مهندسی مکانیک

39,153
    مهندسی مکانیک
    مهندسی مکانیک (به انگلیسی: Mechanical engineering) شاخه‌ای از مهندسی است که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سروکار دارد. تهیه و ساخت دستگاه‌هایی که انرژی‌های مختلف نظیر انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای و انرژی شیمیایی را به کار می‌گیرند نیز در حوزهٔ این شاخه از دانش است. این رشته یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین رشته‌های مهندسی است.
     

     رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد. 
     
    به عبارت دیگر رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد. 
     

     

     مهندسان مکانیک، گستره وسیعی از دستگاه‌ها، فرآورده‌ها و فرایندها را تولید می‌کنند؛ از قالب ساخت سوزن ته‌گرد تا مدل‌سازی حرکت ماهواره‌ها در فضای خارج از جو، موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما، نیروگاه‌های الکتریکی، دستگاه‌های پزشکی و اجزا و قطعه‌های گوناگون موتورهایی با ابعاد میکروسکوپی گرفته تا چرخ‌دنده‌های غول‌آسا، فناوری لیزر، طراحی و ساخت به کمک رایانه، ماشینی کردن یا خودکارسازی (اتوماسیون) و روباتیک، طراحی و ساخت دستگاه‌های تهویه تا رایانه‌های شخصی و تجهیزات ورزشی و دستگاه‌های پیچیده پزشکی، همه و همه گوشه‌ای از محصولاتی‌اند که از تلاش و دانش مهندسان مکانیک سرچشمه می‌گیرند.

     

     

     

     
    توانایی های موردنیاز و قابل توصیه:

    مکانیک بهشت ریاضیات است. این جمله زیبا از لئونارد اولر ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم بخصوص در گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد. دکتر الستی در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجوی این رشته می‌گوید: «فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. به همین خاطر من در دانشگاه ، دانشجویان را تشویق می‌کنم که پروژه‌های تحقیقاتیشان تلفیقی از کار تئوریک و عملی باشد.
    دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار در محیطهای پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را داشته باشد.

     وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

    امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد و در دوره دکترا ۴۸ واحد درسی ارایه می‌گردد.
    رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته

    رشته مهندسی مکانیک به عنوان جامع‌ترین رشته مهندسی دارای دروس مشترک با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر مهندسی دریا ، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و ... می‌باشد.
    مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل

    مهندسی مکانیک جامع‌ترین رشته مهندسی است که در آن با اصول اساسی طراحی تمامی سیستمهای محیط پیرامون آشنا می‌شویم . دروس این رشته غالبا کاربردی بوده و در ارتباطی تنگاتنگ با دروس ریاضیات و فیزیک است. دانشجوی این رشته باید فردی خلاق و دارای قدرت تجسم کافی باشد تا بتواند در طراحی مکانیزمها موفق باشد.
    وضعیت نیاز کشور به این رشته

    دانش مکانیک دانش زندگی است . در هر مجتمع و کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حرکتهای صنعتی این چندساله اخیر کشور مهندسین مکانیک بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.
    نکات تکمیلی

    رشته مهندسی مکانیک دارای واحدهایی ملموس و کاربردی است ولی داشتن شناخت کافی نسبت به این رشته قبل از انتخاب آن ضروری است. اغلب واحدهای این رشته دارای ریاضیات دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی هستند که منجر به سخت‌شدن این واحدها می‌شوند. ضمنا واحدهای کارگاهی و فعالیت در واحدهای تولیدی نیز از ویژگی‌های این رشته می‌باشد که داوطلبان آن را با محیطهای صنعتی آشنا کرده و پیوند می‌زند.

     


    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 آزاد- اهواز      
    2 آزاد- بجنورد      
    3 آزاد- بیرجند      
    4 آزاد- تبریز      
    5 آزاد- تهران      
    6 آزاد- خمینی شهر      
    7 آزاد- دزفول      
    8 آزاد- ساری      
    9 آزاد- سمنان      
    10 آزاد- شوشتر      
    11 آزاد- شیراز      
    12 آزاد- نجف آباد      
    13 آزاد- کاشان      
    14 آزاد- کرج      
    15 آزاد- کرمان      
    16 آزاد-ابهر      
    17 آزاد-اراک      
    18 آزاد-تاکستان      
    19 آموزشکده فنی اراک      
    20 اروميه      
    21 امام خمینی قزوین      
    22 بابلسر      
    23 بندرعباس      
    24 بوشهر      
    25 بیرحند      
    26 تبریز      
    27 تهران      
    28 دانشکده مهندسی گلپایگان      
    29 زابل      
    30 زاهدان      
    31 زنجان      
    32 سمنان      
    33 شهیدچمران اهواز    
    34 شیراز      
    35 صنعتی اصفهان      
    36 صنعتی امیرکبیر      
    37 صنعتی خواجه نصیر      
    38 صنعتی شاهرود      
    39 صنعتی شریف      
    40 محقق اردبیلی اردبیل      
    41 کاشان      
    42 یاسوج    
    43 یزد      

    رديف نام درس
    1 آزمايشگاه انتقال حرارت
    2 آزمايشگاه ترموديناميک
    3 آزمايشگاه ديناميک و ارتعاشات
    4 آزمايشگاه شيمي
    5 آزمايشگاه علم و مواد
    6 آزمايشگاه فيزيک 1
    7 آزمايشگاه فيزيک 2
    8 آزمايشگاه ماشينهاي حرراتي
    9 آزمايشگاه مباني مهندسي برق
    10 آزمايشگاه مقاومت مصالح
    11 آزمايشگاه مکانيک سيالات
    12 آزمايشگاه کنترل اتوماتيک
    13 ارتعاشات مکانيکي
    14 استاتيک
    15 انتقال حرارت 1
    16 انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن
    17 پروژه تخصصي
    18 تاريخ اسلام
    19 تربيت بدني 2
    20 ترموديناميک 1
    21 ترموديناميک 2
    22 ديناميک
    23 ديناميک ماشين
    24 روشهاي توليد و کارگاه
    25 روشهاي طراحي مهندسي
    26 رياضي 1
    27 رياضي 2
    28 رياضي مهندسي
    29 زبان تخصصي
    30 زبان خارجي
    31 سيستم‌هاي اندازه‌گيري
    32 شناخت فلزات صنعتي
    33 شيمي عمومي
    34 طراحي اجزاء 1
    35 طراحي اجزاء 2
    36 طراحي بدنه و شاسي خودرو
    37 طراحي ماشين به کمک کامپيوتر
    38 طراحي ماشينهاي ابزار و توليد
    39 طراحي ماشينهاي دوار
    40 طراحي ماشينهاي سنگين
    41 طراحي موتورهاي احتراق داخلي
    42 طراحي مکانيزمها
    43 علم مواد
    44 فارسي
    45 فيزيک 1
    46 فيزيک 2
    47 مباني مهندسي برق 1
    48 متون اسلامي (آموزش زبان عربي)
    49 محاسبات عددي
    50 مديريت و اقتصاد صنعتي
    51 معادلات ديفرانسيل
    52 معارف اسلامي 2
    53 مقاومت مصالح 1
    54 مقاومت مصالح 2
    55 مقاومت مصالح 3
    56 مکانيک سيالات 1
    57 مکانيک سيالات 2
    58 مکانيک مواد مرکب
    59 نقشه کشي 2
    60 نقشه کشي صنعتي 1
    61 ياتاقان و روغنکاري
    62 کارآموزي 1 (يکماه)
    63 کارآموزي 2 (يکماه)
    64 کارگاه اتومکانيک
    65 کارگاه جوشکاري و ورقکاري
    66 کارگاه ريخته‌گري
    67 کارگاه ماشين ابزار و ابزار سازي
    68 کنترل اتوماتيک
     
    دروس تخصصی

     

     

    دوره هنرستان

    تکنولوژی مولد قدرت، تکنولوژی شاسی و بدنه و انتقال قدرت، تکنولوژی موتورهای دیزل، اجزاء ماشین، رسم عمومی و تخصصی، محاسبات فنی، کارگاههای مولد قدرت و شاسی و بدنه و دیزل، کارآموزی

     

     

    دوره کاردانی

    اصول سرپرستی، تکنولوژی انتقال قدرت معمولی۲، تکنولوژی دستگاھهای الکتریکی، کارگاه سوخت رسانی ۲، تکنولوژی سوخت رسانی۲، تکنولوژی شاسی وبدنه۲، کارگاه مولد فدرت ۲، تکنولوژی مولد قدرت۲، رسم فنی ۴، کارگاه انتقال قدرت اتوماتیک، کارگاه انتقال قدرت معمولی ۲، کارگاه دستگاھهای الکتریکی، کارگاه شاسی وبدنه۲، کارگاه نقص یابی،ترمودینامیک1، مکانیک سیالات1،فیزیک حرارت ، فیزیک مکانیک،استاتیک،مقاومت مصالح1 ، طراحی اجزا1،هیدرولیک و پنوماتیک مقدماتی،زبان تخصصی خودرو1، نقشه کشی باکامپیوترالبته از سال۸۸ به بعد این واحد در بیشتر دانشگاه ها حذف شده است ، هیدرولیک و پنیوماتیک، طراحی اجزاء ماشین ۱، کارآموزی/ تکنولوژی مالتی پلکس/کارگاه مالتی پلکس

     

     

    دوره کارشناسی

    اصول طراحی موتورهای پیستونی، تئوری حرکت خودرو، الکترونیک خودرو، کاربرد نرم‌افزار های رایانهای خودرو، تکنولوژیهای پیشرفته خودرو، سرومکانیزم، هیدرولیک ماشین آلات سنگین، مقاومت مصالح ۲، طراحی اجزاء ماشین ۲، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه تراشکاری قطعات خودرو، کارگاه مدل سازی و ریخته گری، کارگاه سوخت رسانی گازی، کارگاه الکترونیک خودرو، مصالح مهندسی، طراحی ماشینهای دوار، اصول طراحی کارخانه، مدیریت و اقتصاد صنعتی، یاتاقان و مکانیزم روغنکاری،سروو مکانیزم، ترمودینامیک 2، ارتعاشات، دینامیک ، سوخت و احتراق ،زبان تخصصی2،مکانیک سیالات2، انتقال حرارت ، کار آموزی، پروژه. انجمن مهندسی خودرو کرج

     

     

    دوره کارشناسی ارشد

    بسته به گرایش تحصیلی دروس زیر ارائه می‌گردد که تعداد زیادی از آنها با دروس گرایش های طراحی کاربردی و تبدیل انرژی یکسان است:

        سیستم محرکه خودرو:

    اصول تکنولوژی خودرو، موتورهای احتراق داخلی، ریاضیات مهندسی پیشرفته1، طراحی وشبیه سازی موتورهای پیستونی، دینامیک سیالات محاسباتی، سیستمهای حرارت و سیالات خودرو، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، طراحی سیستمهای انتقال قدرت، اجزاء محدود، کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو، بهینه سازی، موتورهای دیزل پیشرفته، ارتعاشات پیشرفته، سوخت و احتراق پیشرفته در خودرو، سمینار، پایان نامه.

        سازه بدنه خودرو:

    اصول تکنولوژی خودرو، مکانیک محیطهای پیوسته، الاستیک، ریاضیات مهندسی پیشرفته1، اجزاء محدود، مکانیک ضربه در سازه خودرو، ارتعاشات پیشرفته، طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو، آیرودینامیک خودرو، بهینه سازی، خستگی و شکست در سازه خودرو، روشهای پیشرفته تولید بدنه خودرو، تئوری ورقها و پوسته ها و کاربرد در سازه خودرو ، طراحی سیستمهای شاسی، ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه، سمینار، پایان نامه.

        طراحی سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان:

    اصول تکنولوژی خودرو، روشهای عددی، ریاضیات مهندسی پیشرفته1، طراحی سیستمهای انتقال قدرت، طراحی سیستمهای شاسی، دینامیک خودرو، ارتعاشات پیشرفته، کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو، دینامیک پیشرفته، بهینه سازی، طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو، ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه، سمینار، پایان نامه.

     

     

    دوره دکتری

     

     

    ریاضیات مهندسی پیشرفته 2، الکترونیک خودرو پیشرفته، تکنولوژی محصول،

    روشهای طراحی نوین در خودرو، کاربرد مواد جدید در خودرو، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته2، سیستمهای جانبی تبادل حرارت در خودرو، سیستمهای انتقال قدرت پیشرفته، سیستمهای شاسی پیشرفته، دینامیک خودرو پیشرفته، سازه و بدنه خودرو پیشرفته، روشهای پیشرفته تولید در صنعت خودرو، مباحث پیشرفته مدیریت تولید در صنعت خودرو سازی، مدیریت استراتژیک توسعه محصول جدید در صنعت خودرو سازی، مباحث منتخب در اقتصاد صنعت خودرو سازی، سمینار، پایان نامه.


    در کشور ما چشم‌انداز شغلی مهندسان مکانیک، امیدبخش و پایدار است. اما این مسئله مختص کشور ما نیست. برای مثال، در ایالات متحده امریکا، رشد شغل‌ها و حرفه‌های مربوط به مهندسی مکانیک، هر سال حدود ۱۶ درصد (۳۵ هزار شغل) است و انتظار می‌رود این آهنگ رشد تا پایان سال 2010 میلادی، حفظ شود.

    مهندسان مکانیک از روزگاران گذشته تا به امروز، اغلب در بخش‌های صنعتی زیر نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند: هوا فضا، خودروسازی، صنعت نفت، واحدهای شیمیایی، پتروشیمی، تولید لوازم خانگی، فناوری نانو، رایانه و الکترونیک، ساختمان‌سازی، تولید انواع فرآورده‌های مصرفی، انرژی، مشاوره مهندسی و کلیه فعالیت‌هایی که نیاز به راه‌اندازی خط تولید یا اتوماسیون دارند.

    در کشور ما صنعت نفت، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و صنعت هوافضا، مهم‌ترین زمینه‌های شغلی را برای مهندسان مکانیک فراهم آورده‌اند. اتفاقا برخلاف تصور بسیاری افراد، همه ساله بخش عظیمی از فارغ‌التحصیلان مکانیک جذب صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی می‌شوند. کافی است اتفاقی نگاهی به آگهی‌های استخدام در این حوزه بیندازید. با نکته جالبی مواجه می‌شوید؛ نیاز صنایع نفتی به مهندسان مکانیک به هیچ وجه کمتر از نیازشان به مهندسان شیمی، پلیمر و حتی نفت نیست. همین حالا هم منطقه عسلویه که مهمترین میدان گازی کشور ماست، بهشت فرصت‌های شغلی مهندسان مکانیک محسوب می‌شود. از سوی دیگر، عده بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته جذب وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی فعال در عرصه صنعت و انرژی می‌شوند. شاید برایتان عجیب باشد که بسیاری از کارشناسان خبره مکانیک در حال حاضر، به استخدام قوه قضائیه درآمده‌اند و در آنجا مشغول به کارند.

    صنعت پزشکی و داروسازی هم فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیزی برای مهندسان مکانیک به وجود آورده‌اند تا نیروها و دانش‌های زیستی را در هم‌آمیزند. کافی است این ‌بار که به دندانپزشکی رفتید، نگاهی به یونیت اصلی پزشک و ابزارهای اصلی او بیندازید تا اهمیت و جایگاه این رشته را در صنایع مرتبط با پزشکی دریابید.
     
     فرصت شغلی این رشته در ایران نسبت به رشته‌های دیگر، بسیار مناسب است و با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه نانوتکنولوژی، راه برای مهندسان مکانیک هموارتر از قبل شده است.
     
     

    زمینه های مختلف فعالیت یک مهندس مکانیک عبارتند از :

    • طراحی : ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر نوع محصولی را ساخته و بسته‌بندی می‌کنند، تجهیزات گردنده مانند پمپ‌ها، فشرده‌سازها (کمپرسورها)، دمنده‌ها، توربوماشین‌ها (توربین‌ها و …)، موتورهای درون‌سوز، مخزن‌های تحت فشار، رآکتورها، مبادله‌کن‌های گرمایی، دیگ‌های بخار، سامانه‌های لوله‌کشی، وسیله‌های نقلیه مانند خودرو، کامیون، اتوبوس، هواپیما، قطار وغیره، تجهیزات حمل مواد مانند تسمه‌نقاله‌ها، روبات‌ها و طراحی کنترلر برای سیستم‌های دینامیکی.
    • تحلیل : شکست و فرسودگی دستگاه‌ها، بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان قطعات، سیستم‌های انتقال حرارت، ارتعاشات مکانیکی، آکوستیک و پیزوالکتریک.
    • ساخت و تولید : فرایندهای ماشین‌کاری سنتی، فرایندهای ماشین‌کاری غیر سنتی، فرایندهای شکل‌دهی شامل شکل‌دهی ورقی و حجمی، طراحی و ساخت قالب‌ها و قیود، روش‌های اتصال و جوشکاری، عملیات حرارتی، روش‌های ریخته‌گری، مترولوژی و سیستم‌های اندازه‌گیری.
    • کنترل کیفیت : آزمایش کیفیت، امنیت و قابلیت اطمینانِ فرآورده‌ها، دستگاه‌ها و فرایندها
    • زمینه های نوین : فناوری نانو، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (حسگری و عملگری)، سیستم‌های دارو‌رسانی در ابعاد نانو، سیستم‌های میکرو و نانو سیالاتی، نانو‌روبات‌ها
     
     در آمد و حقوق مهندس مکانیک:

     
    در بخش دولتی میزان حقوق و دستمزد مهندس مکانیک مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود.

    در بخش خصوصی میزان حقوق و درآمد دریافتی مهندس مکانیک متفاوت است. هر شرکتی با توجه به اهداف مالی، توان مالی، نوع پروژه و گستردگی آن و برخی عوامل دیگر میزان حقوق و دستمزد کارکنان خود را تعیین می کند. در بخش خصوصی عواملی مانند داشتن تجربه و تحصیلات مرتبط، تخصص و مهارت بالا، آشنایی با سیستم ها و نرم افزارهای کامیپوتری در استخدام مهندسان مکانیک و تعیین میزان حقوق و دستمزد آنها بسیار بااهمیت هستند.

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندسان مکانیک در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

    برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل مهندس مکانیک، بازرس فنی، کارشناس تاسیسات، سرپرست کنترل کیفیت، مدیر تولید، مدیر کارخانه و … می باشند که یک مهندس مکانیک می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

    برای مهندس مکانیک در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل درآمد، حداکثر درآمد و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندس مکانیکی که در سمت سرپرست کنترل کیفیت در رده سرپرست کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۹۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۳۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۶۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.
     
    مهندسین مکانیک معروف:

     چستر کارلسون

     کارل فریدریش بنز

     گوتلیب ویلهلم دایملر


    آینده شغلی ، بازارکار، درآمد

    در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی مشکل کاریابی ندارد چرا که به گفته دکتر دورعلی توسعه سخت‌افزاری و رشد مسایل مهندسی ، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت‌های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازارکار مهندسان مکانیک در ایران شده است.

    دکتر دورعلی در ادامه می‌گوید:

    «یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

        طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.
        طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.
        طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی.
        طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.
        ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .
        طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.
        ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک
        ساخت روبات‌ها ، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید.

    در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند.»

    دکتر الستی نیز در این زمینه می‌گوید:

    «در همه جای دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر زمینه‌ای که کار کند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود.

    برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت بکند. یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.»

    دکتر قرشی نیز در مورد فرصت‌های شغلی، گرایش مهندسی دریا می‌گوید:

    «بدون شک چون مهندسی دریا نسبت به گرایش‌های دیگر رشته مکانیک تخصصی‌تر است، فرصت‌های شغلی آن نیز محدودتر می‌باشد اما با این وجود فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در کارخانه‌های کشتی‌سازی کشور مثل کارخانه کشتی‌سازی «صدرا» در بوشهر ، کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان» در خلیج فارس مشغول به کار گردند و یا در سازمان بنادر و کشتی‌رانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده بگیرند.»

ارسال دیدگاه (21 مورد)

ببخشید من رشته م تجربی خواستم بدونم با کنکور تجربی میشه مهندسی مکانیک خوند؟لطفا جواب بدین مغزم خیلی مشغووله
.
1401/10/19 - 21:15
  • -14
    با سلام من کلاس نهم هستم به این رشته و حقوق علاقه دارم چطور میشه هر دو رو بخونم
    .
    1401/10/14 - 13:02
  • -7
    سید مهدی موسوی
    سلام خسته نباشین
    چه شغل هایی برای این رشته وجود داره؟
    ::مهروماه::
    سلام
    با توجه به زیرشاخه ای که در علم مکانیک انتخاب میکنید، شغل های متنوعی وجود دارد.
    .
    1401/02/7 - 18:22
  • -1
    سلام.من دانش آموز پایه دهم تجربی هستم و علاقه زیادی به مهندسی مکانیک و هواوفضا دارم میخام بدونم برای اینکه کنکور هوا و فضا بدم باید چیکار کنم ایا امکانش هست با رشته تجربی ادامه بدم چون خیلی به هوا‌وفضا علاقه دارم
    .
    1400/10/11 - 00:04
  • -5
    سلام خسته نباشید ♥️
    من شیرازی هستم و از سهمیه فقط منطقه 1 هستم
    می‌خواستم بدونم برای قبولی در رشته (مهندسی مکانیک) در دانشگاه (صنعتی اصفهان) من برای قبولی در این دانشگاه چه رتبه ای باید کسب کنم؟
    ممنون می‌شم کمک کنید.🍁
    .
    1400/03/2 - 15:44
  • 0
    نقل قول: علیرضا۹
    سلام ببخشید می خواستم اگه من از رشته ریاضی برم مکانیک بخونم بعد از اینکه دانشگاه م تموم شد میتونم مغازه بزنم

    سلام اگه من از رشته ی ریاضی مکانیک بخونم بعد از اتمام دانشگاه می تونم مغازه بزنم


    ببین دوست عزیز شما اگر هدفت مغازه زدن و راه اندازی کسب و کار هستش میتونی وارد دانشگاه فنی و حرفه ای یا کار و دانش بشی هم واحد های به درد بخور در این زمینه پاس میکنی هم علمت بالا میره اما اگر هدفت ادامه تحصیل هستش باید وارد رشته ی ریاضی فیزیک بشی و کنکور ریاضی فیزیک شرکت کنی اگر رتبه قابل قبول رو کسب کردی میتونی وارد این رشته بشی و ادامه بدی و در ضمن این رشته فرا تر از مغازه باز کردن هستش و شما باید دیدتون وسیع باشه
    .
    1399/10/16 - 17:29
  • +10
    من الان سوم دبیرستانم به رشته ریاضی فیزیک هم خیلی علاقه دارم می خواستم با شاخه های این رشته اشنا شم و ببینم ایا مهندسی مکانیک اینده و درامد و خوبی داره یا نه ؟[s][/s]

    اگه جواب سوالمو بدید ممنون میشم
    .
    1399/07/2 - 14:12
  • +5
    سلام من یه دختر اصفهانی هستم به نظرتون این رشته برای دختر آینده داره؟
    چون من خیلی دوست دارم
    .
    1399/06/5 - 02:06
  • +3
    زینب قفل سازان
    برای قبولی در دانشگاه تهران زشته مکانیک چه رتبه ای لازم است
    .
    1399/04/3 - 15:31
  • +4
    سلام ببخشید می خواستم اگه من از رشته ریاضی برم مکانیک بخونم بعد از اینکه دانشگاه م تموم شد میتونم مغازه بزنم

    سلام اگه من از رشته ی ریاضی مکانیک بخونم بعد از اتمام دانشگاه می تونم مغازه بزنم
    .
    1398/11/23 - 00:16
  • -19
    سلام کدام دانشگاه برای بورسیه در رشته ی مهندسی مکانیک*اتو مکانیک*بهتره و به چه رتبه ای نیاز داره؟
    .
    1398/11/6 - 10:29
  • -3
    سلام با دیپلم تجربی و کنکور تجربی میتوان رشته مهندسی مکانیک دانشگاه خوب رفت؟
    .
    1398/10/30 - 19:21
  • -12
    برای قبولی در رشته ی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان چه رتبه ای لازم است؟

    ::روابط عمومی::
    رتبه قبولی مهندسی مکانیک منطقه یک دانشگاه صنعتي اصفهان - 2384 - 3778
    .
    1398/09/14 - 22:22
  • +4
    متن خوبی بود
    .
    1398/07/21 - 22:43
  • +5
    من عاشق مهندسی مکانیک ام کنکور 98 رشته ی تجربی ازمون دادم اما اصلا دوست نداشتم می خوام بدون برای قبولی در رشته ی مکانیک توی پنج دانشگاه برتر رتبه ام باید چند باشه؟

    برای قبولی توی رشته ی مهندسی مکانیک توی پنج دانشگاه برتر رتبه ی مورد نظر باید چند باشه؟

    ::روابط عمومی::
    سارا جان رتبه لازم برای قبولی رشته مهندسی مکانیک:
    دانشگاه صنعتی شریف: آخرین رتبه قبولی منطقه 1 : 108 - آخرین رتبه قبولی منطقه 2 : 97 - آخرین رتبه قبولی منطقه 3 : 25
    دانشگاه تهران: آخرین رتبه قبولی منطقه 1 : 328 - آخرین رتبه قبولی منطقه 2 : 242 - آخرین رتبه قبولی منطقه 3 : 95
    دانشگاه صنعتی امیرکبیر : آخرین رتبه قبولی منطقه 1 : 549 - آخرین رتبه قبولی منطقه 2 : 285 -آخرین رتبه قبولی منطقه 3 : 138
    دانشگاه علم و صنعت ایران: آخرین رتبه قبولی منطقه 1 : 874 - آخرین رتبه قبولی منطقه 2 : 617 - آخرین رتبه قبولی منطقه 3 : 274
    .
    1398/06/12 - 15:31
  • +4
    1 2
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir