چگونه حافظه ای قوی داشته باشیم؟ (قسمت دوم)

0
چگونه حافظه ای قوی داشته باشیم؟ (قسمت دوم)

علاوه بر عوامل مطرح شده در مقاله‌ی هفته‌ی گذشته، عامل ديگري که به وارد شدن اطلاعات به حافظه‌ی بلند مدت شما کمک شاياني مي‌کند «انگیزه» است. همراه شدن عواطف با مقوله‌ی حافظه هميشه کولاک! مي‌کند. شما خاطره‌ی يک جشن لذت بخش و با شکوه و يا يک عزاداري حسابي را هميشه در خاطر خود خواهيد داشت. امّا معمولاً دروسي را که با بي‌میلی خوانده‌اید تقریباً به خاطرتان نمانده است.
همه‌ی ما مي‌دانيم که وجود انگيزه و علاقه براي موفقيّت ضروري است. بايد بدانيد که دانش‌آموزان علاقه‌مند، لزوماً بيشتر از بقيه مطالعه نمي‌کنند بلکه شايد با صرف وقت کم‌تري برای مطالعه، نتيجه‌ی بهتري مي‌گيرند. آیا تا به حال به این موضوع از این جنبه نگاه کرده بودید یا موفقیّت این افراد را مدیون هوش آن‌ها می‌دانستید؟ پس می‌توان گفت که اگر بتوانید مطالب را با انگیزه و علاقه‌ی بیشتری مطالعه کنید، می‌توانید با سادگی بیشتری آن‌ها را به حافظه‌ی بلند‌مدت خود منتقل کنید.
اما همان‌طور که در مقاله هفته قبل گفتيم هر مطلبي که وارد حافظه‌ی بلند مدت شود، هرگز به طور کامل از اين حافظه پاک نخواهد شد. با این‌حال شما اين تجربه را داشته‌ايد که مطلبي را سر جلسه‌ی امتحان فراموش کرده باشید و پس از تمام شدن زمان آزمون آن مطلب جلوي چشمتان ظاهر شده و حکم نوش دارو پس از مرگ سهراب را داشته.
این‌طور فرض کنید که مطالب وارد شده در حافظه‌ی بلند مدت وارد يک حوضچه‌ی پر از آب مي‌شوند که به «حوضچه‌ی حافظه» معروف است (به تصویر پایین صفحه نگاه کنید.).
بسته‌هاي حافظه در اين حوضچه به آهستگي رسوب می‌کنند و از سطح 1 به سطوح پايين‌تر منتقل می‌شوند. هرچقدر مطالب به سطوح پایین‌تر این حوضچه رسوب کنند با سختی بیشتری بازخوانی می‌شوند. اگر جلوی این روند گرفته نشود، بسته‌ها تا حدی به عمق حافظه می‌روند که ديـگر قابـل بازخــواني نیـستند و گاهی شما را مجبور به يـادگيري مجدد (انتقال مجدد مطالب به حافظه‌ی بلند‌مدت)  مي‌نمايند.
راه غلبه بر اين مشکل، استفاده از یکی از بهترین ابزارهای یادگیری یعنی«مرور» است. در فرآيند مرور شما با صرف زماني بسيار کوتاه (حدود 10 تا 30 درصد زمان صرف شده براي يادگيري) حتي با دقت و توجه کم‌تر (نیرویی کم‌تر از F)، مطلبي را که در حال سقوط به سطوح پاييني حوضچه‌ی حافظه است مجدداً به سطوح بالا باز مي‌گردانيد. مطلبي که چند بار در اثر مرور از سطوح پايين به سطوح بالايي برگردد، ديگر رسوب نخواهد کرد و یا سرعت رسوب بسيار پاييني پيدا مي‌کند.  توصيه مي‌شود زمان‌هاي مرور را يک ساعت، يک روز، يک هفته و يک ماه بعد از يادگيري اوليه قرار دهيد.
هر بسته‌ی اطلاعاتي موجود در حافظه‌ی کوتاه مدت براي ورود به حافظه‌ی بلندمدت، از يک وضعيت صفر يا يک تبعيت می‌کند. یعنی یا نيروي وارد شده براي ورود آن کافي است و وارد می‌شود، يا این‌که بسته‌ی شما به ديوار مي‌خورد وارد حافظه‌ی بلندمدت شما نمی‌شود.
در جمع‌بندي مطالب فوق مي‌توان گفت:
براي يادگيري کارآمد مطالب، در درجه‌ی اول حداکثر دقت، توجه، انگيزه و علاقه‌ی خود را به کار گيريد و اگر فرصت زيادي داريد، تکرار زياد را هم فراموش نکنيد. پس از يادگيري اوليه، مطالب ياد گرفته شده (وارد شده به حافظه بلند‌مدت) را حدوداً يک ساعت، يک روز، يک هفته، يک ماه و چهار ماه بعد مجدداً مرور نماييد. دقت کنيد که مطالعه‌ی بدون توجه و انگيزه و يادگيري بدون مرور، مانند آب در هاون کوبيدن است!

 

 
 
 

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    112 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 آذر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: تامین محتوا

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    نام:*
    ایمیل:*
    • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
      heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
      winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
      worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
      expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
      disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
      joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
      sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
      neutral_faceno_mouthinnocent
    سوال: نام پایتخت ایران؟
    پاسخ:*
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.

    دسته بندی مطالب

    آخرین نظرات ارسالی

    نظرسنجی

    آیا با حذف کنکور موافق هستید؟

    آمار سایت

    کل مطالب: 9698
    کل نظرات: 16244
    کل اعضا: 42195
    جدیدترین عضو: alihosseini
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 200066479311 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2018 Mehromah.ir