کاشت امروز برداشت فردا

کاشت امروز برداشت فردا

حرکت در یک مسیر درست زمانی نتیجه‌بخش است که اصول آن را در قالب نظمی پایدار رعایت کنیم.

یکی از اصول صحیح مطالعه، انتخاب بازه‌های مروری مناسب و تنظیم شده با زمان است. چرا که می‌توان گفت مطلبی که امروز به‌خوبی فراگرفته‌ایم در حافظه‌ی کوتاه‌مدت ما ثبت شده است و برای آن که به تثبیت دائم در ذهن ما برسد، به مرورهای به‌موقع نیاز داریم، مانند خاطره‌ای از کودکی که بارها به آن فکر کرده‌اید و آن را همچنان به یاد دارید. دلیل آن هم این است که در چند جای مختلف و زمان‌های مختلف برای شما بازیابی و تصویرسازی مجدد شده است.

بازیابی حکم تثبیت و تسلط خوانده‌ها و معلول پیمودن مسیر صحیح است.

بازیابی به معنی بازخوانی نیست!

در بازیابی روش‌های گوناگونی وجود دارد که پربازده‌ترین و جامع‌ترین آن سنجش خود است. ابتدا از خود امتحان بگیرید (چه مبحثی و چه کلی). درتحلیل امتحان خود نهایتا به چندین نکته پی خواهید برد. این کار توهم یادگیری شما را تصحیح می‌کند. نقاط قوت و ضعف شما آشکار می‌گردد و می‌توانید با توجه به آن تست‌ها را نشان‌دار کنید. می‌توانید یادگیری ناقص و ضعف‌های خود را کاملا برطرف کنید. مهم‌تر از آن متوجه می‌شوید که چه چیزهایی را بلد هستید، چه چیزهایی را فراموش کرده‌اید و چه مطالبی را اصلا نخوانده‌اید.

یکی دیگر از روش‌ها و ابزارهای شما برای آسان‌تر کردن فرآیند بازیابی، استفاده از کارنامه‌ی 5نوع‌درس است که در صفحه‌ی شخصی شما درج گردیده است.

دراین کارنامه شما به خودشناسی می‌رسید. چرا که نقاط قوت پایدار شما در درس‌های مختلف با داده‌ی آماری و جایگاه شما نسبت به میانگین دانش‌آموزان کشوری به نمایش درآمده است. درس‌هایی که در آن‌ها ضعیف عمل کردید هم ثبت شده که البته خودتان قطعا آن را می‌دانید!

اما به عقیده‌ی من مهم‌ترین جای این کارنامه نمایش درس‌های نوسانی شما است. متوجه می‌شوید در یک آزمون از میانگین هم بالاترید اما در آزمونی دیگر پایین‌تر. این به این معنی است که شما پتانسیل پیشرفت و گرفتن نمره‌ی کامل در آن درس را دارید، اما به خاطر عواملی مانند عدم توجه پیوسته به این درس، بی‌دقتی در جلسه‌ی آزمون، یادگیری ناقص و ... نتوانسته‌اید به ثبات برسید.

بازیابی نظم‌دهنده به ذهن و برنامه‌ی شماست. تاثیر آن را در آزمون‌های جامع و ایستگاه‌های جبرانی به‌خوبی متوجه خواهید شد.

از امروز اصولی درس بخوانید و کاشتی صحیح داشته باشید تا فردا با ابزاری به اسم "بازیابی" برداشتی پربار نصیبتان گردد.

Avatar
فرستنده: mahini [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
782 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir