یک برنامه ریزی خوب روزانه چه ویژگی هایی دارد؟

یک برنامه ریزی خوب روزانه چه ویژگی هایی دارد؟

یک برنامه ریزی خوب روزانه چه خصوصیاتی دارد؟

بارها در رابطه با برنامه ریزی صحیح صحبت کردیم. با توجه به اهمیت برنامه ریزی اصولی در سال کنکور این بار تصمیم گرفتیم در رابطه با برنامه ریزی روزانه برای کنکوریهایی که در برنامه ریزی اشکال دارند مطلبی بنویسیم. از مهم ترین ابزار برای موفقیت در کنکور سراسری داشتن برنامه ریزی اصولی و کارآمد است. دو نوع برنامه ریزی درسی مدنظر ماست:

    برنامه ریزی کوتاه مدت
    برنامه ریزی بلند مدت

در برنامه ریزی کوتاه مدت داوطلب باید مشخص کند با توجه به ساعت مطالعه ای که برای یک هفته خود درنظر دارد و با توجه به برنامه مدرسه خود در روز چند ساعت می خواهد مطالعه کند و چه مقدار به تست زنی بپردازد. در نوشته زیر توصیه هایی به داوطلبان برای داشتن یک برنامه ریزی خوب روزانه داریم.

دانش آموز یا فارغ التحصیل: در سال کنکور ما دو دسته داوطلب داریم. داوطلبانی که مشغول تحصیل سال پیش دانشگاهی هستند و زمانی از روز را صرف رفت و آمد به مدرسه و همچنین به کلاس های درس خود اختصاص می دهند و دسته ای دیگر که برای بار مجدد قصد دارند کنکور دهند و تمام زمان خود را در اختیار دارند. داوطلبانی که فارغ التحصیل هستند ساعات بیشتری را نسبت به دانش آموزان سال چهارم دبیرستان می توانند به مطالعه دروس اختصاص دهند. طبیعتا برنامه این دو گروه با توجه به این موضوع که ساعات مطالعه آن ها فرق دارد متفاوت خواهد بود.

 
چه مقدار مطالعه کنیم

اول باید به این امر اشاره کرد که هیچ داوطلبابی نمی تواند از روز اول مطالعه خود برای کنکور سراسری مثلا روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت مطالعه کند. افزایش ساعت مطالعه امری تدریجی است که به مرور زمان داوطلب توانایی اینکه بتواند ساعات بیشتری را به مطالعه اختصاص دهد پیدا می کند. اما اگر بخواهیم شرایط را خوب فرض کنیم انتظار می رود داوطلبی که در حال گذراندن سال چهارم دبیرستان است و به مدرسه می رود بتواند روزی ۴ تا ۵ ساعت و در حالت بهتر تا ۶ ساعت به مطالعه دروس بپردازد و هم چنین از داوطلبان فارغ التحصیل انتظار می رود که چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۳ ساعت را در روز به مطالعه دروس اختصاص دهند.

 
چه تعداد درس و چه دروسی را در روز مطالعه کنیم

اولین توصیه ما در این باره این است که همه داوطلبان هر شب کار هایی را که قصد دارند فردا انجام دهند را بر روی کاغذ بنویسند و به آن ها فکر کنند. بهتر است داوطلبان سال چهارم دبیرستان درس هایی را که هر روز در مدرسه مطالعه می کنند را در منزل مرو کنند و اما داوطلبان فارغ التحصیل نیز طبق برنامه خود بهتر است بین ۵ تا ۷ درس را برای مطالعه در نظر بگیرند.

 
تست زنی

حتما در روز زمانی را به تست زنی برای دروس اختصاص دهید. در دروس محاسباتی بهتر است که به وسیله زدن تست های آموزشی مطلب را برای خودتان باز کنید و هم چنین روز هایی را به زدن تست های آزمونی اختصاص دهید و حتما تعداد تست هایی را که بررسی می کنید یادداشت کنید.

 
تعادل متعادلی بین دروس

در یک برنامه ریزی خوب روزانه بهتر است بین دروس محاسباتی و استدلالی و هم چنین دروس حفظی و مطالعاتی خود تعادل برقرار کنید، به طور مثال بعد از یه درس محاسباتی مثل ریاضی بهتر است درسی حفظی مثل دین و زندگی را مطالعه کنید.

 
درس های ویژه هر فرد

در تمامی مقالات خود ذکر کرده ایم که بهتر است به بعضی دروس داوطلبان نگاه ویژه تری داشته باشند. داوطلبان تجربی برای زیست شناسی و هم چنین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک برای درس ریاضی برنامه ای جداگانه و روزانه داشته باشند. مطمئنا هر چه بیشتر با این دروس سر و کله بزنید به تسلط خیلی بهتری در آن ها خواهید رسید. هم چنین اگر در درسی ضعف احساس می کنید بهتر است مدتی توجه بیشتری به آن داشته باشید تا بتوانید مشکل خود را حل کنید با شبی ۳۰ دقیقه وقت گذاشتن می توانید نتایج خیلی بهتری را کسب کنید.

 
بازگشت به عقب

در یک برنامه ریزی خوب روزانه داوطلبان می بایست ساعاتی را در بعضی از روز های هفته به جبران کردن دروسی که طبق برنامه خود موفق به مطالعه آن نشده اند را اختصاص دهند. ابن کار باعث می شود که اگر به دلایل مختلف نتوانستید بعضی از آپشن های برنامه خود را عملی کنید در این روز ها به مطالعه آن ها بپردازید.

نکته: بسیار شما را به این امر تشویق می کنیم که حتما هر شب برنامه ای را که فردا قصد انجام دادن آن را دارید بر روی کاغذی بنویسید. مطمئن باشید که این کار به شما بسیار کمک خواهد کرد.

Avatar
فرستنده: m.hosseini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
2,539 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir