چند گام مفید برای شرکت در آزمون

چند گام مفید برای شرکت در آزمون


شرکت در آزمون

شرکت در ازمون های آزمایشی به طور حتم میتواند یکی از نقاط مثبت کار یک دانش آموز باشد، چرا که با کمک آزمون می‌توانند برنامه خود را هماهنگ کرده و به موقع و به اندازه لازم به فصول و کتاب های مختلف توجه کند همچنین روش ها و منابع خودش را ارزیابی کرده و متوجه ایرادات خود شود.

سعی کنید طبق برنامه موسسات زمان ورود به آزمون ها و نوع موسسه را کاملا آگاهانه و با مشورت انتخاب کنید.

 در انتخاب آگاهانه شما مولفه هایی نظیر: ۱.سطح سوالات ۲.فاصله ی آزمون ها ۳.جامعه ی آماری ۴.پشتیبانی از آزمون و... می توانند تاثیر گذار باشند. سعی کنید کامل به برنامه اعتماد کرده و از موازی کاری به شدت دوری کنید. از غیبت در آزمون حتی برای آزمون هایی که به ظاهر آماده نیستید جدا خودداری کنید. شرکت در آزمون همان قدر که میتواند ارزشمند باشد، اگر دانش آموز جنبه صحیح در برخورد با نتیجه را نداشته باشد میتواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد. پس سعی کنید از خودتان توقع بجا داشته باشید، طبق برنامه منظم پیش روی کنید، و به جای درگیری ذهنی حاصل از نتیجه، با تفکر و به شکل آگاهانه به دنبال رفع مشکلات و پیشرفت درصدی باشید.



اصلاح برنامه با کمک آزمون

بعد از شرکت در آزمون و تحلیل و صحیح آن، وقت آن رسیده که با کمک برداشت و دریافت هایی که داشتیم در برنامه مطالعاتی خود بازنگری داشته باشیم.

بررسی خود را از ساعت مطالعه اختصاص یافته به هر درس شروع کنید سپس ارتباط آن را با نتیجه کسب شده بررسی کنید.

دامنه بررسی را به تحلیل منابع استفاده شده، روش های مطالعاتی و تعداد تست های کار شده گسترش دهید.

از سختی مبحث و اتفاقات سر جلسه غافل نشوید. مطمئناً با در نظر گرفتن این عوامل و بررسی دقیق مباحث به راحتی میتوانید نقاط ضعف و قوت خودتان را پیدا کنید. البته پیدا کردن ایرادات به خودی خود کافی نیست،سعی کنید نکات کشف شده را در جریان مطالعاتی هفته های پیش رو دخالت دهید تا  نتیجه بهتری بگیرید.

 

 

 
 

 


تحلیل آزمون

تا حالا شده از خوتان سوال کنید چطور باید تحلیل آزمون را انجام بدهیم؟! تا حالا این کار را انجام داده‌اید؟

نکته ی اول اینه که باید نیاز به تحلیل آزمون در ما وجود داشته باشد. زیرا تا وقتی که نیازی احساس نشود،عملا تغییری هم در کار نخواهد بود. هدف از شرکت در آزمون های آزمایشی، صرفا بررسی نتیجه و اینکه بفهمیم کجای کار هستیم نیست، بلکه میخواهیم  مثل یک قطب نما مسیر را به ما نشان بدهد. قرار است از تحلیل آزمون کلی نکته یاد بگیریم تا با اقتدار قوی تری در آزمون های اصلی پیش روی کنیم. پس همین اول کار قرار گذاشتیم که به تحلیل آزمون به دید جزیی از فرایند آزمون نگاه کنیم و با انجام اصولی آن تا حد زیادی پیشرفت کنیم.

 

 
 

 

سوال این است که چطور میتوانیم یک تحلیل صحیح و درست و اصولی داشته باشیم؟

اول از همه باید اشاره کنم که تحلیل صحیح، معمولا زمانی بیشتر از زمان عادی آزمون به خود اختصاص میدهد. پس بخاطر صرف زمان زیاد نگران نباشید و بدانید که صرف وقت زیاد جزء روال عادی تحلیل است و شما در حال انجام کار درست هستید.

بهترین زمان برای تحلیل آزمون، بعد از ظهر همان روز و پس از استراحت کوتاهی(فاصله بین پایان آزمون و اعلام نتایج) است.

برای تحلیل صحیح ،وجود دفترچه ی پاسخ تشریحی ضروری و لازم است و به خودی خود نمیتوانیم به کلید آزمون و اطلاعات شخصی خود اکتفا کنیم.

بهتر است تحلیل آزمون را به صورت درس به درس انجام بدهید. زیرا با این کار،شما به صورت صحیح میتوانید روی یک درس خاص تمرکز کرده و از زوایای مختلف آن درس را مورد بررسی قرار بدهید. برای تحلیل صحیح یک درس خاص، به هیچ وجه فقط بررسی نکات علمی سوالات کافی نمیباشد، بلکه باید درس را از لحاظ ساعت مطالعه اختصاص یافته، تعادل تشریحی و بازیابی در آن درس، روش مطالعه قبل از آزمون،منبع استفاده شده،فرایند آزمون،میزان توجه در ازمون و....مورد توجه قرار بدهید.


 

 
 

 


برای بررسی سوالات در وهله ی اول با توجه به پاسخ کلیدی باید سوالات را به ۳ دسته تقسیم کنیم:

صحیح، غلط و نزده.

پس قرار ما بررسی تمام سوالات هست و تنها تفاوت در مرحله بررسی آنها میباشد.

برای شروع تحلیل از سوال های صحیح شروع کنید،درسته که به اون سوال جواب صحیح داده‌اید، ولی حتما باید پاسخ تشریحی آزمون خوانده شود و چون احتمال دارد با راه حل یا نکته جدیدی آشنا شوید که در موارد حساس، بسیار راهگشا خواهد بود.

شما میتوانید نکات جدید و به طور کلی نکاتی را که احساس میکنید در آینده به آن نیاز پیدا میکنید در جزوه،دفترچه مخصوص یا حاشیه کتاب یادداشت کنید و بهتر است که شماره آزمون را همراه نکته قید کنید. زیرا دسترسی به اصل نکته و تست را بسیار راحت خواهد کرد.

بعضی وقتها میبینیم که تست چنان پر بار است که به خودی خود نوشتن نکته نمیتواند برای آن کافی باشد، در این مواقع میتوانیم عینا خود تست را یادداشت کنیم.

 

 
 

 

دلیل استفاده از تست های صحیح

برای شروع این است که چون در این تستها موفق بوده‌اید، یعنی راه حل صحیحی برای مطالعه و آزمون داشته‌اید که مطمئنا با تفکر و کشف علت میتواند الگویی بسیار فوق العاده ای برای بقیه سوالات باشد.

در وهله ی بعدی، نوبت به سوال های غلط می‌رسد،که در شروع کار بهتر است دوباره بدون توجه به جوابی که داده‌ایم آن‌ها را حل کنیم.

به این ترتیب دلیل اصلی مشکل و این که این سوال واقعا جز کدام دسته قرار میگیرد، روشن خواهد شد. چون در این سوال ها احساس یادگیری و تسلط کاذب داشته اید، با فهمیدن نکات اصلی و کشف اشتباهات تا حد زیادی میتوانید پیشرفت کنید. در تحلیل سوال های اشتباه، باید گریزی به فرآیند آزمون داشته باشید و میزان بی دقتی را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

میرسیم به دسته ی سوم، یعنی سوال های نزده؛ در این مورد هم بهتر است با این سوال ها درگیر بشویم و سعی کنیم به آنها جواب بدهیم. چون خیلی وقتها علت نزده بودن مشکلات علمی نبوده، و فقط به علت عدم مهارت آزمونی،زمان و... موفق با جوابگویی نشده ایم. با این کار علت اصلی مشخص شده و میتواند در رفع مشکل بسیار راه گشا باشد. در تحلیل دسته سوم بررسی روش مطالعاتی باید بیشتر از بقیه مورد بررسی قرار گیرد، تا مشخص شود که چه عاملی باعث شده که حتی نتوانیم با سوال هم درگیر بشیم!!!!


 

 
 

 


با تحلیل هر سه دسته، میتوانیم همین کار را برای دروس بعد نیز انجام بدهیم.

ترتیب تحلیل درسها چندان مسئله مهمی نیست ولی اگر از درس قوی تر شروع کنیم قطعا می‌تواند الگوی خوبی برای بقیه دروس باشد. حال بعد از تحلیل دروس مختلف از جنبه های گوناگون، وقت آن رسیده با توجه به اصولی که برای برنامه ریزی فرا گرفته ایم به نوشتن بهترین برنامه ممکن برای آزمون بعد اقدام کنیم.

موسسات آموزشی، معمولا علاوه بر کارنامه درصدی کارنامه های مختلف دیگری را نیز منتشر میکنند که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست.

تحلیل جمعی یکی از اموری هست که می‌تواند کیفیت کار را بخصوص در گروه های کم تعداد و همفکر چند برابر کند. فقط باید در امر تحلیل به یکدیگر کمک کنید و نقاط ضعف را پوشش بدهید.


سوالات متداول:

آیا می‌توانیم تحلیل را به جای بعد از ظهر آزمون در روزهای بعد انجام بدهیم؟

قبلا توضیح داده شد که بهترین زمان همان روز هستش، ولی مطمئنا انجام آن در روزهای بعد خیلی بهتر از انجام ندادن است. بهتر است سعی کنید در اولین فرصت تحلیل آزمون را انجام دهید و شدیدا تاکید می‌شود این کار را بین روزهای مختلف تقسیم نکنید.چون قصد این است که متناسب با تحلیل، برنامه ریزی داشته باشیم.

 

 
 

 

مهارت های آزمونی

کنترل زمان آزمون

اولین گام در به کنترل در آوردن آزمون، داشتن زمان کافی و متناسب با شرایط ایده آل میباشد، لفظ زمان های نقصانی را احتمالا شنیده اید. حالا میخواهیم با هم بهترین شیوه ی اجرای آن را فرا بگیریم. نقصان یعنی کاسته شدن پس میخواهیم زمان را مدیریت کنیم و از زمان باقی مانده اضافی جهت بازگشت دوباره به سوالات استفاده کنیم. در مرحله ی اول شما باید به شناخت کافی از خودتان در مورد زمان برسید. سعی کنید حدود زمان مورد نیاز برای عالی بودن در درسهای مختلف را با توجه به آزمون های آزمایشی شناسایی کنید. سپس با توجه به زمان مورد نیاز و زمان های قانونی میتوانید آن ها را در بازه ی کمتر از زمان قانونی تنظیم کرده و کاملا شخصی سازی کنید. اصل زمان های نقصانی کاملا مساله ای شخصی هست و استفاده کردن از زمان های توصیه شده توسط دیگران یا زمان های ثابت سفارش شده در دفترچه، چندان توصیه نمیشود. مگر اینکه فرصت کافی برای شناخت از خود و دروس نداشته باشیم. سعی کنید هر طور شده چند دقیقه ای را جهت بازگشت دوباره به سوال ها باقی بگذارید. زیرا به شما کمک میکند که به آرامش نسبی

برسید و  علاوه بر آن به شما کمک میکند نواقص احتمالی در حین آزمون را جبران کنید. همچنین به مرور زمان و با شرکت در آزمون های بیشتر و  میتوانید زمان های اولیه را به روز کرده و دستخوش تغییرات هدفمند قرار دهید.


 

 
 

 


 

هدف گذاری آزمون:

شما پس از آزمون قبلی، در فاصله بین دو آزمون و قبل از آزمون بعدی باید اهداف و انتظارات خود را از دروس مختلف مرور کنید. سعی کنید در این بازه با توجه به زمانی که اختصاص می‌دهید و شناختی که از تسلط خودتان پیدا می‌کنید، سطح انتظار خودتان را از درگیری با سوال ها مشخص کنید که به روش چند از ۱۰ تا معروف است. درست است که تعداد سوالات دروس مختلف در آزمون ها متفاوت است اما معمولا در روش چند از ۱۰ به خاطر تک رقمی بودن، مرور اهداف و تنظیم آنها بسیار راحت میباشد. بهتر است اهداف را واقع بینانه تعیین کنید. این کاربه شما کمک میکند تعداد غلط ها را به کمترین مقدار برسانید، به شما آرامش می‌دهد، کمک میکند که خوب خودتان باشید و از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنید فقط باید اشاره شود که قرار نیست دقیق به آن پایبند باشید؛ چرا که این کار صرفا یک پیشنهاد واقع بینانه است و ممکن است سطح آزمون سخت‌تر یا راحتر از انتظار ما باشد. در هر آزمون میتوانید دو یا سه درس را هدف قرار داده و روی آنها تمرکز کنید. این کار به شما کمک میکند حجم درگیری و به طبع آن تعداد پاسخ صحیح در آزمون را افزایش دهید. در خودنگاری ها شما میتوانید اهداف را مرور کرده یا مورد بررسی قرار دهید.


 

 
 

 


چند نکته مهم:

- سعی کنید در همه ی شرایط پایبند به تکنیک ها باشید

- در حل سوال هایی که متوجه آنها نشده اید اصرار نورزید. ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

- همیشه سعی کنید آزمون ها را تا آخر دنبال کنید تا خستگی ناشی از آن برای شما عادی شود.

- سعی کنید برای لحظات مختلف برنامه مکتوب داشته باشید. در آزمون های مختلف آن را سنجش کنید و با رفع نواقص آن و نیز با تکرار و تمرین در آزمون    های مختلف آنرا تثبیت کنید.

 

دسته بندی سوالات سر جلسه

 سوالات در مواجه شدن اولیه به سه دسته تقسیم میشوند:

۱. سوالاتی که عادی هستند و با صرف زمان قانونی میتوان براحتی به آن‌ها جواب داد.

۲. سوالاتی که بین دو گزینه شک داریم یا وقت گیر هستند یا دچار فراموشی یک نکته ریز مرتبط با مسیر حل آن شده ایم که با فکر آرام و بیشتر میتوان به آنها جواب داد. در این مرحله در کنار سوالات علامت «×» زده و از آنها رد میشویم و پس از پاسخگویی به بقیه سوالات یا بقیه دروس به آنها برگشته و سعی میکنیم به آنها جواب دهیم.

۳. دسته ی دیگر از سوالات آنهایی هستند که اصلا ایده خاصی برای حل آنها نداریم و هدف ما نیستند برای این سوالات از «-» استفاده میکنیم یعنی در فرصت بازگشت قرار است باز هم آنها را نادیده بگیریم و با آنها درگیر نشویم. رعایت این تکنیک به شما کمک میکند در هنگام فرصت بازگشت بسیار هدفمند و با  استراتژی با سوال ها درگیر شوید. فقط باید تاکید کنم که سعی کنید در علامت دار کردن سوال ها وسواس و حرص رو کنار بگذارید و با سوالات واقعی برخورد کنید نه اینکه همه ی سوالاتی را که در دور اول بلد نیستید × بزنید، زیرا این علامت به خودی خود معجزه نمیکند و وقتی مفید خواهد بود که بتونیم به نحو صحیح اولویت بندی کنیم و برای سوال ها فرصت کافی داشته باشیم.


 

 
 

 


استراتژی بازگشت:

لازمه استراتژی بازگشت، تکنیک ×،- و زمان های نقصانی میباشد. پس سعی کنید در حین آزمون آنها را برای تمام دروس اجرا کنید و به قوانین خود پایبند باشید زیرا ناقص اجرا کردن، بازگشت شما را با اختلال مواجه میکند. برای استراتژی بازگشت سعی کنید از قبل برنامه داشته باشید زیرا به کار شما بسیار نظم میبخشد.

 

روانشناسی آزمون

خودنگاری های آغازین و پایانی:

در علم روانشناسی خودنگاری آغازین بسیار به ما آرامش می‌دهد و کمک میکند با ذهنیت بهتر و آماده تری با آزمون مواجه شویم. شما قبل از آزمون میتوانید احساسات خود را بنویسید برای این کار از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کنید.

با دروس مختلف واقع بینانه برخورد کنید و به اندازه تلاشی که داشته اید توقع داشته باشید ولی به این فکر کنید امروز میخواهید بهترین نتیجه را از تلاش خود بگیرید. پس بسیار مثبت نگر باشید. اهداف و نکات مهم آزمون را با خودتان مرور کنید.

بعد از آزمون، شروع به نوشتن خودنگاری پایانی نمایید. در این مرحله تا می توانید از خودتان به خاطر تلاش و پشتکاری که داشته اید تشکر کنید.

خودنگاری پایانی را از نقاط قوت خود شروع کنید و آنها را بازگو کنید و بنویسید تا در آزمون بعد تکرار کنید.

همچنین نقاط ضعف و کم کاری ها را هم در مرحله بعد یادداشت کنید تا در نهایت آنها را در برنامه آزمون بعد دخیل کرده و بتوانید برای آزمون بعد جبران کنید.


 

 
 

 


پایان نیم سال اول

تفاوت برنامه ریزی دانش آموزان و فارغ التحصیل ها

با شروع بازه ی امتحانات نیم سال اول برنامه ریزی دانش آموزان و فارغ التحصیل ها دچار تغییرات شاخصی میشود. دانش آموزان بهتر است بر روی مطالب نیم سال اول تمرکز  داشته باشند و سعی کنند به نحو صحیح اقدام به جمع بندی مطالب نمایند. پس در گام اول باید تا آنجا که امکان دارد مطالعه سال های پایه و مباحث غیر مرتبط با امتحانات را در اولویتهای بعدی قرار دهیم.  برای امتحانات سعی کنید حتما با نمونه سوال شروع کنید و با کار کردن چندتا نمونه سوال با مدل های سوالی مختلف آشنا شوید و همچنین میزان تسلط خود را روی مباحث مختلف ارزیابی کنید، سپس با تمرکز روی نقاط ضعف اقدام به مرور مطالب آموزشی نمایید. با توجه به زمان و فرصت در اختیار، تلاش کنید نمونه سوال تشریحی زیاد حل کنید و از حل کردن تست های منتخب و علامت گذاری شده هم غافل نشوید. در نیم روز منتهی به امتحان با کارکردن نمونه سوالات بیشتر، تسلط خود را تثبیت نمایید. فارغ التحصیلان بهتر است باز هم با آزمون شروع کنند و علاوه بر مطالب سال سوم، مباحث پایه را در برنامه مطالعاتی قرار دهند. علاوه بر آزمون بررسی کارنامه های مختلف آزمون  های قبل در تعیین میزان تسلط مباحث میتواند بسیار کمک کننده باشد. از مباحث قوی شروع به مطالعه نمایید و با زدن تست و سپس مطالعه هدفمند درسنامه تثبیت خود را قطعی نمایید. سپس مباحث ضعیف تر را به شکل اساسی رفع اشکال کنید و و با تست و اموزش اصولی،تثبیت نمایید. شروع جمع بندی با تست و امتحان علاوه بر شناسایی ایرادات،توان تست زنی شما،و عدم وابستگی به درسنامه را به طور معجزه آسایی افزایش میدهد.

کار کردن آزمون های شبیه ساز، مهارت آزمونی و تسلط شما را افزایش داده و مرور را به نحو صحیح تکمیل میکند.


 

 
 

 


 

آمادگی امتحانات تشریحی

با فرا رسیدن امتحانات نیم سال اول طبیعتا دغدغه ی همه ی دانش آموزان کسب نتیجه عالی در امتحانات میباشد. اول از همه سعی کنید برنامه امتحانی را کامل بررسی کنید و میزان زمان مطالعاتی و تسلط خودتان را روی مباحث مختلف ارزیابی نمایید. سپس با توجه به نیاز شروع به مطالعه ی مباحث مختلف نمایید. شروع با امتحان میتواند بسیار راه گشا و تعیین کننده باشد، با توجه به آزمون و میزان تسلط خود در مباحث مختلف سعی کنید مباحث قوی را با خواندن درسنامه و حل سوال تثبیت کرده سپس ابهام سایر مباحث را رفع و دوباره گام های تثبیت را طی نمایید. در صورت داشتن زمان کافی از تست های منتخب و نشانه گذاری شده نهایت استفاده را ببرید،در نیم روز پایانی و منتهی به امتحان با حل نمونه سوال های مختلف تثبیت خود را قطعی نمایید.

 

اصول جمع‌بندی نیمسال اول

با پایان نیم سال اول دغدغه اصلی خیلی از دانش آموزان ایجاد ارتباط بین مطالب آزمونی و امتحانات است.

باید بپیذیریم که عدم هماهنگی از لحاظ زمان شروع و پایان بازه ی امتحانات با آزمون ها  امری طبیعی است ولی قطعا با برنامه ریزی صحیح میتوانید حداکثر ارتباط را در این مسئله داشته باشید.

در وهله ی اول سعی کنید شناختی کامل و جامع از برنامه راهبردی و تاریخ دقیق امتحانات و مباحث مختلف هر درس و نقاط قوت و ضعف داشته باشید. برای این کار میتوانید از کارنامه های آزمونی استفاده کنید یا از مباحث مختلف تعدادی تست کار کنید و میزان تسلط خود را ارزیابی کنید. همانطور که در مقاله قبل هم توضیح داده شد در این بازه تمام ذهنیت خود را روی نیم سال اول بگذارید و سعی کنید به پایه و نیم سال دوم توجه چندانی نداشته باشید.

بهتر است مطالعه ی هر کدام از دروس در فرصت زمانی قبلا از امتحان آن باشد زیرا با این کار هم برای امتحان  و هم برای آزمون میتوانید آماده شوید. ابتدا

از مباحث قوی شروع کنید و سعی داشته باشید با مرور درسنامه و بررسی آن و همچنین کار کردن تعدادی سوال و تست تثبیت مطالب را در  ذهن خود

را به یقین برسانید. سپس سراغ مباحث ناقص بروید و با ریشه یابی صحیح  مشکل خود را حل کنید و با حل تست و سوال داده های خود را تثبیت کنید. سپس فرصت باقی مانده را صرف مباحثی نمایید که قبل وقت صرف نکرده اید و با طی کردن صحیح مراحل مختلف مطالعه به مرحله تثبیت برسید.

در نیم روز منتهی به امتحان میتوانید با کار کردن نمونه سوال های جامع هم جمع‌بندی کنید و هم به تثبیت مباحث کمک کنید. پس از امتحانات و قبل از ازمون میتوانید با جمع بندی به شیوه آزمونی خود را برای آزمون آماده کنید.

 

 
 

 

 


کلی خوانی و ساخت آزمونک

با پایان نیم سال اول اهمیت تسلط بیش از پیش آشکار میشود.اولین گام در به تسلط رساندن مباحث بعد از کارکردن تست های یک به یک، ساخت آزمونک و بهره مندی از آن میباشد. برای اینکار در صورتی که شما روی مبحثی احساس تسلط داشتید، یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد تست ها را بدون ابهام پاسخ دادید، میتوانید با توجه به نوع درس بسته های تست ۱۰یا n تایی بسازید و شروع به حل سوال ها نمایید. لزومی به حل تست تکراری نمیباشد و میتوانید ادامه تست ها را با این کار حل نمایید.

دلیل ساخت آزمونک، وسیع فکر کردن و جداشدن از وسواس میباشد، چرا که با این کار ذهن خود را تقویت میکنید که روی قسمت های مختلف همزمان فکر کندو متمرکز شود. همچنین احساسات خود را تقویت میکنید که بدون اینکه جواب سوال قبل رو بدانید روی سوال جدید تمرکز کنید توجه داشته باشید که فعلا لزومی به گرفتن زمان نیست و شما اول باید روی این مرحله یعنی ساخت ازمونک به تسلط برسید و در گام های بعد سایر مراحل را طی کنید.


شروع نیم سال دوم

 تحلیل آماری

 بدون شک یکی از برگ های برنده برای داشتن یک کنکور خوب و امتحانات نهایی عالی، تسلط روی مباحث مختلف نیم سال دوم میباشد.اول از همه تقریباً در مورد تمام دروس، مباحث نیم سال دوم از بارم خاص و قابل توجهی برخوردار است و توجه به آن مباحث میتواند تغییرات زیادی در مسیر کار ایجاد کند. همچنین این مباحث به علت تدریس در روزهای پایانی سال و عدم فرصت کافی برای تمرین و تکرار، جزء کم مراجعه ترین مباحث در کنکور از لحاظ آماری محسوب میشوند. پس اگر با برنامه ریزی درست و به موقع بتوانیم زمان کافی صرف این مباحث کنیم و روش های تثبیت و تسلط را کامل طی نماییم مطمئناً میتوانند بسیار کمک کننده و تغییر دهنده باشند.

 

 

 
 

 

شروع دوباره

نیم سال اول میتواند یکی از مهمترین و حساس ترین زمان های دوران کنکور باشد؛ زیرا تازه قدم در این راه گذاشته ایم و نکته مهم‌تر اینکه برای پیشروی خوب باید مطالب زیادی را با وجود کارهای مدرسه مطالعه نماییم.  نیم سال دوم میتواند شروعی دوباره باشد. شروعی که توام با تجربه و دانش کافی از روش ها و تجربیات کنکور می باشد. پس باید بدون توجه به نتایج خوب یا نه چندان خوب نیم سال اول و با روحیه و انگیزه ی مضاعف قدم در ادامه راه بگذاریم و سعی کنیم از تجربه و دانش بدست آمده و همچنین آسانی ظاهری کارها به علت کمرنگ شدن تکالیف مدرسه نهایت استفاده را ببریم و سعی در پیشبرد کارها داشته باشیم.

 

 

 
 

 

 

تکمیل منابع

قبلا در قسمت مهندسی منابع در خصوص گزینش منابع صحیح، توضیحاتی ارائه شد. اکنون با شروع نیم سال دوم وقت آن رسیده که دوباره در این باره فکر کنید. اما باید یادمان باشد قانون اول در این تفکر تلاش در جهت عدم تعویض منابع میباشد. مگر در مواقعی که واقعا چاره‌ی دیگری نیست. زیرا منابع فعلی با وجود ضعف های جزئی که ممکن است داشته باشند روی آنها سرمایه گذاری کرده‌ایم،تست های آنها را نشاندار و درسنامه ها را غنی تر کرده ایم، پس تعویض منابع میتواند چاره ی آخر باشد. تا آنجا که امکان دارد سعی کنید با راه حل های صحیح ضعف های موجود را پوشش دهید در کنار جبران نواقص اضافه شدن کتاب های تکمیلی در قالب آزمونک با سوال های استاندارد میتواند بسیار راه گشا باشد، زیرا از این منابع علاوه بر تثبیت مباحث میتوان برای کسب مهارت های آزمونی استفاده کرد. برای استفاده از منابع تکمیلی ابتدا باید حداکثر استفاده را از منابع اولیه در مباحث مورد نظر برده باشیم.

 

 

 
 

 

 

تسلط و تثبیت

قبلا با درسنامه خواندن و زدن تست های یک به یک همراه با تحلیل صحیح، و در گام های بعد با ساخت آزمونک، توانستیم تا حدودی گام های تسلط را طی کنیم. حال وقت آن رسیده که دامنه تسلط را افزایش دهیم. برای اینکار همزمان با طی کردن مراحل قبل در مباحثی که گام های اولیه طی نشده، برای مباحث یا بخش هایی که شما میتوانید آزمونک ها را بدون اضطراب و با درصد خوب به پایان برسانید، زمان را وارد چاشنی کار کنید. برای این کار شما میتوانید چند بار از خودتان در حین آزمونک ها زمان سنجی داشته باشید تا از سرعت عملکرد خود آگاهی حاصل کنید. حال،با توجه به زمان شخصی همچنین استانداردهای کنکور، زمان جدید پیشنهاد دهید (کمی پایین تر از زمان شخصی نه صرفا دقیق برابر با کنکور) و تلاش کنید در این زمان به تثبیت برسید و درصد خوب خود را تکرار کنید. بعد از رسیدن به این هدف گام بعدی یعنی کاهش دوباره زمان را انجام دهید و دوباره و دوباره به همین منوال... با این کار شما میتوانید زمان را وارد جریان مطالعه کرده ولی بر اساس اصول شخصی و کاملا متناسب با روال پیشرفت خود. در صورت تثبیت در زمان و درصد نهایی دلخواه میتوانید تعداد سوال ها را متناسب با استاندارد کنکور قرار دهید که قائدتاً به تناسب تغییر تعداد سوال ها زمان نیز کم یا زیاد میشود و سعی کنید با تمرین و تکرار در این شرایط جدید کاملا به تثبیت برسید.

 

 

 
 

 

 

نوروز مطالعاتی

 اهمیت مطالعه در نوروز

ایام نوروز بدون شک میتواند یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین زمان های دوران مطالعه باشد زیرا در این ایام با تعطیلی مدارس و تعلیق نسبی کلاس های آموزشی و همچنین برنامه مرور آزمون ها،بهترین فرصت برای تثبیت مباحث گذشته و همچنین تکمیل نواقص  میباشد.

تفریح و دید و بازدید مطمئنا در روحیه ی ما میتواند بسیار تاثیر گذار باشد، ولی بدون شک افراط در این زمینه به جای افزایش روحیه، میتواند ما را از لذت اجرای برنامه محروم کند. توصیه میشود یک یا دو روز بیشتر صرف دید و بازدید نشود و بقیه ایام به مطالعه هدفمند و اجرای برنامه صرف شود.

اگر دوستان و آشنایان در این ایام مشغول دید و بازدید و تفریحات نه چندان ضروری هستند، ناراحت نباشید. زیرا اول اینکه شما دید و بازدید های ضروری را انجام داده اید و همچنین اینکه شما در حال یک معامله بزرگ با خودتان هستید. معامله ای که بهای آن نادیده گرفتن کارهای غیرضروری و زودگذر و پاداش آن ساختن آینده ای عالی و رسیدن به هدف میباشد.

 

 

 
 

 

 

شیوه صحیح مطالعاتی

 در این ایام اگرچه زمان کافی برای انجام برنامه فراهم است، ولی اگر با برنامه ریزی صحیح همراه نباشد به طور حتم پیشرفت ما کمتر از حد قابل قبول خواهد بود. لذا در اولین گام شما متناسب با برنامه پیش بینی شده میتوانید در آن مباحث از خودتان آزمون بگیرید و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. در وهله ی اول تلاش کنید نقاط قوت را تثبیت کنید که در این کار مطالعه ی هدفمند درسنامه و تعدادی تست منتخب و جدید میتواند بسیار کمک کننده باشد ولی فراموش نکنید که گام های تثبیت را همچنان ادامه دهید و تا آنجا که امکان دارد آزمونک های زماندار از مباحث و دروس مختلف کار کنید.

در حین کار روی آزمونک ها برای تسلط بیشتر میتوانید رفع اشکال مباحث با تسلط کمتر را شروع کرده و پس از رفع اشکال،گام های بالا را برای تثبیت نهایی آن مباحث طی کنید. از اقدامات مهم این دوران، شناسایی نقاط قوت و ضعف و استراتژی خاص هر کدام و همچنین طی کردن گام تثبیت میباشد.

برای تکمیل برنامه صحیح خود میتوانید از مباحث به تسلط رسیده پَک آزمونی بسازید و با قرار دادن دروس مختلف کنار هم مهارت آزمونی خودتان را افزایش دهید.

 

 

 
 

 

 

مرور ویژه

دوران نوروز به دلایل خاص مذکور یعنی نبودن کارهای مدرسه و عدم پیشروی برنامه های مختلف، میتوانید یکی از مهمترین مراحل مرور در طول سال باشد که از طریق آن بتوانید حباب های داخل برنامه را خارج کنید. در این دوران تکیه بیش از حد روی درسنامه ها میتواند تمام معادلات را بر هم بزند زیرا ما قبلا کامل مطالعه درسنامه را انجام داده ایم و آینده باز روی آن سرمایه گذاری خواهیم کرد.

پس هدف مطالعه اصولی با تکیه بر توضیح مطالب برای خود به دور از وسواس و ساختن پک های آزمونی برای رسیدن به تسلط میباشد.



سکوی پرتاب

اهمیت آزمون های جامع

برای موفق شدن در یک کار خاص، صرفاً تسلط روی قسمت های مختلف آن کار کافی نیست بلکه باید کاملا آموخته باشیم که آنها را با هم و در ارتباط هم داشته باشیم و استفاده کنیم. مثلا یک تیم فوتبال صرفا با تسلط روی بدنسازی یا مهارت پاس دادن نمیتواند برنده مسابقه باشد بلکه زمانی میتواند پیروز شود که این مهارت ها را با هم و در تعادل نسبت به هم به کار گیرد.

پس در امر مطالعه با وجود تسلط روی مباحث مختلف و آزمون های مبحثی گوناگون وقتی میتوانیم امیدوار به موفقیت باشیم که این تسلط را در شرایط واقعی و در ارتباط مباحث مختلف با هم اثبات کرده باشیم. همچنین آزمون خوب وقتی نتیجه بخش است که همراه با تحلیل صحیح و بررسی تمام جزییات و نقاط قوت و ضعف باشد.

 

 

 
 

 


تسلط ویژه

در بررسی بخش های های قبلی تسلط، در خصوص گام های اولیه آن صحبت کردیم حال وقت آن رسیده که با دخیل کردن آزمون های جامع گام های نهایی را برداریم. درسنامه و تست های تک به تک جز ثابت کار ما از اول تا آخر سال میباشد که با ساخت پک های آزمونی و سپس دخیل کردن زمان میتوانیم گام های بعدی را برداریم. قبل از شروع آزمون های جامع سعی کنید در حد امکان روی تمام مباحث و قسمت های مختلف مسلط شوید و دست پر جمع بندی را شروع کنید زیرا با افزایش مشکلات در هنگام ورود ممکن است تمرکز ما از روی اصل موضوع یعنی ایجاد ارتباط بین مباحث و مهارت های آزمونی برداشته شود. برای شروع آزمون ها سعی کنید.

در گام اول چند آزمون را بدون گرفتن زمان و صرفا جهت کسب دیدگاه صحیح نسبت به جامع بودن درسها کار کنید، ولی در نظر داشته باشید که حدودا هر درس چقدر از شما زمان میگیرد و منظور از کنترل نکردن زمان صرفا نبود اجبار زمانی میباشد نه غفلت از زمان صرف شده. حال با توجه به زمان های کسب شده و زمان استاندارد هر درس اقدام به تنظیم آن ها نمایید.

بهتر است زمان ها را با تفکر بچینیم تا صرفا رویا پردازانانه یا در حالت استاندارد کنکوری زیرا مراحل پیشرفت باید گام به گام طی شود.

به همه ی درسها با توجه به محتوای آماده شده زمان کافی اختصاص دهید. همچنین حتما بخشی از زمان را جهت بازگشت دوباره به سوال ها اختصاص دهید.

سعی کنید مدام زمان ها را با توجه به روال پیشرفت به روز کنید. برای زمان بازگشت برنامه مشخص داشته باشید و در آزمون های مختلف آن را تکرار کنید.

در فاصله ی دو یا سه روز بین آزمون ها سعی کنید ایرادات خود را کامل در صورت داشتن زمان رفع کنید.

از تحلیل سوال ها و مشکلات آزمون غافل نشوید، پایبند به زمان برگزاری آزمون ها باشید و طبق برنامه در روز های مشخص و از قبل تعیین شده، آزمون ها را کار کنید.

 

 

 
 

 


جمع‌بندی عمومی

سعی کنید جمع بندی مخصوص عمومی ها را از حدود اوایل اردیبهشت ماه  شروع کنید. قبل از ورود به جمع بندی سعی کنید روی مباحث مختلف کامل مسلط باشید مثل آرایه،دستور،ریدینگ،کلوز تست،درک مطلب و... .

در گام اول بدون گرفتن زمان اقدام به کار کردن آزمون های جامع نمایید و سعی کنید ایرادات و زمان حدودی مورد نیاز برای پاسخگویی را مشخص نمایید. سپس در گام بعد مساله زمان را دخیل کنید که میتواند متناسب با برداشت های شخصی و زمان های استاندارد باشد و حتما توجه کنید

که زمان آزمون افراد مختلف با هم متفاوت است.

برای کنترل زمان میتوانیم به صورت تکی درسها را  کنترل کنیم یا اینکه دوتا دوتا زمان آنها را تنظیم کنیم. یک به یک برای افراد خیلی مسلط و دقیق راه حل بهتری است ولی برای افرادی که هنوز زمان دقیق در اختیارشان نیست بهتر است که به صورت دوتایی تنظیم کنند به این منظور که اگر در درسی دچار ناهماهنگی شدند فرصت جبران داشته باشند و دچار اضطراب نشوند. سعی کنید بخشی از زمان را صرف بازگشت دوباره کنید و طبق تکنیک های زمان نقصانی و ضربدر منها اقدام به رفع نواقص آزمون نمایید.

مدام در تلاش باشید زمان ها را بروز و متناسب با شرایط واقعی آزمون شبیه سازی کنید. بهتر است طبق دفترچه آزمون را شروع کنید ولی در موارد خاص در صورت داشتن دلیل موجه و با مشورت با افراد آگاه میتوان ترتیب را بر اساس نیاز شخصی تغییر داده و شخصی سازی کنید.

 

 

 
 

 


برنامه جامع آزمونی

نوشتن برنامه جامع آزمونی از مهمترین کارهایی است که میتواند تسلط ما به مباحث‌ مختلف را تضمین کند.

برای این کار با تفکر ترتیب دروس آزمون را مشخص کنید (بهتر است طبق دفترچه پیش روید). زمان مربوط به هر درس را مشخص کنید، همچنین اولویت اولیه و ثانویه در هر درس برای بازگشت دوباره را مشخص کنید یعنی تعیین کنید کدام سوال ها در دور اول و کدام ها در دور دوم پاسخ‌داده شوند. مرتب همه ی نکات مربوط به قوانین آزمون را مکتوب کنید حتی زمان استراحت،آب خوردن و... را مشخص کنید.

حال شما نقشه راه آزمون را در اختیار دارید، نقشه ای که کاملا واقعی و بر اساس شرایط واقعی شما نوشته شده است. سعی کنید این برنامه را در آزمون های مختلف امتحان کنید و متناسب با شرایط خاص رفع ابهام نمایید و بروز ترین برنامه شخصی را تدوین نمایید. حالا با کمک این برنامه دقیق و تمرین شده اجرای یک آزمون منظم بسیار راحت تر و امیدوار کننده تر خواهد بود.


جمع بندی نهایی

 استراتژی صحیح

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که دانش آموزان در دوران جمع بندی با آن مواجه میشوند این است که جمع بندی مبتنی بر درس انجام میدهند؛ یعنی مثلا درس ریاضی را مرور و دوره می کنند و سپس درس و کتاب بعدی و به همین شکل تا آخر...

کاملا واضح است بعد از گذشت چند روز بدون دوره کردن درس اولی مطالب به حاشیه ذهن رانده شده و از اعتبار خارج میشوند و لازم است که مطالب مدام از اول مرور شود. پس مطمئنا نمی تواند روش خوب و قابل اعتمادی باشد. ولی در روش جمع بندی بر اساس آزمون به علت مرور و بازیابی همه مطالب با هم و همچنین شناسایی دقیق مشکلات و رفع آنان و تمرین تکنیک های آزمونی، میتواند روشی بسیار قابل اعتماد برای این این برهه ی زمانی باشد. به شرطی که به اندازه کافی آزمون کار شود و بین آن ها در فرصت بدست آمده تا حد امکان نواقص پوشش داده شود.  همچنین آزمون ها باید طبق یک برنامه مشخص کار شوند که اصولش در مقالات قبل توضیح داده شد.

با مشکلاتی که پیدا میکنید سعی کنید واقعی برخورد کنید و تلاش کنید به جای سرگرم کردن خود به درسنامه ها در پی رفع ایرادات از طریق آزمونک مبحثی و تست زیاد باشید. هر چند درسنامه نیز میتواند بر حسب لزوم بسیار مفید باشد.

 

 

 
 

 


حسن ختام درسی

قبل از هفته پایانی جمع بندی، باید در حد توان سعی کنید که:

- یک برنامه جامع آزمونی دقیق و بر اساس ویژگی هایشخصی در دست داشته باشید و بارها و بارها آن را رفع ابهام کرده و ایرادات آن را برطرف کرده باشید.

- تمام مباحث از قبل مطالعه شده را به حد تسلط برسانید و آماده پاسخگویی به سوالات آن در هر شرایط باشید،

- به اندازه کافی آزمون کار کنید و تحلیل صحیحی از آنها داشته باشید. حتما آزمون های چند سال آخر منتهی به کنکور سال شما باید کامل کار شود.

- سعی کنید از لحاظ انگیزشی بسیار سرحال باشید و با امید هر چه تمام تر آماده ی پیاده کردن برنامه ای دقیق و منظم باشید.

- تمام تکنیک ها و زمان های استفاده از آنها را در برنامه جامع آزمونی ذکر کنید و از قبل کامل آنها را تمرین کنید.

 

 

 
 

 


مرور سریع

- در هفته ی آخر وقت آن رسیده که با آرامش و توکل به مرور مطالب بپردازیم.

- حتما اول هفته، برنامه ای دقیق برای روزهای بعد آماده کنید و سعی کنید برای روز قبل از آزمون برنامه خاصی تنظیم نکنید زیرا لازم است که به ذهنتان تا حدودی استراحت دهید. همچنین امکان دارد که مقداری از کارهای روزهای قبل باقی مانده باشد که در حد ۳ الی ۴ ساعت آنها را کامل انجام دهید.

- در مرور سریع هفته آخر، باید بدون کوچکترین وسواسی به دنبال مرور مطالب و جزوات از قبل آماده شده باشیم. بهتر است بیشتر زمان صرف مطالعه شود تا آزمون دادن، البته زدن چند تست محدود پس از مطالعه ی هر بخش خالی از لطف نیست چرا که آمادگی تست زنی را در ما حفظ میکند. فقط نگاه کردن به جزوات کافی نیست بلکه باید کامل متوجه باشیم که چه چیزی را داریم مطالعه میکنیم.

- به علت سرعت مطالعه زیاد ممکن است حس بدی که ناشی از عدم اعتماد به مطالب اندوخته شده است به شما دست دهد که کاملا احساسی کاذب است و برای اطمینان خاطر میتوانید چند تا تست کار کنید که تا دوباره به معلومات خود ایمان بیاورید.

- در سه روز مانده به کنکور،کار کردن یک آزمونی تکراری و نه جدید خالی از لطف نیست، زیرا به شما کمک میکند برنامه جامع آزمونی را باز مرور کنید.

- تحلیل سوال های کنکور هنر و ریاضی برای داوطلبان تجربی میتواند مایه ی دلگرمی باشد ولی بیش از حد خود را خسته یا درگیر مشکلات نکنید و امیدوار به نتایج خوب و اجرای دقیق برنامه ها باشید.

 

 

 
 

 


اشتباهات متداول

- سعی کنید خواب خود را چند هفته مانده به کنکور تحت هر شرایطی بسیار منظم کنید.

- سعی کنید حدود ساعت ۶ صبح برای تمرین روز کنکور بیدار باشید.

- از صحبت کردن با آدم های منفی نگر به شدت پرهیز کنید چرا که ذهن شما را به سمت افکار منفیخود میکشانند.

- آزمون ها را در شرایط واقعی و تا آنجا که امکان دارد در آموزشگاه و با لباس رسمی و زمان دقیق شروع، انجام دهید.

- کارت ورود به جلسه را به موقع دریافت کنید و تمام اطلاعات آن را تطبیق داده و تایید نمایید.

- بهتر است چند آزمون آخر از همان مدل مدادی استفاده کنید که قرار است سر جلسه استفاده کنید.

- چند روز قبل از کنکور بهتر است از خوراکی هایی که قرار است سر جلسه میل کنید، مصرف کنید که کامل با تاثیر آنها آشنا باشید.

- کارت شناسایی معتبر را روز قبل ازمون کنار بگذارید.

- روز قبل از آزمون به ذهن خود استراحت دهید و به اهداف خوب خود فکر کنید.

- به موقع سر جلسه حاضر شوید،صندلی خود را پیدا کنید،و سعی کنید بسیار پرانرژی باشید با توکل به خداوند سعی کنید به برنامه جامع خود در هر شرایطی پایبند باشید و تلاش کنید بهترین خودتان باشید.


 

 
 

 


امیدوارم همگی بتوانید به آنچه که شایسته آن هستید برسید و برای ایران عزیزمان افتخار آفرینی کنید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir