10 سوال از خواب (بخش دوم)

10 سوال از خواب (بخش دوم)

قسمت اول مقاله

 

6- چه روشي براي بيدار شدن مناسب مي‌باشد؟

 
بهترين وسيله براي بيداري، ساعت دروني مغز شماست. خواب مراحلي دارد که اگر در حين بعضي از آن‌ها از خواب بيدار شويد ممکن است در تمام طول روز خواب‌آلوده باشيد، بنابراين بهترين حالت بيدار شدن استفاده از توانايي خود بدن در تنظيم زمان بيداري یا همان ساعت زیستی مي‌باشد.

 
7- آيا خواب در هنگام ظهر يا عصر توصيه مي‌شود يا نه؟

 
افراد در نیاز به خواب میان روز با یکدیگر متفاوت هستند و نمی‌توان برای خواب میان روز فرمول کلی ارائه کرد. بايد توجه داشت که به‌طور کلي؛ استراحت عصرگاهي به‌خصوص اگر کوتاه باشد (کم‌تر از نيم‌ساعت) مي‌تواند بسيار مفيد باشد. مهم‌ترين نکته در اين مورد، ثابت بودن زمان خواب عصرگاهي است. بدترين کار اين‌ است که عصر بعضي از روزها 2 ساعت بخوابید و بعضی روز‌ها اصلاً نخوابید. بايد سعي کنيم که روال ثابتی براي زمان‌هاي استراحت روزانه‌ی خود داشته باشيد و به آن احترام بگذاريد.

 
8- براي حل مشکل زياد خوابيدن در طول شبانه‌روز چه کارهايي مي‌توان انجام داد؟

 
دوستان عزيز دقت نماييد که هر کدام از ما نياز متفاوتي به خواب داريم. در قدم اوّل به جاي ناراحت بودن از اين‌که از ديگر دوستان‌تان بيش‌تر مي‌خوابيد سعي کنيد بازده‌ی آموزشي خود را در جنبه‌هاي ديگر بالا ببريد و از اتلاف زمان جلوگیری کنید. در قدم دوم اگر در شبانه‌روز بیش از 8 ساعت می‌خوابید، با ثابت نگه‌داشتن زمان بيدار شدن صبح، هر هفته زمان خوابيدن شب را ۱۰ دقیقه به تأخیر بیاندازید تا به 5 /7 خواب در طول شبانه‌روز برسد. در قدم سوم اگر اين مشکلات حل نشدند پيشنهاد مي‌کنم به پزشک داخلي براي بررسي شرايط جسمي و یا روان‌شناس باليني يا روان‌پزشک براي بررسي شرايط روحي خود مراجعه نماييد. مطمئن باشيد به خواب شما کمک خواهند کرد.

 
9- بعد از بيدار شدن انجام چه کارهايي هوشياري ما را افزايش مي‌دهند؟

 
سعي کنيد زمان بيدار شدن از خواب را به صورتي تنظيم کنيد که حداقل نيم‌ساعت تا زمان خروج از خانه فرصت داشته باشيد. اگر عادت به دوش گرفتن در شب‌ها قبل از خواب نداريد سعي کنيد هر روز صبح، بعد از بيدار شدن از خواب يک دوش کوتاه 5دقيقه‌اي بگيريد. ۵ تا ۱۰ دقیقه نرمش صبحگاهی به طور مداوم، صرف چاي يا قهوه و خوردن يک صبحانه‌ی مقوّی هر چند سبک، به‌خصوص با يک فاصله‌ی حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقيقه اي از زمان بيدار شدن، کيفيت روز را افزایش می‌دهد. اشتهای ما بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب به علت بالا بودن قند خون بسیار کم است. برای افزایش اشتها هنگام صرف صبحانه، بهتر است آن را بعد از نرمش و گذشت حداقل ۲۰ دقیقه بعد از بیدار شدن میل کنید. صبحانه برای افزایش انرژی و تمرکز در طول روز بسیار ضروری است.

 
10- برای افزایش کیفیت خواب چه کار کنیم؟

 
علاوه بر رعایت نکات ذکر شده در این دو مقاله، بهتر است قبل از خواب وضو بگیرید و با آرامش و بدون توجه به افکار پریشان بخوابید. اگر پس از گذشت بیش از نیم ساعت خوابتان نبرد، از جای خود بلند شوید و درس‌های روز خود را مرور کنید تا افکارتان متمرکز شود و خوابتان بگیرد. قبل از خواب برنامه‌ی فردای خود را خیلی سریع مرور کنید و به آینده‌ مثبت فکر کنید.

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: m.hosseini [آفلاین]

امتیاز دهید :
+2
آمار
3,919 نفر بازدیدکننده
4 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (1 مورد)

مایا
واقعا عالی بود نظریه اتون و خوشحالم که این نظر مفید رو دیدم ✨:))
.
1402/09/6 - 23:46
  • 0
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir