ورد به دانشگاه با كامپیوتر آشنایی داشته ودراین زمینه توانمند باشند.

     ماهیت رشته فناوری اطلاعات

    پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان رشته ای دارد. به این مفهوم که رشته ای خالص نیست و از تلفیق رشته هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.

    ماهیت میان رشته ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم اکنون دانشگاه های مختلفی چون تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه های علمی-کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.

    بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان ها آشنا می کند و در پایان این دوره، اندک اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش های عمده ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش ها در دانشگاه های ایران ارایه می شود.

    در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه حل های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می شود.

    دروس رشته فناوری اطلاعات

    مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازمان دهی اطلاعات، چگونگی بهره برداری کیفی از داده ها و یکپارچه سازی و انتقال سریع آن ها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است.

    بر اساس این گزارش، رشته IT نیز مانند بسیاری رشته های دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمان های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، ساختمان داده ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستم های عامل، پایگاه داده ها و طراحی الگوریتم هاست. همچنین مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به شمار می رود.

    در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های IT، برنامه ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط های چندرسانه ای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم می شود.

    ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد

    پیش از این به بررسی کلی رشته IT و دروس در نظر گرفته شده در این رشته پرداختیم. اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاه های کشور نشان می دهد، هر چند دروس به صورت یکپارچه و سراسری طراحی شده اند، اما معمولا بر اساس توانمندی های دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه می شوند که این قضیه می تواند موجب ایجاد چالش هایی در آینده شود.

    دکتر علی اکبر جلالی، رییس پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می گوید: رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه می شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیت های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه می شود. این مسئله سبب می شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.

    به گفته وی نبود استادان حرفه ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف های آموزشی در این رشته محسوب می شود، زیرا با توجه به میان رشته ای بودن IT، تعداد استادانی که به طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشت شمار است. در این میان تعجیل دانشگاه ها برای راه اندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل می شود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاه ها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمی توانند به خوبی رشته های قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز می کنند.

    فقدان منابع آموزشی مناسب

    شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته هایی دانست که به علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به شدت در فقر به سر می برد. این رشته در حالی در دانشگاه های کشور تدریس می شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند.

    کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به سرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی می تواند کمک بسیاری به دانش آموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست.

    بر اساس این گزارش تدریس برخی کتاب های قدیمی در دانشگاه های آی تی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی می شود. در این زمینه می توان به تدریس زبان برنامه نویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سال هاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوه های آموزشی می تواند تا اندازه ای به حل این مشکل کمک کند.

    عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجو

    بررسی مفاهیم درسی رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد بیشترین مفاد دروس اصلی این رشته با نرم افزار مشترک است، اما تحت عناوین دیگری ارایه می شوند.

    یکی از استادان IT دانشگاه تهران در این زمینه می گوید: در رشته فناوری اطلاعات هنوز دیدگاه سنتی ضرورت وجود درس ریاضی در کلیه رشته های مهندسی دیده می شود و واحدهای قابل توجهی در این حوزه به درس ریاضیات اختصاص یافته است.

    در حالی که جای واحدهایی که واقعا مورد نیازند خالی است به گفته وی، در حالی که سخت افزار نقش کلیدی و مهمی را در فناوری اطلاعات به خود اختصاص می دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسی در دوره کارشناسی به موضوع سخت افزار اختصاص یافته است. وی معتقد است مجموع دروس ارایه شده در این رشته بیشتر از نرم افزار و الکترونیک سرچشمه گرفته است و این قضیه موجب شده تا سطح دانش متقاضیان این رشته وسیع، ولی عمق آن مختصر و کوتاه باشد.

    البته عدم انطباق میان مفاهیم درس های پیش نیاز نیز از جمله مواردی است که معمولا دانشجویان را با مشکل مواجه می سازد. به عنوان نمونه در فیزیک(۱) دوره کارشناسی به مباحث مکانیک پرداخته می شود، در حالی که فیزیک(۲) مباحث الکتریسیته را تحت بررسی قرار می دهد. این دو مقوله با وجود اینکه از یک موضوع یعنی فیزیک سرچشمه می گیرند، اما سنخیت چندانی با یکدیگر ندارند. عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجویان این رشته باعث می شود تا دانش آموختگان پس از فارغ التحصیلی برای جذب در بازار کار به کسب مهارت های جدید نیاز پیدا کنند.

    حال برای اینکه مفهوم نرم افزار و فناوری اطلاعات شفاف تر شود، به بررسی تفاوت های این دو با یکدیگر می پردازیم.

    تفاوت رشته نرم افزاری با فناوری اطلاعات

    به طور کلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفا به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می پردازد.

    کوپایی، استاد دانشگاه علمی-کاربردی در مورد تفاوت های میان نرم افزار و فناوری اطلاعات می گوید: مهندسی نرم افزار به صورت ریشه ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار می دهد، در حالی که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه های تکنولوژیک و کاربردی نرم افزار را بررسی می کند.

    وی می افزاید: مهندس نرم افزار به ارایه راه حل برای حل مسایل پیچیده سازمانی می پردازد، در حالی که مهندس IT پیاده سازی راه حل ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می گیرد.

     

     
    ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
    1 آزاد- تهران *
    2 آزاد- قزوین *
    3 صنعتی امیرکبیر *
    4 صنعتی شریف *
     
    در بیشتر کشورها این دانش در دانشگاه‌ها با عنوان رشته «فناوری اطلاعات» (Information Technology) شناخته می‌شود، در حالیکه در ایران بر اساس تصمیم سازمان آموزش عالی کشور عنوان «مهندسی فناوری اطلاعات» برای این رشته بکار برده می‌شود و رشته‌ای نیز تحت عنوان مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً در دانشگاههای ایران تدریس می‌شود.برای نخستین بار دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به پذیرش این رشته کرد و اولین فارغ التحصیل آن درمقطع دکتری نیز از این دانشگاه بوده است.در بین دانشکده های فنی و حرفه ای نیز برای نخستین بار دانشکده شهید شمسی پور اقدام به پذیرش این رشته در مقطع کاردانی نمود. همچنین رشتهٔ میان‌رشته‌ای دیگری با عنوان رشته «مدیریت فناوری اطلاعات» در دانشگاه‌های ایران و دیگر کشورها وجود دارد که از ترکیب دو رشته "مدیریت" و «فناوری اطلاعات» به وجود آمده‌است. رشته مهندسی فناوری اطلاعات به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده‌ها می‌پردازد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده‌ها می‌پردازد. هرکدام از این رشته‌ها دارای گرایش‌های ویژه خود هستند که در دانشگاه‌های ایران به شرح زیرند:


    مهندسی فناوری اطلاعات:

        تجارت الکترونیکی
        سیستم‌های چندرسانه‌ای
        مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
        امنیت اطلاعات
        شبکه‌های کامپیوتری
        مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

    علم اطلاعات ودانش شناسی:


        مدیریت اطلاعات
        بازیابی اطلاعات ودانش
        علم سنجی
        اقتصاد و بازاریابی اطلاعات
        مدیریت دانش

    گرایش‌های رشته مدیریت فناوری اطلاعات:

        مدیریت منابع اطلاعاتی
        سیستم‌های اطلاعات پیشرفته
        نظام کیفیت فراگیر
        کسب و کار الکترونیک (کارشناسی ارشد)
        مدیریت دانش (کارشناسی ارشد)
        مدیریت رسانه (کارشناسی ارشد)
        فناوری اطلاعات پزشکی (کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی)

    گرایش‌های رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات:

        مدیریت شبکه
        دیتا و امنیت شبکه
        ارتباطات سیار
        مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات
        سیستمهای چند رسانه‌ای
    ردیف نام درس ردیف نام درس
    1 ارائه مطالب فنی و مهندسی فناوری اطلاعات 2 آزمایشگاه پایگاه داده ها
    3 آزمایشگاه سیستم عامل 4 آزمایشگاه شبکه
    5 آزمایشگاه فیزیک 1 6 آزمایشگاه فیزیک 2
    7 آمار و احتمالات کاربردی 8 ارائه مطالب علمی و فنی
    9 اصول طراحی پایگاه دادهها 10 اصول و مبانی مدیریت
    11 اقتصاد مهندسی 12 انقلاب اسلامی و ریشههای ان
    13 برنامه نویسی کامپیوتر پیشرفته 14 پروژه فناوری اطلاعات
    15 تجارت الکترونیک 16 تحقیق در عملیات
    17 تربیت بدنی 2 18 تربیت بدنی 1
    19 تعامل انسان و کامپیوتر 20 ریاضی 1
    21 ریاضی 2 22 ریاضیات گسسته
    23 زبان تخصصی 24 زبان خارجی
    25 ساختمان دادهها 26 سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
    27 سیستم های خبره و تصمیم یار 28 سیستم های عامل
    29 سیستمهای چند رسانه ای 30 شبیهسازی کامپیوتری
    31 شبکه های کامپیوتری (1) 32 شبکه های کامپیوتری (2)
    33 طراحی الگوریتمها 34 طراحی و پیاده سازی کتابخانه الکترونیکی
    35 فارسی 36 فیزیک 1
    37 فیزیک 2 38 گرافیک کامپیوتری
    39 مباحث نو در فناوری اطلاعات 40 مبانی الکترونیک دیجیتال
    41 مبانی فناوری اطلاعات 42 متون اسلامی (آموزش زبان عربی)
    43 مدارهای منطقی 44 مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات
    45 مدیریت رفتار سازمانی 46 مدیریت نگهداری اطلاعات در فناوری اطلاعات
    47 مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات 48 معادلات دیفرانسیل
    49 معارف اسلامی 2 50 معماری کامپیوتر
    51 مهندسی فناوری اطلاعات (1) 52 مهندسی فناوری اطلاعات (4)
    53 مهندسی نرم افزار (1) 54 مهندسی نرم افزار (2)
    55 نرم افزارهای توزیع شده 56 نظریه زبانها و ماشینها
    57 هوش مصنوعی 58 کارآموزی


    بررسی مفاهیم درسی رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد بیشترین مفاد دروس اصلی این رشته با نرم افزار مشترک است، اما تحت عناوین دیگری ارایه می شوند.


    یکی از استادان IT دانشگاه تهران در این زمینه می گوید: در رشته فناوری اطلاعات هنوز دیدگاه سنتی ضرورت وجود درس ریاضی در کلیه رشته های مهندسی دیده می شود و واحدهای قابل توجهی در این حوزه به درس ریاضیات اختصاص یافته است.


    در حالی که جای واحدهایی که واقعا مورد نیازند خالی است به گفته وی، در حالی که سخت افزار نقش کلیدی و مهمی را در فناوری اطلاعات به خود اختصاص می دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسی در دوره کارشناسی به موضوع سخت افزار اختصاص یافته است. وی معتقد است مجموع دروس ارایه شده در این رشته بیشتر از نرم افزار و الکترونیک سرچشمه گرفته است و این قضیه موجب شده تا سطح دانش متقاضیان این رشته وسیع، ولی عمق آن مختصر و کوتاه باشد.

     
    البته عدم انطباق میان مفاهیم درس های پیش نیاز نیز از جمله مواردی است که معمولا دانشجویان را با مشکل مواجه می سازد.

     یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش‌آموختگان است. در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در حال حاضر بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک‌ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.
    لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه‌های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه‌های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.
     
     

      وظایف مهندس IT:

     

     ۶- مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک اطلاعا

    ۷- مطالعه و شناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی۱- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
    ۲- جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات
    ۳- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی
    ۴- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
    ۵- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات

     

      شغل های یک مهندس IT :

     

     - تکنیسین PC:

    این افراد پشتیبانی اصلی ساختار IT و یا فرایند ها و سرویس های Desktop را به عهده دارند .آنها هر آنچه در این زمینه موجود می باشد از سخت افزار و نرم افزار گرفته تا برنامه ها و سرویس های خانگی را پوشش می دهند . رایج ترین مدرک بین المللی در زمینه تکنیسین PC مدارک A+ شرکت کامپتیا و مدرک MCDST مایکروسافت می باشد .

    2- مدیر شبکه :
    مدیران شبکه از طریق نصب ، راه اندازی و مدیریت Desktop ها و سرورها به امر پشتیبانی فراساختار IT می پردازند . آنها در حقیقت مسئولیت نصب و راه اندازی و عیب یابی شبکه و ایجاد سرویس های رایج شبکه از جمله دسترسی به فایل ، پرینت ، فکس و اینترنت را عهده دار می باشند . مدیران شبکه با تخصص های بالاتر ممکن است برنامه ها و سرویس های در سطح گسترده و Enterprise از جمله سیستم های حسابداری و سیستم های کنترل منابع انسانی (ERP) و محیط های پایگاه های داده ها را نیز مدیریت نمایند . مدارک بین المللی رایج جهت مدیران شبکه شامل MCSE,MCSA ( در زمینه مایکروسافت ) MCNE,CNE ( در زمینه ناول ) می باشند .

    3- متخصص امنیت شبکه :
    متخصصین امنیت شبکه با آنالیز و ارزشیابی شبکه ها و سیستم ها از زاویه امنیت از آنها پشتیبانی می نمایند .این افراد به طور معمول مسئوول بررسی ، مستند سازی ، اجرا و مدیریت سیاست های امنیتی ارگان ها از تمامی جهات می باشند و این بدان معنی می باشند که آنها مسئوول کار با روترها ، فایروال ها ، Gateway ها و سیستم های Intrusion Detection ، مسائل مربوط به ویروس ها و .... می باشند . متخصصین امنیت شبکه در درون سازمان ها جایی که معمولا به نوعی هسته IT مرکزی تعلق دارند یا در خارج سازمان ها به عنوان مشاور امنیتی به کار مشغول می باشند .
    مدارک رایج جهت این دسته از متخصصین شامل مدارک MCSE Security ، MCSA Security CCSP،CISSP و + Security و چندین مدرک دیگر در این زمینه می باشد .

    4- متخصص ارتباطات درون شبکه ای (Internetworking) :
    این افراد وظیفه مدیریت ساختارهای پیچیده شبکه که معمولا براساس TCP/IP و امور روتینگ ، Name Services ، ساختار های امنیتی و غیره می باشند را به عهده دارند . چه یک سازمان به اینترنت متصل باشد یا از شبکه درونی (Intranet) و یا بخشی از یک شبکه بیرونی (Extranet) استفاده نماید ، متخصصین ارتباطات درون شبکه ای باعث ایجاد ارتباطات صحیح بین شبکه های دورنی و بیرونی می گردند .مدارک رایج در این زمینه شامل مدرک CCNA,CCNP,CCIE سیسکو می گردد.

    5- متخصص برنامه نویسی :
    برنامه نویسان ایجاد برنامه های تحت وب و تحت ویندوز ، سیستم های داخلی و نرم افزارهای پیچیده شامل پایگاه های داده و سیستم های ERP را به عهده دارند . به طور خلاصه برنامه نویسان با استفاده واحد های ساختمانی ایجاد کننده اکثر محیطهای پیشرفته IT و کنار هم قراردادن این اجزاء و تغییر آنها، پروسه های منحصر به فرد ویژه سازمان ها را ایجاد می نمایند . مدارک رایج جهت این زمینه مدرک MCSD مایکروسافت ، مدارک Sun Java و اوراکل می باشد .
    به یاد داشته باشید که این مدارک عمده ترین و رایج ترین مشاغل مربوط به IT بوده و بسیاری از افراد در این زمینه ها مشغول به کار می باشند .

     

     

     مکان‌هایی که در ایران می توان در آن‌ها مشغول به کار شد:
    ۱- شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها
    ۲- شرکت‌های سخت افزاری
    ۳- شرکت‌های ارتباطی و شبکه
    ۴- شرکت‌های مخابراتی
    ۵- شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری

     

    درآمد و حقوق مهندس فناوری اطلاعات:


    برای مهندس IT که در بخش دولتی استخدام شده باشد، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. در بخش خصوصی وضعیت به گونه ای دیگر بوده و با توجه به عوامل مختلفی از جمله میزان تجربه، تخصص و مهارت و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند.

    در سمت کارشناس از بازه ی 2200000تا 700000

     در سمت از 800000 تا 3140000

    در سمت مدیر از 4000000تا 1300000 میلیون تومان می باشد.
     
    مهندسین IT معروف: 

                                            

     

ارسال دیدگاه (5 مورد)

سلام
واقعا ممنون از لین همه اطلاعات خوب هرچقدر تعریف کنم کمه. با مطالعه مطالب سایت شما خیلی راحت میتونم شاخه‌ای که دوست دارم رو برم
.
1399/08/4 - 13:58
  • 0
    سلام میگم حداقل رتبه ای که با اون،تو منطقه ۳ میشه باهاش از IT دانشگاه تهران یا امیر کبیر قبول شد چه رتبه ای هست
    .
    1398/11/23 - 22:44
  • +10
    با سلام و احترام
    من تمایل دارم با یکی از بچه های رشته مهندسی فن آوری و اطلاعات ارتباط داشته باشم برای برخی از مسائل درسی ممنون میشوم سایت یا آدرس فیس بود یا چیزی شبیه آن در اختیار من قرار دهید
    با تشکر
    .
    1398/08/21 - 15:46
  • +1
    دانشگاه های دارای این رشته کدوماس

    ::روابط عمومی::
    دوست خوبم در قسمت سطوح رشته این صفحه دانشگاه های مربوطه این رشته درج شده است.
    .
    1398/05/13 - 16:37
  • +5
    عالی بود blush
    .
    1396/10/13 - 13:45
  • +6
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir