همه چیز درموردمطالعه شیمی کنکور

همه چیز درموردمطالعه شیمی کنکور

همانطور که می دانید، سوالات درس شیمی به صورت ترکیبی از مباحث مسئله محور و حافظه محور تشکیل شده اند. در ابتدا به صورت مختصر به شرح دروس حافظه محور و مسئله محور می‌پردازیم:
مباحث مسئله محور: در این مباحث تمرکز اصلی جهت یادگیری کامل، حل مسائل متعدد و متنوع است. یادگیری این مباحث چندان زمان بر نیست و قالب کلی مطلب و نکات کلیدی آن مطالعه میشود. سپس با حل تستهای مربوطه یادگیری مطلب کاملتر می‌شود. در ادامه با حل سوالات متنوع، تیپ‌های مختلف سوالات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرآیند یادگیری تکمیل می‌شود. در درس شیمی مباحثی مثل استوکیومتری، ترمودینامیک، سینتیک، تعادل، محلولها، اسید و باز دارای سوالات مسئله محور هستند.
در سالهای اخیر تعداد سوالات محاسباتی شیمی رو به افزایش بوده است تا جایی که بیش از نیمی از سوالات را در برگرفته است، اما در سال گذشته این تعداد کمتر شده اما همچنان بخش قابل توجهی از تعداد سوالات (حداقل یک سوم) را در برمی‌گیرد. همانطور که بیان شد، در این مباحث ابتدا باید نکات اصلی و کلیدی مبحث را فرا گرفته و در مرحله بعد با حل تست‌های متنوع به تکمیل یادگیری بپردازیم.
تعداد تست لازم: در مرحله اول مطالعات، نصف تعداد تست‎های مرجع اصلی درس خود را حل کنید. لازم به ذکر است که اصل پراکندگی در حل تست‌ها باید رعایت شود. به عنوان مثال می‌توانید تست‌های زوج یا تست‌های فرد را در مرحله اول حل کنید.
*در صورتی که تعداد تست‌های فصل مورد نظر بسیار بالا باشد(مثلا500-600 تست) می توانید در بخش اول یک سوم تست‌ها (مضارب3) را حل کنید.
مباحث حافظه محور: در این مباحث بررسی مطالب حفظی و مفاهیم موجود در سرفصل‌ها موضوعیت پیدا می‌کند. قاعدتا مطالعه این بخش از مباحث باید با دقت بسیار بالایی انجام پذیرد. در این بخش، برخلاف مسائل، مطالعه مطالب زمان بیشتری را نسبت به حل تست‌ها به خود اختصاص می‌دهد. مباحث کتاب شیمی 2 عموما از این دسته هستند. بخش‌های قابل توجهی از سرفصل‌های سال سوم و چهارم نیز دارای مطالب حفظی و مفهومی هستند.

زمان حل تست‌ها: در بخش مسائل بخش اندکی از تست‌ها بلافاصله بعد از اتمام مطالعه انجام شود تا مطالب فراگرفته شده تا حدودی در معرض استفاده قرار بگیرد. بقیه تست‌ها بسته به تعداد آن در روزهای بعد از مطالعه در برنامه مطالعاتی قرار بگیرد به عنوان مثال نیمی از تست‌های باقی‌مانده در روز بعد، و نیمی دیگراز آن دو روز بعد از مطالعه انجام شود. سعی شود فاصله زمانی زیادی بین مطالعه و تست‌ها ایجاد نشود.
دربخش مباحث حفظی و مفهومی، بهتر است تستهای مورد نظر در همان روز انجام نشود. بعد از اتمام مطالعه، حل تست‌ها برای روزهای بعد از آن مطابق مسائل تقسیم بندی شود. رعایت اصل پراکندگی در حل‌تست‌ها نیز ضروری است. در این قسمت افزایش تعداد تست‌ها جهت پوشاندن تمام مطالب به شما کمک می‌کند. از طرفی زمان‌بر نبودن این تست‌ها نیز تائیدی بر این امر است.
مطالعه متن کتاب درسی حائز اهمیت است و توجه داشته باشید که حتما در حین مطالعه در برنامه قرار داده شود.

نویسنده :مهندس‌حامدنوری(مشاور دپارتمان مشاوره‌وبرنامه‌ریزی مهروماه)

Avatar
فرستنده: heydarian [آفلاین]

امتیاز دهید :
+2
آمار
2,078 نفر بازدیدکننده
2 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir