اضطراب(قسمت اول)

اضطراب(قسمت اول)

ممكن است گاهي احساس كنيد دچار مشكلي به نام اضطراب شده‌ايد. فکر می‌کنم در قدم اوّل بهتر است به تعریف واژه‌ی اضطراب بپردازیم، شايد مشكل شما اصلاً اضطراب نباشد. در قدم بعدی هم به بررسی راه‌کارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت. طبق يك تعريف علمي، اضطراب، حالتي هيجاني، مبهم، ناخوشايند و منفي همراه با پريشاني است. در واقع اضطراب، نگراني بيش از حد در مورد يك خطر غير واقعي است، که آن را عموماً به دو دسته تقسیم می‌کنند: اضطراب مثبت و اضطراب منفی.
اضطراب مثبت (جلو‌ برنده) همان اضطراب کمی است که باعث می‌شود ما سریع‌تر به سراغ کارهایمان برویم، آن‌ها را فراموش نکنیم و برای انجام آن‌ها تلاش کنیم. ولی اضطراب منفی (مانع) اضطراب بیش از حدی است که مانع پیشرفت ما می‌شود. این نوع از اضطراب تقریباً از جنس اضطراب مثبت است البته خیلی شدیدتر، به طوری که تمرکز و توجه شما به آن جلب می‌شود. این استرس بیش از حد نمی‌گذارد شما به خوبی فکر کنید و بر روی کارهای خود تمرکز کافی داشته باشید. علاوه بر این مشکلات، اثرات روانی این استرس نیز باید مورد توجه شما قرار گیرد. پایین آمدن خلق شما و اتلاف انرژی به واسطه‌ی اضطراب، آسیب‌هایی جدی به شما وارد می‌کند. دوستان من، وقتی شما بیش از حد نگران اتفاق افتادن چیزی هستید، این را باید در نظر داشته باشید که دیگر نمی‌توانید برای آن به خوبی تلاش کنید و انرژی شما صرف این نگرانی می‌شود و این اتلاف انرژی باعث افزایش استرس و خستگی شما می‌شود و شما را ناراحت می‌کند و این چرخه‌‌ی منفی باز هم ادامه پیدا می‌کند. هنر شما این است که این چرخه‌ی مخرب را در همان ابتدا متوقف کنید ولی اگر نتوانستید، این شانس را دارید که در مراحل بعد از ادامه‌ی آن جلوگیری کنید. ‌
یک‌بار دیگر به این چرخه نگاهی بیاندازید. به این فکر کنید که شما پایان هفته آزمون دارید و نتوانسته‌اید همه‌ی مطالب را مرور کنید. چرا نگران شده‌اید؟ نگرانی الآن شما کمکی به بهتر آزمون دادن شما در آخر هفته نمی‌کند. پس از همین ابتدا منطقی فکر کنید و نگذارید که این چرخه‌ی مخرب جلوی پیشرفت شما را بگیرد. راه پیشنهادی این است که برنامه‌ریزی موزاییکی انجام دهید و سعی کنید از امکانات محدود خود بهترین نتیجه را بگیرید. ببینید از همین حالا تا آزمون آخر هفته‌ی خود چقدر زمان برای مطالعه دارید و طبق اولویت دروس، جاهای خالی جدول زمانی خود را با سر فصل‌های آزمون پر کنید. در این‌صورت، هم زمان خود را هدر نداده‌اید و هم از اتلاف انرژی جلوگیری کرده‌اید. باید این توانایی را پیدا کنید که در شرایط حساس، با راه‌کارهای متفاوت، برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهید.
بد نیست که با علائم اضطراب نیز آشنا شوید تا در صورت وقوع بتوانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

علائم اضطراب
اگر اضطراب كنترل نشود، فرد دچار فشار روحي مي‌شود و تغييرات بدني نیز مانند: لرزش دست، تعرق، تپش قلب، تندي نفس، دلهره، خشكي دهان، داغي بدن، بي‌قراري، تكرر ادرار، سرگيجه، سردرد و سستي به سراغ او می‌آید. اگر اين روند ادامه پيدا كند، تغذيه‌ی فرد مختل مي‌شود و ممكن است پرخوري يا بي‌اشتهايي به سراغ او بيايد. حالت تهوع، دل پيچه يا معده درد هم از ديگر علائم آن است. البته ممکن است فرد مشکل بي‌خوابي و بدخوابي نیز پیدا کند كه تمامي اين عوامل، روند عادي زندگي و به دنبال آن روند درس ‌خواندن او را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir