عربی کنکور را صد بزنید

عربی کنکور را صد بزنید

میانگین نمره درس عربی قبول شدگان کنکور در گروه ریاضی 38/18 درصد، تجربی 06/15 درصد، انسانی 32/12، هنر 92/8 و زبان های خارجی 04/20 درصد است . وضعیت رقابت در درس عربی به گونه ای است که نمره پایین آن تا 3/33 درصد مشکل زیادی ایجاد نمی کند، اما نمره بالاتر از 75 درصد بشدت در افزایش تراز و رتبه عمومی داوطلبان موثر است. بیشترین علت درصد پایین در این درس ، نخواندن آن است! چون کسب درصد آن واقعا سخت نیست و حتی میتوان آن را به شکل یک فرصت دید ، البته به شرط درست رفتن مسیر..

درس عربی هم مثل مابقی عمومی ها ۲۵ تست در کنکور سراسری سهم داره و از سوال 26 تا پنجاه بعد از درس ادبیات را به خود اختصاص داده است . همانند دیگر دروس عمومی هر سوال در این درس 4 درصد را به خود اختصاص می دهد . هر تست در این درس 48 ثانیه زمان پاسخگویی دارد و در کل باید در 20 دقیقه کل عربی را پاسخ دهید. ضریب عربی در کنکور 2 می باشد که االبته به دلیل کیفیت کم پاسخگویی داوطلبان به این درس، ظاهرا بیش از حد عددی ضریبش تغییر ایجاد می کند.

با بودجه بندی عربی آشنا شوید

ترجمه و تعریب

برای حل تست های معنی باید به موارد زیر عمل کنید(کلا این ترتیب زیاد مهم نیست فقط موارد این ترتیبه که مهمه)

 فعل(زمان فعل یا صیغه ی فعل یا… درست معنی شده یا نه!)

مضاف الیه(مثلن دستانشان به صورت ایدهم معنی شده باشه نه ایدیهما یا چیز دیگه …)

معرفه و نکره(مراقب باشید (ال برای معرفه)و(تنوین برای نکره)را درست معنی کنید)

معنی صفت و مضاف الیه اشتباه نشه!(در صفت هردو کلمه دارای (ال)هستند)

یه سری خورده کاری هایی هم هست که خودتون متوجه اونا میشید

در کل همون ۳ بند اوله که بالای ۹۰ درصد تست های معنی رو حل میکنه

یه چیز دیگه هم بگم دررابطه با تست عربی

از همین الآن شروع کنید به زدن تست های جامع عربی(کنکورهای سال های پیش).چون باعث میشه که ذهنتون کاملا با ترتیب مباحث و سبک سوال های کنکور آشنا بشه.(حداقل هر دو هفته یه مجموعه ۲۵ تایی تست کنکور بردارید بزنید) . بهترین منبع پیشنهادی توسط دانش آموزان سال های گذشته برای این بخش کتاب لقمه طلایی ترجمه و مفهوم عربی کنکور انتشارات مهروماه بوده. این کتاب از نظر حجم و میزان کیفیت از نظر مخاطبان کاملا استاندارد است.

درک مطلب

شیوه نادرست تقریبا رایج،  این است که ما یک متن را به دست بگیریم، یک متن عربی که می‌خواهیم آن را ترجمه کنیم.

و یا این که فقط از آن درک مطلب داشته باشیم و بفهمیم که درباره چه چیزی صحبت می‌کند. متن را به دست بگیریم و بدون این که متن را بخوانیم، با آن ارتباط بگیریم، کلمه به کلمه از ابتدای متن شروع کنیم به خواندن و بلافاصله در فرهنگ‌لغت برای هر یک کلمه دنبال معادل بگردیم. این کار خیلی خسته‌کننده است خیلی انرژی ما را از بین می‌برد. و در نهایت هم خیلی منجر به فهم دقیق و درست نمی‌شود از متن. چون در این حالت ما با متن ارتباط نگرفتیم.

متن یک موجود زنده است. یک موجودی که حاوی پیام است. فردی که آن متن را نوشته است، یک انسان بوده است و طبیعتا می‌خواسته یک مفهوم، یک پیامی را به ما منتقل کند. به این خاطر چیدمان کلمه‌ها و عبارات‌ها از دید ما باید کاملا زنده و پویا باشند. برای درک این زندگی، این پویایی بین کلمه‌ها لازم که ما یک متن را، متنی را که به دست می‌گیریم و می‌خواهیم آن را بخوانیم، فرقی نمی‌کند یک جمله است یا یک متن ده صفحه‌ای، از ابتدا تا به انتها آن را بخوانیم.با آن ارتباط بگیریم. سعی که بفهمیم این متن درباره چه چیزی صحبت می‌کند. در کتاب جامع عربی انتشارات مهروماه به قلم استاد مهران ترکمان گام به گام این تکنیک را آموزش خواهید دید.

تجزیه و ترکیب و هفت نکته مهم

برای اسمها حتما ابتدا به قسمت الاعراب نگاه کنید … معمولا دو تا گزینه حذف میشه

برای فعل ها معمولا قسمت التحیلیل الصرفی زود تر جواب میده ولی نگاه به قسمت الاعراب هم میتونه خیلی راه گشا باشه

حواسمون باشه افعال ناقصه فاعل ندارن(اسم و خبر دارن)

جمله صله(جمله ای که بعد از موصول میاد)محلی از اعراب ندارد مواظب باشیم با خبر یا دیگر نقشها اشتباه نگیریم

طبیعیه که برای قسمت الاعراب حتما باید جمله رو در نظر بگیریم … پس متن رو خوب بخونید که خیلی سردرگم نشید

افعال لازم،مجهول ندارن

به حروف زائد باب های ثلاثی مزید دقت کنیم

لغت

بعد از تغییر منابع آموزش و پرورش و پیرو آن تغییرات در بودجه بندی و نوع طراحی سوالات کنکور، بخش واژگان به تنهایی ارزش بیشتری پیدا کرد . در گذشته عربی را به قواعد میشناختند ولی امروز و در کنکورهای نظام جدید واژگان در کنار قواعد نقش خود را پیدا کرده است. حال برای پیشروی شما در این بخش تنها یک پیشنهاد منطقی برای شما کارساز است که لقمه واژگان سطر به سطر می باشد.

قواعد

قواعد عربی 2 و 3 شامل 6 سوال است که 1 سوال از اعلال، حدود 2 سوال از مرفوعات، حدود 1 سوال از منصوبات و 1 سوال از انواع اعراب و اعراب فعل مضارع و 1 سوال از صفت و مضاف الیه و ... است؛ پس باید به کل کتاب اشراف داشته باشید .  حتما به ویدیوی تحلیل این بخش توجه کنید . کتاب جامع عربی انتشارات مهروماه به قلم استاد مهران ترکمان گام به گام قواعد عربی را با بیانی شیوا  آموزش خواهید دید.

 

روش مطالعه عربی رتبه های برتر

ارسلان کریم زاده (رتبه 137 منطقه 1 کنکور ریاضی 97) – درصد عربی : %85

قواعد درس عربی رو در تابستون کار کردم و از مهر ماه به بعد فقط قواعد رو دوره می کردم. پس از تسلط بر قواعد، شروع به تست زدن کردم. بعد از عید هر روز یک آزمون عربی از خودم می گرفتم.

 

علی مهران زاده (رتبه 27 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد عربی : %100

روش مطالعه من در درس عربی به این صورت بود که همگام با تدریس دبیر پیش می رفتم و تست می زدم. برای قسمت ترجمه از نکات تدریس شده توسط دبیر استفاده می کردم. در طول هفته دو متن درک مطلب کار می کردم و در 3 ماه آخر هم هر شب یک متن درک مطلب عربی کار می کردم و همین باعث شد بتونم درس عربی رو توی کنکور 100 بزنم.

 

پریسا کفایتی (رتبه 39 منطقه 2 کنکور تجربی 98) – درصد عربی : %90

من درس عربی رو در آزمون های کانون 9 از 10 پاسخ می دادم. به عنوان یک روش مطالعه عربی ، ابتدا متن کتاب درسی و ترجمه متن رو می خوندم و سپس قواعد درس رو بررسی می کردم. هم چنین درسنامه کتاب کمک درسی رو مطالعه می کردم و تست می زدم. سپس پاسخ تشریحی سوالات رو بررسی می کردم. تست های مهم رو نشان دار می کردم تا در دوران جمع بندی از اون ها استفاده کنم.

 

نویسنده علی نظیف

Avatar
فرستنده: bakhtiari [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
1,602 نفر بازدیدکننده
2 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir