چگونه دروس حفظی را بخوانیم ؟

چگونه دروس حفظی را بخوانیم ؟


روش یادگیری شما چیست؟ شنیداری، دیداری یا تجربی؟ اگر با شنیدن یاد می‌ گیرید، بهترین روش برای شما شنیدن مطالب است. منطقی است که اگر یادگیری دیداری دارید، باید چیزی را ببینید تا آن را یاد بگیرید و اگر یادگیری تجربی دارید، از اتفاقات و تجربیات خود بیشتر یاد می‌‌ گیرید یا مثلا باید کاری فیزیکی انجام دهید. بیشتر افراد از ترکیبی از دو گروه استفاده می‌ کنند.

یادگیری زمانی صورت می گیرد که اطلاعات دریافتی از طریق حواس پنج گانه تمام مراحل حافظه را طی کند و وارد حافظه بلند مدت شود.

قبل از این که روش حفظ کردن را ارائه دهیم، بهتر است مطالب مختصری پیرامون حافظه بدانیم.


انواع حافظه

-حافظه حسی

-حافظه کوتاه مدت

-حافظه بلند مدت

-حافظه حسی

حافظه حسی نخستین مرحله به یادسپردن اطلاعات است. در این حافظه نسخه دقیقی از اطلاعات ذخیره می شوند. گنجایش این حافظه بسیار زیاد است، اما زمان ذخیره سازی اطلاعات ۱ تا۳ ثانیه می باشد. کلیه اطلاعات از طریق محرک های حسی (نور، صدا و…) وارد گیرنده حسی شده و بعد وارد حافظه حسی می شوند. وقتی محرکی وارد حافظه حسی می شود، اگر مورد توجه یا دقت قرار گیرد، این اطلاعات وارد حافظه کوتاه مدت می گردد.


 

 
 

 




حافظه کوتاه مدت

این حافظه مطالب دریافتی از حافظه حسی را به مدت حداکثر ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در خود نگهداری می کند. گنجایش این حافظه ۵ تا ۹ ماده یا قطعه ی اطلاعاتی می باشد. فایده مهم حافظه کوتاه مدت این است که به ما کمک می کند که اطلاعات را برای مدتی که به منظور درک معنی، حل مسئله یا تصمیم گیری لازم است در اختیار داشته باشیم. پس از رفع نیاز، اطلاعات به سرعت محو می شوند. اطلاعات رسیده به این حافظه اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعاتی که قبلا آموخته شده، مرتبط گردند به حافظه بلند مدت انتقال می یابد.
حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت آخرین مرحله نظام یادگیری است. وقتی اطلاعات به این حافظه انتقال یابند، یادگیری کامل می شود. اطلاعات به کمک سه فرآیند شناختی عمده به نام های تکرار یا مرور، بسط یا گسترش و سازماندهی به حافظه ی بلند مدت انتقال می یابند. این حافظه از سه جزء حافظه رویدادی، حافظه معنایی و حافظه روندی تشکیل شده است. این حافظه گنجایش نامحدودی دارد و اطلاعات تا آخر عمر در آن نگهداری می شود.
فرآیندهای شناختی

-تکرار و مرور: باعث نگهداری مطالب در حافظه کوتاه مدت و انتقال آن به حافظه بلند مدت می شود.

-بسط ( گسترش ): فرایند تفکر درباره یک مطلب جدید است برای ربط دادن آن به اطلاعات قبلی فرد.

-سازماندهی: ارتباط بین شباهت ها و تفاوت های مطالب و دسته بندی آن ها در حافظه بلند مدت را انجام می دهد.


حالا که با نحوه عملکرد مغز و حافظه تا حدی آشنا شدیم، به بررسی بهترین روش های حفظ کردن دروس می پردازیم.


 

 
 

 



بهترین روش حفظ کردن دروس

1. دروس را به صورت بخش های کوتاه بخوانید

زمانی که تمرکز ندارید، درس خوندن وقت تلف کردنه. پس برای افزایش تمرکز باید درس رو به صورت بخش های کوتاه بخونید. مثلا فقط یک بخش رو بخونید یا به مدت 10 الی 15 دقیقه مطالعه کنید. بعد از اینکه یک بخش رو تموم کردید، راجع به چیزهایی که خوندید به ذهنتون مراجعه کنید. پایداری خوانش خودتون رو توسط بالا بردن زمان مطالعه در هر روز یا هفته افزایش بدید. مثلا اگر در یک هفته به مدت 10 تا 15 دقیقه می خونید، هفته بعدی 20 الی 25 دقیقه بخونید.

2. یادداشت برداری کنید

وقتی در حال خوندن هستید، اطلاعات مهمتر رو بنویسید. عمل نوشتن به شما کمک می کنه تا اطلاعات رو بهتر به یاد بیارید. مثلا اگه راجع به اسلام می خونید، پنج تا از ویژگی های اسلام رو بنویسید. همچنین میتونید زیر مفهوم ها خط بکشید و یا نظرها و ایده هایی که در حین خوندن به ذهنتون می رسند رو بنویسید.
3. مفهوم های مهم درس را هایلایت کنید

سعی کنید فقط اطلاعات مهم و مناسب رو خط بکشید. برای مثال در یک صفحه فقط دور چند تا کلمه کلیدی خط بکشید. قبل از اینکه دور چیزی خط بکشید یا اون رو هایلایت کنید، از خودتون بپرسید که آیا این اطلاعات هدف من رو تکمیل می کنند یا نه. اگه جوابتون نه هست، پس بهتره که اون رو هایلایت نکنید.
4. موضوعات درسی را به چیزهایی که می دانید ربط بدهید

بین اطلاعات جدید و اطلاعاتی که از قبل دارید ارتباط بر قرار کنید. با رابطه برقرلر کردن بین اطلاعات جدید و اطلاعاتی که از قبل دارید، ذهنتون اطلاعات جدید رو در حافظه بلند مدت ذخیره می کنه. برای مثال اگه توماس جفرسون با مادرتون در یک ماه متولد شده، با ربط دادن به تاریخ تولد کسی که می شناسید تاریخ رو بهتر به یاد خواهید داشت و مطلب مورد نظر رو بهتر حفظ می کنید.
5. تصویرسازی کنید

یکی دیگه از روش های حفظ کردن دروس اینه که مطالبی که می خونید رو تصویرسازی کنید. اینکه تصاویر ذهنی از متنی که می خونید در ذهنتون ایجاد کنید به شما کمک می کنه تا بهتر یاد بگیرید. از اتفاقات مهم موضوع ها و مردم تصویر های ذهنی بسازید. برای مثال یک تاریخ مهم مثل شروع یک جنگ رو در ذهنتون همراه با تاریخش به صورت اعداد بزرگ تصویرسازی کنید. همینطور می تونید صحنه ای از جنگ رو طراحی کنید و تاریخ شروع و پایان جنگ رو زیرش بنویسید.


 

 
 

 


6. در مورد موضوع از خود سوال بپرسید

وقتی مطلبی رو می خونید، از خودتون بپرسید چطور این موضوع به چیزهایی که من می دونم و نمی دونم مربوط میشه؟ چرا نویسنده به این اشاره کرده؟ آیا این کلمه یا موضوع رو می فهمم؟ مشخصه این جمله کجاست؟ یا اینکه آیا من با نتیجه گیری نویسنده موافقم؟ با پرسش و پاسخ به این سوال ها شما بهتر می تونید اطلاعات مناسب رو به یاد بیارید.
7. هر چیزی را که می خوانید به زبان خود بازگویی کنید

بعد از اینکه بخشی رو خوندید، هر چیزی که خوندید رو به زبون خودتون بنویسید. اینکار به شما کمک می کنه تا چیزهایی که به یاد میارید و اطلاعاتی که نمی تونید بیاد بیارید رو ارزیابی کنید. سپس برگردید و و اطلاعاتی که به یادتون نمیاد و یا نمی تونید به زبون خودتون بیان کنید رو دوباره بخونید.

8. درباره مطالب درس با دیگران بحث کنید

بعد از اینکه چیزی رو خوندید راجع بهش با دوستان، اعضای خونواده و یا همکلاسی هاتون گفت و گو کنید. عمل مشاجره کردن در مورد محتوا، اطلاعات رو در ذهن شما تداعی می کنه. همچنین به شما نشون میده که چه چیزهایی رو فهمیدین و می تونید به یاد بیارید و چه اطلاعاتی رو نفهمیدید و نمی تونید به یاد بیارید. برگردید و اطلاعاتی رو که در به یاد آوردن اون ها مشکل دارید، دوباره بخونید. سپس درباره موضوع با دوست یا یکی از اعضای خونواده گفت و گو کنید.
9. دروس را بازخوانی کنید

عمل تکرار کلید یاد آوری هر نوع اطلاعاتی هست. بعد از اینکه چیزی رو خوندید، به عقب برگردید و نظریه های مهمی که زیرشان خط کشیده اید رو دوباره بخونید. همچنین پاراگراف هایی که اطلاعات مهمی در اون ها جاسازی شده را بازخوانی کنید. بعد از یک یا دو روز برگردید سر محتوا، موضوع ها و نظریه های مهم رو دوباره بخونید و از خودتون امتحان بگیرید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir