اهمیت خواب در یادگیری

+2
اهمیت خواب در یادگیری

خواب یکی از نیازهای اساسی برای هر فرد است، مخصوصا برای شما عزیزان که در این دوره خواب کافی می‌تواند به تثبیت مطالب در ذهن و کاهش استرس شما کمک کند. خواب خوب، می‌تواند موجب می‌شود که شما در طول روز سرحال‌تر باشید و انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید.

میانگین خواب مفید برای هر شخص در طول شبانه‌روز، ۸ ساعت است و طبق تعاریف استاندارد کم خوابی، کسانی که میانگین کم‌تر از ۶ ساعت در روز می‌خوابند، کم خوابی دارند. توجه کنید، میانگین چون ممکن است شما در یک شبانه روز ۳ ساعت بخوابید اما در طول هفته، این کم‌خوابی را جبران کنید. پس شما دچار کم‌خوابی نمی‌‍شوید و پرخواب‌ها کسانی هستند که عموماً بیش از ۹ یا ۱۰ ساعت می‌خوابند.

کم‌خوابی و پرخوابی هر دو می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود، علاوه بر این که برای سلامتی شما می‌تواند مضر باشد، می‌تواند باعث مشکلات فکری برای شما عزیزان شود، موجب ایجاد استرس شود و در روند ترشح هورمون‌ها اختلال ایجاد کند که باعث بی‌حالی، بی‌حوصلگی و درجاتی از افسردگی و حتی عصبانیت و خشم شود؛ زیرا طبق تحقیقات انجام شده زمانی که فرد خوابیده است یک هورمون به اسم ملاتونین که با هورمون خواب هم شناخته می‌شود، در مغز ترشح می‌شود که عملکرد‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین عملکرد آن، تنظیم ریتم‌های شبانه‌روزی است.

در خواب، ذهن فرصت تحلیل و تثبیت داده‌ها و اتفاقات روز را دارد که تمامی موارد ذکر شده می‌تواند بر کیفیت مطالعه شما تاثیری به‌سزا داشته باشد.

حالا سوال این است که چه‌طور یک خواب خوب داشته باشیم؟

حدود ۴ ساعت پیش از خواب، غذایی بخورید که سنگین نباشید و حتما مسواک بزنید که در مقالۀ دیگری اهمیت مسواک زدن را تشریح می‌کنم. در صورت تمایل، پیش از خواب مطلبی کوتاه مطالعه کنید، مطالعه پیش از خواب کمک می‌کند خسته شوید و سریع‌تر و راحت‌تر به خواب بروید، علاوه بر این موجب می‌شود آن مطلب را به بهترین شکل ممکن در ذهن خود ثبت کنید، سعی کنید تلفن همراه را از محل خواب‌تان دور کنید، سعی کنید در یک محیط کاملا تاریک بخوابید، همیشه سعی کنید در یک ساعت مشخص به تخت خوابتان بروید و در یک ساعت مشخص بیدار شوید. اگه سخت به خواب می‌روید، سعی کنید حدود ۱۵ دقیقه بی‌حرکت دراز بکشید. در طول شب اگر بیدار شدید، از گوشی ساعت را چک نکنید. سعی کنید تا جای ممکن بالش مناسبی زیر سر بگزارید و محیط خواب آرومی داشته باشید.

 

 
 

 

آیا استفاده از گوشی قبل از خواب باعث بدخوابی می‌شود؟

بله! متخصصان می‌گویند ما باید ۸ الی ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابیم. استفاده از تلفن همراه به خصوص پیش از خواب، به خاطر داشتن محتوای جذاب و سرگرم کننده باعث می‌شود تخت خواب که محل خواب است تبدیل به محلی برای سرگرم شدن شود و همچنین نگاه کردن به صفحه روشن و نورانی تلفن همراه می‌تواند در طول شب و قبل خواب باعث اختلال در ترشح هورمون خواب شود و در خواب اختلال ایجاد کند. پس سعی کنید قبل از خواب تا حد ممکن از تلفن همراه استفاده نکنید.

صبح چطور بیدار شویم که سرحال باشیم؟

سر ساعت مشخص که از خواب بیدار شدید چند دقیقه‌ای بنشینید، به خودتان فرصت بدهید که بدن شما هوشیار شود و سعی کنید نور اتاق را زیاد کنید که به بیدار شدن و سرحال شدن شما و کاهش هورمون خواب در بدن شما کمک کند. پس از آن از جای خود بلند شوید و دست و صورت و مهم‌تر از همه دهان خود را بشویید. بعد از آن یک صبحانه کامل میل کنید و در نهایت سراغ مطالعه بروید و از این انرژی فوق‌العاده، بهترین استفاده را داشته باشید

 

 
 

 

شب‌ها برای درس خواندن بیدار بمانیم؟

بهتر است که شب را بخوابید و در طول روز مطالعه کنید. چرا که هورمون ملاتونین در پاسخ به تاریکی ترشح می‌شود و عملکرد شما در روز بعد با اختلال مواجه می‌شود.

البته مطالعات روی افراد نشون داده است که بعضی افراد دوست دارند شب‌ها بیدار بمانند و روز را برای خوابیدن انتخاب کنند، که علت آن مربوط به تاثیرات نور مصنوعی روی بدن هر فرد است.

هر چند بهتر است که در طول شب بخوابید، اما اگر در طول شب مطالعه راحت‌تر و بهتری را دارید، ایرادی نیست هر چند در این صورت عملکرد ذهن نسبت به حالت طبیعی کم‌تر می‌شود؛ پس حداقل سعی کنید در صورت انجام این کار حتما ساعات کافی را به خواب اختصاص دهید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,305 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir