با انرژی و انگیزه برای کنکور هدف‌سازی کنید

+3
با انرژی و انگیزه برای کنکور هدف‌سازی کنید

روند مطالعه و آمادگی برای کنکور، یک روند تقریباً طولانی است که برای بسیاری از داوطلبان، خسته کننده یا کسالت‌بار است. بسیاری از داوطلبان، بعد از مدتی که از مطالعه و درس خواندن برای کنکور می‌گذرد، به دلیل همین خستگی یا پایین آمدن و از بین رفتن انگیزه، دست از مطالعه می‌کشند یا ساعات مطالعه و نحوۀ درس خواندن آن‌ها افت می‌کند.

برای یک مطالعه خوب و ثمربخش، داشتن انگیزه و اعتماد به نفس، بسیار لازم و ضروری است؛ به همین دلیل ما در این مقاله در صدد هستیم تا درباره راهکارهای بالا نگه داشتن انرژی و انگیزه در طول مطالعه برای کنکور، با شما صحبت کنیم. برای این که تا زمان برگزاری کنکور با انرژی و انگیزه پیش بروید لازم است که به نکات زیر توجه کنید:

۱- خدا را در نظر بگیرید

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارها برای حفظ انگیزه، این است که خدا را در نظر داشته و به قدرت لایزال او در همۀ امور ایمان داشته باشیم؛ یعنی ایمان داشته باشیم که خدا، بهترین و زیباترین سرنوشت را برای ما رقم خواهد زد؛ پس با خود بگویید: «من تلاش خواهم کرد و در حدی که توانم اجازه می‌دهد، درس خواهم خواند؛ اما همۀ آیندۀ خود را به خدا واگذار می‌کنم و ایمان دارم که خدا به من کمک خواهد کرد و بهترین‌ها را برایم مقدر خواهد نمود.»
سعی کنید که همیشه خدا را در نظر داشته باشید و قبل از درس خواندن، قبل از خواب یا در پایان نمازهایتان دعا کنید. همیشه و در هر زمان، با خدا راز و نیاز کنید و از او کمک بخواهید و به خاطر داشته باشید که دعا و راز و نیاز، باعث آرامش و تقویت روحیۀ شما خواهد شد. همیشه، بخصوص الان که در شرایط خاص آمادگی برای کنکور قرار دارید، وقتی را برای مناجات با خدا اختصاص دهید؛ مطمئن باشید که انجام این کار، زمان زیادی را از شما خواهد گرفت؛ اما به حفظ انگیزه و تقویت روحیۀ شما کمک می‌کند.

۲- هدف‌سازی کنید

برخی از داوطلبان عزیز، که عموماً زود هم انگیزه خود را از دست خواندن از دست می‌دهند، کسانی هستند که هدف خاصی از کنکور دادن یا دانشگاه رفتن ندارند یا این که این اهدافشان، برایشا چندان محکم و دلچسب نیست و با برخورد با کمترین مانعی، انگیزه‌شان از بین رفته و به دلیل مشکلات و سختی‌های مسیر، دست از آن می‌کشند.
داشتن هدف بزرگ و متعالی، یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین راهکارهای بالا بردن انگیزه است. برای کنکور خود، هدف‌سازی کنید و خود را در شرایطی که دوست دارید، تصور کنید. برای خود، اهداف متعالی بسازید و هر روز به آن فکر کنید. خود را در حالی تصور کنید که به آن هدف دست یافته‌اید و در شرایطی هستید که دوست دارید.
داشتن هدف از شرکت در کنکور و فکر کردن به آن، به شما کمک می‌کند که هر روز با انرژی و انگیزه عالی درس خوانده و پیش بروید. سعی کنید که هدف‌های بزرگ و ویژه‌ای را برای خود در نظر بگیرید. اهداف بزرگ‌تر نسبت به هدف‌های کوچک‌تر، انگیزه بیش‌تری در فرد به‌وجود می‌آورند. همچنین هدف بزرگ، در مقایسه با هدف کوچک، اثر بیش‌تر و عمیق‌تری دارد و می‌تواند منشا تولید انگیزه‌های قوی شود.
همیشه و در همه حال، به جای فکر کردن به شکست‌ها و ناکامی‌ها، موفقیت‌ها و کامیابی‌هایتان را به خاطر بسپارید. بهتر آن است که آن‌ها را با ذکر جزئیات یادداشت کنید؛ زیرا فراموش کردن موفقیت، بسیار آسان است و گهگاهی مراجعه به نوشته‌هایتان می‌تواند انگیزه کار و تلاش را در وجود شما زنده و تازه نگه دارد.

 

 
 

 

3- مانند یک قهرمان رفتار کنید

داستان زندگی قهرمانان را بخوانید و رفتار و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهید و به سخنان آنان گوش دهید و ببینید که در کار و تلاش آنان چه ویژگی خاصی وجود داشته که سبب موفقیتشان شده است؛ اما همیشه به خاطر داشته باشید که این افراد، همانند ما وسایر افرادند؛ بنابراین، به جای این که صرفاً آنان را در مقام رفیعی بنشانید و تحسینشان کنید، صرفاً اجازه دهید که الهام‌بخش شما باشند.
یادتان باشد که این قهرمانان، فقط افراد نام‌آور در کارهای خاص نیستند؛ بلکه در کنکور هم، همه ساله افراد زیادی هستند که با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار می‌توانند رتبه‌های خوب کسب کرده و در رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب ادامه تحصیل دهند؛ داوطلبانی که از روستاها می‌آیند و بدون داشتن جزوه‌ها و کتاب‌های کمک درسی و در کنار کار در مزرعه و … موفق شده و در رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب پذیرفته می‌شوند.
همۀ این‌ها نشان می‌هد که هر کاری ممکن و شدنی است و فقط داشتن انرژی، انگیزه و کار و تلاش باعث می‌شود تا شما به هدفی‌که دوست دارید، دست پیدا کنید.

4- کار سخت‌تر را اول کنید

اغلب، هنگامی‌که به کارهای روزمره خود فکر می‌کنیم، به نوعی دچار نگرانی می‌شویم که کی و چگونه این همه کار را انجام بدهیم. برای این که این موضوع شما را اذیت نکنید، از سخت‌ترین کار شروع کنید.
هنگامی که سخت‌ترین کار موجود در فهرست را انجام داده و به پایان برسانید، احساس می‌کنید که بار سنگینی را از دوشتان برداشته‌اید؛ در این هنگام است که احساس آرامش بیش‌تری در وجودتان پدیدار می‌شود و بقیۀ روز، اعتماد به نفس بیش‌تری خواهید داشت و نگرانی‌های روزمره‌تان کاهش پیدا می‌کند.
وقتی برای کنکور آماده می‌شوید، درس‌هایی هستند که فهم و یادگیری آن‌ها برای شما، در مقایسه با سایر دروس، سخت‌تر است. معمولاً این درس‌ها و تست‌های اشتباه در آن‌ها، یکی از عواملی هستند که باعث می‌شوند تا داوطلب احساس کند که مطالعه خوبی ندارد و باید وقت زیادی را برای فراگیری آن‌ها صرف کند و همین نگرانی باعث می‌شود تا انگیزه و اعتماد به نفس داوطلب، از بین برود.
به خاطر داشته باشید که فقط این شما نیستید که چنین مشکلی دارید؛ بلکه همه داوطلبان، حتی قوی‌ترین و زرنگ‌ترین داوطلبان هم، در برخی از مباحث و دروس کنکور دچار مشکل هستند. مهم این نیست که در درس یا دروسی مشکل دارید؛ مهم این است که چه راهکاری را برای رفع مشکل خود باید در پیش گیرید.
تصمیم بگیرید که چه کنید؛ این که کلاً آن مبحث یا درس را بی‌خیال شوید، از دوستان خود کمک بگیرید یا به کمک جزوه و معلم پیش بروید. هر کدام از این راه‌حل‌ها و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا شما همچنان باانگیزه باقی بمانید و خود را تشویق کنید تا با انرژی پیش روید.

 

 
 

 

5- برنامه کاری‌تان را به چندین برنامه کوچک‌تر تبدیل کنید

هنگامی که رسیده به هدف بزرگی را در دست انجام دارید، آن را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس با تمرکز روی نخستین بخش کار، فعالیت خود را آغاز کنید و وقتی این بخش تمام شد، بخش بعدی را آغاز کنید.
موفقیت‌های کوچکی که در انجام بخش‌های نخستین به‌دست می‌آورید، انگیزۀ شما را افزایش می‌دهد و از تمرکز روی کل کار، که ممکن است سبب دلسردی شما شود، جلوگیری می‌کند. اگر این روش را دنبال کنید، خود شما هم از نتیجه‌ای که می‌گیرید، شگفت‌زده خواهید شد.
در کنکور هم همین طور است. برای داوطلبان، فکر کردن به حجم و مقدار دروسی که باید خوانده شود، باعث سلب اعتماد به نفس یا نگرانی می‌شود؛ اما به خاطر داشته باشید که قرار نیست همۀ این دروس را در یک مدت کوتاه و زمان کم بخوانید؛ بلکه قرار است که در یک فرصت چند ماهه، این کار را به اتمام برسانید. بهترین راهکار برای مطالعۀ این حجم از دروس، یک برنامه‌ریزی خوب بلند مدت است. بارها ما در مقالات این هفته نامه دربارۀ لزوم تدوین یک برنامه‌ریزی خوب با شما صحبت کرده‌ایم. یکی از مشخصه‌های یک برنامه‌ریزی خوب، آن است که شما حتماً مطالعۀ خود را به مطالعۀ روزانه، هفتگی و ماهیانه تقسیم کنید؛ آن‌گاه خواهید دید که چگونه براحتی پیش می‌روید؛ در حالی که مشکل چندانی هم در مطالعه ندارید.

6- استراحت کنید

بیش‌تر داوطلبان عزیز فکر می‌کنند که کنکور، یعنی صرفاً مطالعه و در طی این دوره نباید هیچ کار دیگری انجام داد؛ اما باید به خاطر داشت که مطالعه و درس خواندن، اگر استراحتی در کنار آن نباشد، سطح یادگیری را پایین می‌آورد؛ پس باید بعد از هر ۴۵ یا ۵۰ دقیقه مطالعه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید. اگر از مطالعۀ یک درس خسته شدید سراغ مطالعۀ درسی متفاوت بروید و در مکانی به جز مکان استراحت خود مطالعه کنید. همچنین در محلی با هوای مطبوع و نور کافی درس بخوانید. هر کدام از ما در بازه‌ای از روز سرحال‌تر هستیم. بعضی‌ها شب زنده‌دار و بعضی‌ها سحرخیز هستند. تمرکز اصلی مطالعۀ خود را در بازه‌ای قرار دهید که در آن بازه احساس بهتری دارید. ورزش روزانه و هر عامل دیگری را که بتواند بر روحیۀ شما اثر مثبت بگذارد، در برنامۀ خود جای دهید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,422 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 خرداد 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir