آیا مطالعه‌ی جمعی مفید است؟

آیا مطالعه‌ی جمعی مفید است؟

يك سؤال بسيار شايع ميان دانش‌آموزان اين است كه آيا درس‌خواندن گروهي توصيه مي‌شود يا نه؟

اين مسأله از دسته سؤالاتي است كه نمي‌توان نسخه‌ای كلي براي آن‌ پيچيد. ممكن است دانش‌آموزي باشد كه بازده مطالعه وي هنگام گروهي درس‌خواندن صفر باشد و يا برعكس دانش‌آموزي وجود داشته باشد كه موقع گروهي درس‌خواندن بازده خوبی داشته باشد. ممکن است که شما تنها هنگام تحلیل‌های آزمون به‌طور گروهی، بازدهی خوبی داشته باشید و در هنگام مطالعه‌ی گروهی نتوانید خوب تمرکز کنید. اين كه شما در كجاي اين طيف قرار داريد، چيزي است كه بايد در طي سال‌‌هاي تحصيل خود، آن را فهميده باشيد. ولي يك مسأله‌ی كلي و بسيار كليدي، مستقل از اين كه شما در كجاي طيف قرار داشته باشيد، وجود دارد و آن هم انتخاب هم گروهي‌‌هایتان است. اگر بازده گروهي درس‌خواندن شما صفر باشد، اما هم گروهي‌‌هاي خوبي انتخاب كنيد اين بازده مي‌تواند بسيار بالا رود و يا اگر بازده شما 100% باشد ولي در انتخاب هم گروهي‌‌ها سهل‌انگاري كنيد، زمان زيادي را از دست خواهيد داد. پس بهتر است در هر حال در انتخاب كساني كه با آن‌ها گروهي درس مي‌خوانيد، دقت كافي داشته باشيد. سعي كنيد اين افراد ترجيحاً دوستان بسيار صميمي شما نباشند تا زمان كم‌تري را صرف صحبت‌‌هاي حاشيه‌اي كنيد.

 

در زير به طور اجمالي معايب و مزاياي اين روش توضيح داده شده است:

مزايا: اگر گروهي درس بخوانيد، مي‌توانيد اشكالات خود را از دوستان‌تان بپرسيد و در همان لحظه اشكالتان را رفع کنید. اگر در فهم قسمتي از درس مشكل داشته باشيد، از دوستان‌تان مي‌پرسيد و اگر دوستان‌تان مشكلي داشته باشند، شما به آن‌ها توضيح مي‌دهيد و تسلط شما روي مطلب بيش‌تر مي‌شود. به علاوه ممكن است شما نتوانيد همه تمرين‌‌هاي مرتبط را جمع‌آوري كنيد؛ هركدام از اعضاي گروه مي‌توانند قسمتي از تمرين‌‌ها را جمع‌آوري كنند. شاید مهم ترین مزيت ديگر آن، این باشد که شما در جو درس‌خواندن قرار مي‌گيريد (البته نه مثل کاریکاتورمون، چون این جو به درد امسال نمی‌خوره!) اگر از آن دسته دانش‌آموزان هستيد كه به تنهايي قادر به درس‌خواندن نيستيد و دائماً حواستان پرت مي‌شود، ممکن است گروهي درس‌خواندن برايتان مفيد باشد.

معايب: بزرگ‌ترين عيب گروهي درس‌خواندن آن است كه دائماً حرف مي‌زنيد و ممكن است بيشتر از زماني كه صرف درس‌خواندن مي‌شود صرف صحبت‌‌هاي حاشيه‌اي شود. از اين جاي قضيه به بعد با شماست كه كدام روش را انتخاب می‌كنيد.

 

حالا چگونه گروهي درس بخوانيم؟
چند دوست با انگيزه و فعال را انتخاب كنيد، افراد مضطرب و غيرفعال، هم گرو‌هي‌های مناسبي نيستند. مطالعات نشان می‌دهند که گروه‌های 3 نفره  منظم‌تر عمل می‌كنند. بايد از قبل مشخص باشد كه اين بار كه دور هم جمع مي‌شويد مي‌خواهيد چه كار كنيد تا همه پيش مطالعه داشته باشند. بايد بدانيد كه قرار بوده چه مطالبي را بخوانيد، چه مطالبي را رفع اشكال كنيد و چه سؤالاتي را حل كنيد. با اين روش بيش‌ترين بهره‌برداري را از مطالعه خواهيد داشت.
اگـر روش گـروهي درس‌ خواندن را خوب بلد باشيد و مطمئن باشيد كه زمان شما تلف نمي‌شود، اين روش از بهترين روش‌‌هاي مطالعه خواهد بود. در اين حالت نسبت به وقتي كه به تنهايي مطالعه مي‌كنيد، كم‌تر خسته خواهيد شد.

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: poortahan [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
1,712 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir