مطالعه ای عالی در 8 مرحله (قسمت اول)

مطالعه ای عالی در 8 مرحله (قسمت اول)

 احتمالاً این مدل مطالعه را در دیگر کتاب‌های این مجموعه دیده‌اید ولی در این مقاله سعی داریم توضیح و مزایای آن را نیز با هم ببینیم. اين روش، يادگيري كامل و سريع مطالب درسي به شيوه نموداري است، به طوری كه يادآوري و مرور مباحث را آسان مي كند و مطالب مطالعه شده را در كم‌ترين حجم و زمان ممكن، قابل دسترسي مي كند.  همان‌طور كه از نام اين روش پيداست، بايد 8 مرحله را براي انجام كامل آن طي كنيد. اين مراحل عبارتند از: 1- مطالعه‌ اوليه كل كتاب: براي اجراي اين مرحله، به فهرست كتاب مراجعه كنيد و چند دقيقه آن را مطالعه كنيد و سپس طي 2 تا 3 دقيقه تيتر‌هاي اصلي كتاب و شكل ‌هاي آن را از نظر بگذرانيد و اين كار را تا انتهاي كتاب انجام دهيد. در اين قسمت، هدف درك مطالب مطرح شده در كتاب نيست، بلكه فقط يك آمادگي ذهني جهت برآوردن اهداف مراحل بعدي است. 2- مطالعه اوليه هر فصل از كتاب: در اين مرحله شروع به مطالعه هر فصل از كتاب مي كنيم. از ابتداي فصل شروع مي كنيم و فقط تيتر قسمت‌هاي مختلف آن فصل، نكاتي كه درشت تر يا با رنگ متفاوتي در كتاب درج شده است، نتيجه گيري پايان فصل و پرسش ‌هاي آخر فصل را مطالعه مي كنيم. هنوز هم به دنبال حفظ كردن يا فراگيري نكات درسي نيستيم. اين كار هم براي هر فصل، حداكثر 5 دقيقه زمان مي خواهد. 3- طرح كردن سؤالات ذهني: اگر مرحله دوم را به خوبي انجام داده باشيد، ابهاماتي در ذهن شما شكل گرفته است كه بايد اين موارد مبهم را تكميل و رفع كنيد. براي تكميل سؤالاتي كه در ذهن داريد، به پرسش ‌هاي آخر فصل مراجعه كنيد و آن‌ها را هم مطالعه كنيد (فقط مطالعه كنيد، پاسخ به آن‌ها فعلاً لازم نيست). اين كار باعث مي شود ذهن شما مرتباً در متن به دنبال پاسخ سؤالات باشد و به همين دليل تمركز و بازده مطالعه شما بسيار افزايش مي يابد. 4- مطالعه اصلي: در اين مرحله هدف، يادگيري مطالب درسي است كه براي انجام صحيح آن، بايد موارد زير را انجام دهيد:

 
الف) سعي كنيد با بالاترين سرعت ممكن مطالعه كنيد. هرچه سرعت مطالعه بيش‌تر باشد، ذهن در نگهداري اطلاعات، بهتر عمل مي كند. البته آن قدر سرعت را زياد نكنيد كه باعث كج فهمي يا نفهميدن مطالب شود، روي متن ‌ها و فرمول ها، اصلاً وسواس اضافه به خرج ندهيد.

 
ب) يادداشت نكات كليدي: زير نكات كليدي كتاب خط بكشيد و نكاتي را كه به نظرتان مهم مي آيد، در كاغذي جداگانه ثبت كنيد و يا در حاشيه‌ی كتاب بنويسيد.

 
ج) در ايـــن مرحـله اگـــر چـنــانــچـه به مـوردي برخوردیـد كه برايتان محل سؤال بود يا آن را نفهميديد، مكان سؤال را با علامت (؟) نشانه گذاري كنيد و از آن عبور كنيد.

 
د) محدود كردن زمان مطالعه به افزايش حوصله و سرعت مطالعه بسيار كمك مي كند. مثلاً بدانيد كه مي خواهيد  m صفحه را در n دقيقه مطالعه کنید.

 
هـ) از ابتداي مطالعه، كاغذي در كنار دست خود قرار دهيد و آنچه را که برداشت می‌کنید تیتر‌وار بر روی آن بنویسید.

 

این مقاله ادامه دارد...

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir