در خانه چطور تست بزنیم؟

در خانه چطور تست بزنیم؟

یکی از عواملی که مانع پیشرفت بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود، نحوه‌ی غلط تست‌زنی در منزل است که بسیاری از آن‌ها خود به این قضیه آگاه نیستند. به‌طور مثال:

   هنگام تست زدن در منزل، شرایط آزمون‌های جامع را پیاده‌سازی کنید و این زمانی را که به تست زدن اختصاص داده‌اید را هدر ندهید.

   تست‌زدن دروس عمومی و خواندنی بهتر است سه روز بعد از مطالعه‌ی آن‌ها باشد. بايد اجازه دهيد مطالب فرّار فراموش شوند تا بفهميد چه نكاتی را بيشتر باید مرور كنيد. تست‌زدن اين دروس بلافاصله بعد از مطالعه، باعث می‌شود تصور كنيد مطالب را خوب ياد گرفته‌ايد. البته تست‌زدن دروس اختصاصی بهتر است بلافاصله پس از مطالعه باشد تا تسلط شما روی مطلب بيشتر شود.

   در انتخاب تست‌ها دقت کنید! تست‌های تألیفی غیر استاندارد و قدیمی را کنار بگذارید، چون حتی اگر به نظرتان قشنگ هم باشند و در عین حال از کنکور امسال دور باشند، بی فایده هستند و تمرکز شما را از مباحث اصلی روز دور می‌کنند.

   پیشنهاد می‌کنم با تست‌‌های ساده شروع كنيد و به تدريج به تست‌‌های مشكل‌تر برسيد. روی تست‌‌های كليدی كه مفاهيم و مهارت‌‌های اصلی درس را نشان می‌دهند و بسيار در كنكور‌ها تكرار شده‌اند، تمركز بيشتری داشته باشيد.


   دقت در تست‌زنی اهميّت زيادی دارد. بی‌دقتی‌ها، ناشی از بد خواندن صورت سؤال يا گزينه‌ها هستند. به منفی و مثبت بودن صورت سؤال مثل «هست ـ نيست» يا «درست ـ نادرست» دقت زيادی داشته باشيد و همین طور به عبارت «به جز» در صورت سؤال دقت كنيد.


   هم‌زمان با خواندن سؤالات، زیر کلمات كليدی آن‌ها خط بكشيد تا دقت و سرعت عمل شما افزايش يابد. به كلمات كليدی سؤال مثل «همواره ـ به كدام دليل و ....» توجه كنيد.


   تمامی گزينه‌‌ها را دقيق بخوانيد و بررسی كنيد.


   موقع خواندن سؤال، چشم شما نبايد روی گزينه‌‌ها باشد يا اینکه به سؤال قبلی فكر كنيد.


   تمركز كافی داشته باشيد، محاسبات بسيار مهم‌اند، به صرف راه حل صحيح، دقت را فدای سرعت نكنيد.


   اگر مبحثی بيش از 100 تست داشت، به جای پاسخ‌گويی يك‌باره، آن را به چند قسمت تقسيم كنيد.


   در تابستان و پاييز بيشتر بخوانيد و زمان كم‌تری را به تست اختصاص دهيد، بعد از آن دوره بخش بیشتری از زمانتان را بهتر است به تست زدن اختصاص دهید.


   پاسخ‌‌ها را در همان كتاب وارد نكنيد تا در مرور‌های بعدی هم بتوانيد از آن‌ها استفاده كنيد.


   بعد از تست ‌های آموزشی به سراغ زدن تست‌های بیشتر ولی این بار با زمان‌بندی استاندارد مطابق کنکور برويد، اگر نتوانستيد درصد خوبي كسب كنيد برگرديد و درس را كامل‌تر و دقيق‌تر بخوانيد، اگر به مطلبی مسلّط نباشيد و مدام از آن تست حل كنيد، فقط زمان را از دست می‌دهيد.


   در دروس اختصاصی و یا مفهومی تست‌زنی مهم‌تر است و در دروس عمومی و خواندنی، تكرار زیــــــاد و مرور مطالب جزوات و کتاب‌ها اهميّت بيشتری دارند.

   بعضی از دانش‌آموزان دروسی را كه در آن‌ها ضعيف‌تر هستند، كنار می‌گذراند يا فكر می‌كنند چون دروس اختصاصی مهم‌تر هستند، به دروس عمومی نبايد اهميّت داد. عد‌ه‌ای هم فكر می‌كنند بايد دروس عمومی را بعد از عيد خواند. ولی بدانید که هيچ درسی را نبايد در برنامه‌ی خود حذف كنيد و لازم است همه‌ی دروس را هم زمان با هم در طول سال مطالعه كنيد.

   شما بايد در هر هفته همه‌ی دروس را مطالعه كنيد و فواصل مطالعه‌ی شما در دروس مختلف نبايد زياد طولانی باشد.

   بهتر است هر دو و یا سه هفته يک بار، آزمون آزمایشی بدهيد. البته بايد بتوانید برنامه‌ی مطالعه‌ی خود را با منابع اين آزمون‌‌ها مطابقت دهيد. بازهم تأكيد مي‌كنم كه در هر هفته همه‌ی دروس را مطالعه كنيد و هيچ درسی را كنار نگذاريد.

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: poortahan [آفلاین]

امتیاز دهید :
+17
آمار
7,421 نفر بازدیدکننده
29 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir