مکان مطالعه

مکان مطالعه

شاید یکی از مواردی که خیلی زودتر از سال چهارم (پیش‌دانشگاهی) باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود، این است که بهترین مکان برای مطالعه کجاست؟ چون این موضوع از ابتدا آموزش داده نمی‌شود، بیشتر دانش‌آموزان در هنگام مطالعه، عادت‌های اشتباهی را تکرار می‌کنند. گروهی هنگام مطالعه راه می‌روند، عده‌ای کف اتاق دراز می‌کشند، بعضی به دیواره‌ی استخر تکیه می‌دهند و تعدادی هم از درخت آویزان می‌شوند!
فضایی که در آن مطالعه می‌کنید بر تمرکز، میزان خستگی و روحیه‌ی شما تأثیر مستقیم می‌گذارد. مکان‌های شلوغ، فضا‌هایی با رنگ‌های متنوع و مکان‌های که برای سرگرمی و یا استراحت به کار می‌روند، تمرکز شما را پایین می‌آورند و علاوه بر این، شما را از درس خواندن خسته‌ می‌کنند و این باعث می‌شود که میزان بازدهی شما به شدت کاهش یابد. پس بهتر است همیشه پشت میز مطالعه و در فضایی آرام مطالعه کنید.
بهتر است برای مطالعه جای ثابتی را داشته باشید. حتی اگر به کتابخانه می‌روید، سعی کنید به کتابخانه‌‌ی مشخصی بروید و در آنجا هم پشت میز ثابتی بنشینید. دوستان من، تغییر محیط باعث می‌شود که مقداری از توجه شما به اسباب و وسایل جدید آن محیط جلب شود و گاهی این جلب توجه بیش از اندازه، باعث می‌شود که شما کار خود را متوقف کنید و به سمت آن‌ها بروید. برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است برای کارهای خود مانند مطالعه، خوابیدن و غذا خوردن فضای ثابتی را در نظر بگیرید.
مطالعه در حین حرکت به بینایی شما آسیب می‌رساند. بهتر است به‌جای این کار حین رفت‌ و آمد‌های خود با تفکر پیرامون موضوع درسی‌ خاص و مرور مطالب درسی از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.
شما برای مطالعه‌ی خود به فضایی آرام و بدون تنش نیاز دارید. سعی کنید با توضیح دادن و متقاعد کردن خانواده‌ی خود، از آن‌ها بخواهید که این فضا را برای شما فراهم کنند.
مرتب نگه‌داشتن فضای مطالعه و اختصاص زمانی برای نظم دادن به جزوات و کتاب‌ها در محل مطالعه از ضرورت‌های داشتن فضایی مناسب برای مطالعه است. بهتر است در محل مطالعه از انجام کارهای دیگر نظیر صحبت‌کردن با تلفن، پیامک‌زدن، موسیقی گوش دادن، بازی کردن یا چرت زدن پرهیز نمایید و این محل را تنها به لذت بردن از مطالعه اختصاص دهید. داشتن مکانی مناسب، ثابت و منظم برای مطالعه نه تنها توجه و قدرت یادگیری شما را افزایش می‌دهد بلکه انگیزه و حس و حال درس خواندن شما را تقویت می‌کند. دقت کنید نظافت میز مطالعه‌ی شما در کاهش خستگی و افزایش انگیزه‌ی شما برای مطالعه مؤثر خواهد بود.
و در آخر اینکه گرمای زیاد و نور کم باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند. بهتر است برای مطالعه از چراغ مطالعه استفاده شود، زیرا نور آن متمرکز و استاندارد است و چشم را کم‌تر خسته می‌کند. در کل ترکیب نور زرد و سفید برای مطالعه بهتر از نور مهتابی و سفید است.
 اگر اتاق مطالعه‌ی شما گرم یا سرد باشد، انرژی شما برای درس خواندن کم می‌شود و زودتر احساس خستگی می‌کنید؛ چرا که بدن شما در حال سوختن انرژی بیشتر برای تعدیل دمای بدن شما است.

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir