چگونه می‌توان درس زیست را به خوبی خواند

چگونه می‌توان درس زیست را به خوبی خواند

دانش‌آموزان باید در ابتدا سعی کنند خط به خط کتاب را نکته به نکته و مو به مو بخوانند. نکته به نکته یعنی این که نکات مهم را ببینند و خوب یاد بگیرند، حتی به ویرگول‌ها هم توجه کنند. تمامی شکل‌ها و فعالیت‌ها و نمودارها را باید از بالا تا پایین بررسی و نکته‌برداری کنند. برای نکته و یادداشت برداری، دفتر جداگانه نداشته باشند و در خود کتاب این کار را انجام دهند.

باید تمام زوایا و گوشه‌های کتاب پر از یادداشت‌برداری شود اما این کار بسیار مرتب و تمیز صورت گیرد. بعد از خواندن یکی از فصل‌ها پیشنهاد اکید می‌شود که حتماً تست‌های آن درس هم زده شود و نکات تستی به بقیه یادداشت‌ها اضافه شود. دانش‌آموزان باید با مرور کردن ساده، کتاب را  تمام کنند. سَرسَری خواندن دروس کاری از پیش نخواهد برد. حالا باید تمام فصل‌های آن کتاب را در صورت وجود ارتباطات کوچک، به هم وصل کنید. اگر نکته‌ای درباره فلان عضو بدن آمده است و در یک فصل دیگه اسمی از همان عضو آمده باشد باید وصل کنید.

مراحل  تست‌زنی

دانش آموزان تست می‌زنند تا نوع خوانششان بر مبنای تفکر طراح نظم بگیرد و نکات تستی را به یادداشت‌هایشان اضافه کنند.

مراحل دوم تست‌زنی، دانش آموزان تست می‌زنند تا بتوانند دروس خود را مرور کنند. بعد از تست‌زنی و امتحان، باید مطالب را تحلیل و آنالیز کنند. گزینه های غلط سؤال را پیدا می‌کنند  یا دلیل غلط بودن آن را  برای خودشان  توضیح  می‌دهند.

 

 
 

 

برنامه‌ریزی دارای چند گام است، مدل مفهومی، ارتباطی و ترکیبی برای دروس به کار برده می‌شود تا گام به گام جلو بروند و سردرگم نشوند. بزرگترین اشتباه دانش آموزان این است که برای یک درس زمان زیادی می‌گذارند و برای دروس دیگر هیچ زمان مناسبی را اختصاص نمی‌دهند. دانش‌آموزان باید به یک اندازه برای دروس وقت بگذارند.

مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای درصد بالا زدن در زیست شناسی است. فقط زمانی می‌توانید اشکالات دیگرتان را در تست‌زنی و مفهموم را رفع کنید که این مرحله را با اطمینان انجام داده باشید. برای حفظ کردن مطالب هر شخصی روش منحصر به فردی دارد که این روش حاصل تجربیاتش در دوران راهنمایی و دبیرستان است، اما نکته مشترک اکثریت این است که اصل استمرار را رعایت می‌کنند.

دومین نکته برای بالا زدن در زیست شناسی فن تست زنی است.

برای بیش‌تر افراد پیش آمده است که با وجود اینکه درس را کاملاً بلد بوده‌اند، اما نتوانسته‌اند عملکرد خوبی در آزمون داشته باشند. دلیلش این است که مهارت تست زنی هم یکی از عواملی هست که تأثیر زیادی در آزمون‌ها و کنکور دارد. این مهارت فقط و فقط با آزمون دادن به دست می‌آید.

هر چقدر هم که در خانه تست زده باشید در جلسه آزمون باید سعی کنید که تحلیل کردن و استدلال را بیاموزید. پس حتی اگر در آزمون‌هایتان بعضی منابع را نمی‌توانید بخوانید سعی کنید از برنامه زیست شناسی جدا نشوید.

Avatar
فرستنده: mahini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
878 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir