مناسب‌ترین کتاب‌های کمک آموزشی کدامند؟

مناسب‌ترین کتاب‌های کمک آموزشی کدامند؟

كتب كمک آموزشی تا قبل از سال چهارم نقش کمتری در میان کتاب‌های آموزشی دارند، اما در سال چهارم با توجه به ضرورت یادگیری عمیق و تست‌زدن، نقش كتب كمک آموزشی پر رنگ‌تر مي‌شود. به علاوه، این کتاب‌ها بسياري از مطالب درسی را كه ممكن است به آن‌ها توجه نكنيم، برجسته‌تر می‌كنند و باعث افزایش دقت ما در مطالعه می‌شوند. كتب كمک آموزشی استاندارد، ارتباط خوبی ميان مباحث مختلف برقرار می‌كنند و به دانش‌آموزان در یادگیری بهتر مطالب کمک می‌کنند. مزيت مهم ديگر، سؤالات و خود آزمايی‌های زياد آن‌هاست كه مطالعه‌ی شما را فعال‌تر می‌كنند. این کتاب‌ها انواع مختلفی دارند، بعضی از آن‌ها فقط برای تست زدن هستند و زمانی از آن‌ها استفاده می‌شود که شما در حدود 70 %  بر موضوعی تسلط دارید و فقط می‌خواهید با تست بیشتر، نقاط جا افتاده‌ی آن را پیدا و جبران کنید. نوعی دیگر از آن‌ها كتاب‌‌های خودآموز هستند. شما می‌توانيد هر چند دفعه كه می‌خواهيد آن‌ها را مطالعه كنيد تا تسلط شما بر روی مباحث بیشتر شود، ولی توصیه‌ی کلی این است که ابتدا حتما کتاب‌های درسی را چند بار خوانده باشید و بعد به سراغ آن‌ها بروید. این را فراموش نکنید که منابع کنکور، کتاب‌های درسی شما هستند نه مطالب اضافه از کتاب‌های مختلف! نوعی دیگر از این کتاب‌ها هم برای جمع‌بندی و مرور مطالب به کار می‌روند که ما با این کتاب‌ها بیشتر در اواخر سال کار خواهیم داشت. دقت کنید که این کتاب‌های مروری تنها خلاصه‌ی مطالب می‌باشند و ابزار خوبی برای شروع یادگیری مطلب جدیدی نیستند.
در اینجا انواع دیگری از تقسیم بندی این کتب را با هم بررسی می‌کنیم:

 
 كتاب‌‌های آموزشی كه مبحث را به طور كامل درس می‌دهند ولي تمرينات كمی دارند، اين كتاب‌‌ها به خصوص براي کسانی كه در كلاس‌های غيرحضوری شرکت می‌کنند يا در درس خاصی احساس ضعف می‌كنند، مفيدتر هستند.  
 كتاب‌‌های تست موضوعی كه تست‌‌ها در آن‌ها به‌طور موضوعی طبقه‌بندی شده‌اند و براي مرور‌ مبحثی به خصوص قبل از عيد و ارديبهشت‌ماه بسيار مفيد و لازم می‌باشند.
 كتاب‌های تست دور‌ه‌ای كه شامل كنكور‌ها و تست‌‌های جامع هستند و براي ايام نزديك كنكور و بعد از ارديبهشت‌ماه بسيار مفيد و لازم هستند.
 کتاب‌های لقمه و یا جیبی که بیشتر برای مرور مطالب کوچک و حفظیات هستند و به خاطر اندازه کوچک و مناسب، می‌توانیم آن‌ها را همه جا با خود حمل کنیم و در زمان‌های مرده‌ی خود (هنگام رفت و آمد، مهمانی، زنگ‌های تفریح طولانی، قبل از خواب و ...) از آن‌ها استفاده کنیم.
مطالعه‌ی دقیق و چندباره‌ی یک کتاب آموزشی، خط کشیدن زیر مطالب مهم و مرور آن‌ها با فواصل زمانی، میزان یادگیری شما را افزایش می‌دهد. اما داشتن تعداد زیادی کتاب که هر کدام برای یک بار هم به‌طور کامل مطالعه نشده‌اند، ممکن است چندان مؤثر نباشد. اگر چه باید توجه داشت که گاهی برای برطرف کردن ضعف جدی در یک درس مثلا عربی، ادبیات یا ریاضی، خرید یک کتاب آموزشی خوب و جدید، تقسیم کردن آن به چند قسمت و مطالعه‌ی هر قسمت در طول روزهای هفته، برای مثال مطالعه‌ی 5 صفحه از آن‌ها در هر روز از ساعت 5 تا 6 عصر به صورت یک برنامه ثابت روزانه یا هفتگی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir