نحوه‌ی مطالعه زیست کنکور

نحوه‌ی مطالعه زیست کنکور

کتابهای درسی مدرسه منابع اصلی سوالات کنکور در هر درسی هستند پس سه کتاب زیست دوم، سوم، چهارم کتاب های مورد نیاز ماست و چون زیست مباحث مشترک زیادی دارد وجود هر سه در زمان مطالعه ضروری است.
 
دومین چیزی که به آن نیاز داریم جزوه یا درسنامه های کتاب کمک آموزشی، برای آموزش نکاتی که هنگام مطالعه از چشم دور مانده و گسترش دادن مطالب کتاب درسی.
 
آخرین چیزی که به آن نیاز دارید یک منبع غنی تست‌زنی شامل تست های کنکور و تست های تالیفی و همچنین تست های آموزشگاه های معتبر.
 
تا این‌جا منابع و امکانات کامل را برای مطالعه دارید.(در ضمن هرسه این منابع یعنی کتاب درسی، نکته و تست رو می‌توانید در کتاب‌نامه های مهروماه کنار هم داشته باشید)
حالا به آموزش مطالعه‌ی این درس می‌پردازیم.
 
 
۶ گام طلایی:
 
 
گام اول: ابتدا مبحثی را که می‌خواهید مطالعه کنید انتخاب کنید و با دقت متن کتاب را بخوانید. در زیست‌شناسی تک تک کلمات کتاب درسی مهم هستند. روی هر کدام از آن‌ها تمرکز کنید و سعی کنید تا آن‌جا که می‌توانید آن‌ها را تحلیل و بررسی کنید. شرط اولیه برای مطالعه این است که کلمه به کلمه‌ی کتاب را حفظ باشید. بله کاملاً حفظ! حتماً حافظان قرآن کریم را دیده‌اید. افرادی که کل قرآن را حفظ هستند وقتی از آن‌ها بخواهید فلان صفحه را بخوانند بدون معطلی شروع به قرائت آن صفحه می‌کنند؛ یعنی آن‌ها حتی شماره‌ی صفحات را نیز از حفظ هستند.
شما به عنوان یک دانش‌آموز تجربی که قصد دارید زیست‌شناسی را با درصد بالا پاسخ بدهید باید این گونه باشید و آن‌قدر مرور و تکرار کنید تا وقتی شماره‌ی صفحه را به شما گفتند بتوانید مطالب صفحه را به یاد آورید. هرچند این کار، سخت است اما قابل انجام است.
 
گام دوم: پس از آن‌که حداکثر تلاش خود را برای حفظ و درک عمیق مبحث مورد نظر کردید حالا نوبت منبع کمک‌آموزشی است. کتاب یا جزوه‌ را باز کرده و نکاتی را که احتمالاً به آن‌ها کم‌تر توجه داشته‌اید مد نظر قرار دهید. در هر کدام از این مراحل باید نکاتی را که به نظر شما مهم هستند یادداشت کنید. زیر قید‌ها خط بکشید یا با ماژیک آن‌ها را برجسته کنید.
 
گام سوم: در این مرحله سیر مطالعاتی شما به پایان رسیده است و باید کیفیت مطالعه‌ی خود را سنجش و ارزیابی کنید. بهترین منبع برای این کار، زدن تست‌های ‌کنکورهای سراسری سال‌های اخیر است. اول از همه تست‌های ‌کنکور را پاسخ دهید.اگر ابتدا تست‌های ‌تألیفی را بزنید، تقریباً سؤال کنکور سراسری برای‌تان روشن می‌شود و متوجه نمی‌شوید که آیا کیفیت مطالعه‌ی شما مطلوب بوده یا خیر. بهتر است اگر خسته نیستید بعد از اتمام مطالعه بلافاصله شروع به تست‌زنی کنید. می‌توانید تعداد محدودی تست انتخاب کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. حتماً دقت کنید که در مرحله‌ی اول، تست‌ها را به صورت آزمون و زمان‌دار بزنید. پس از زدن تست‌ها از خود درصد بگیرید. درصد بالای ۷۰، مطلوب است. اگر پایین‌تر از این درصد بودید باید مجدداً مراحل بالا را تکرار کنید. وقتی به درصد۷۰ رسیدید به مرحله‌ی بعد بروید.
 
گام چهارم: در این مرحله پس از مرور سریع مبحث مورد نظر از روی کتاب و جزوه‌ی کمک‌آموزشی به سراغ تست‌های ‌تألیفی بروید. در این مرحله به‌تدریج به یادگیری خود عمق می‌دهید. سعی کنید تست‌ها را به چند قسمت تقسیم کرده و در هر نوبت تعدادی از آن‌ها را پاسخ دهید.

توجه: مهم‌تر از تست، پاسخ‌نامه‌ی آن تست است! اگر حتی تستی را بلد بودید باز هم با دقت پاسخ آن را در پاسخ‌نامه بخوانید.

در این مرحله باید مانند یک کارآگاه به دنبال نکته‌ی جدید باشید. از این‌که چیزی را بلد نیستید نگران و ناامید نشوید. به یاد داشته باشید که شما تست می‌زنید تا مطلب جدید بیاموزید. اگر از مطالبی که می‌دانید تست بزنید بی‌فایده خواهد بود. در این مرحله نیز نکات مهم تست‌ها را به نکات قبلی اضافه کرده و تست‌های ‌مهم را علامت بزنید تا بعداً آن‌ها را مجدداً مرور کنید.
 
 
گام پنجم: این مرحله مهم‌ترین مرحله‌ی مطالعه‌ی زیست‌شناسی است؛ یعنی مرور و تکرار تمام چیزهایی که از یک مبحث خوانده‌اید. شاید به تسلط رسیدن در یک مبحث آسان‌تر از حفظ تسلط باشد. در این مرحله ابتدا مجدداً کتاب درسی و کمک‌آموزشی را بخوانید و تمام نکاتی را که از کتاب، تست‌ها و… یادداشت کرده‌اید مجدداً مرور کنید. تست‌هایی را که قبلاً نشان‌دار کردید مجدداً بزنید و سعی کنید به عمق مطالب پی ببرید.
 
گام ششم: آخرین گام برای تکمیل پروسه‌ی مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی زدن تست به تعداد ۵۰ عدد و در مدت‌زمان 36 دقیقه است.
 
نکات:
۱. فضای شبیه آزمون برای خود درست کنید و اگر درصد شما زیر ۷۰ بود باید مجدداً مراحل فوق را تکرار کنید.

۲. رمز موفقیت در زیست‌شناسی تکرار و مرور است. به هیچ عنوان نگویید مطلب را بلد هستم. این آفت بزرگی است. اگر نکات ساده و قابل اجرای گفته‌شده را رعایت کنید و کمی صبر، حوصله و تلاش داشته باشید به درصدهای عالی در زیست خواهید رسید.

۳. یادتون باشه برای قبولی تو رشته اول تجربی نباید حتی به درصد زیر ۶۵ فکر کنید.

Avatar
فرستنده: jadda [آفلاین]

امتیاز دهید :
+12
آمار
13,017 نفر بازدیدکننده
16 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (3 مورد)

زیست رو برای امتحان باید چگونه بخوانیم درتمامی سایت ها روش کنوکور کفتند ولی منی که سال دهمم فعلا کنکوری نیستم که
::روابط عمومی::
دوست عزیز با توجه به اهمیت درس زیست پیشنهاد می کنم که اول در حین مطالعه سعی بر تولید یک نسخه جدید از جزوه شخصی شامل تمام نکات کتاب درسی، جزوه معلم و درسنامه کتب کمک آموزشی که تمام نکات متن ها و تصاویر را در بر داشته باشد را تهیه کنید تا در سال های بعد قابل تکمیل و مطالعه باشد. و دوم اینکه هر روز یک زنگ مطالعاتی هرچند کوتاه به این درس اختصاص دهید. استمرار قطعا برای شما مفید خواهد بود
.
1397/07/11 - 19:32
  • +1
    27دقیقه نه 36دقیقه اصلاح کنید

    ::روابط عمومی مهروماه::
    ممنون اصلاح شد. fellow
    .
    1395/01/30 - 11:19
  • 0
    یعنی این جوری بخونیم حله دیگه؟

    ::روابط عمومی مهروماه::
    بله این روش اصول مطالعه درس زیست شناسی است که عمده دانش آموزان را به نتیجه مطلوب میرساند.
    .
    1395/01/29 - 14:59
  • +3
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir